Gå til innhold

Hvordan sette tilslag på stor ørret? (på tørt)


Fredrik Håland

Anbefalte innlegg

Hei! Etter å ha bommet på alt for mange tilslag på stor fisk henvender jeg meg her etter tips. Er det noen her inne som har noen konkrete tips på hvordan å time tilslaget på storfisken helt perfekt. Tenker da primært på tørrflue. Vet den typiske feilen er å være alt for rask/brå i tilslaget, men føler likevel at jeg flere ganger har klart å vente, uten hell. Har hørt at man enkelte steder i England har en slags regel på at man skal si "God save the Queen" før man starter tilslaget for å ikke vær for rask hehe, noen her som bruker en lignende regel? Når jeg sier stor fisk tenker jeg på fisk på kg+. Alle tips tas i mot med stor takk :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, greia er vel at man skal si "takk skal du ha", og så sette tilslag. Jeg gjør tilslag når jeg ser at flua blir tatt. Noen ganger er det så kjapt (og kraftig) at Lucky Luke ville blitt misunnelig etter å ha stirret flua i senk, noen ganger er det når ringene etter vaket omtrent er helt borte og jeg driver med helt andre ting enn å se på flua. Har hatt flaks i begge ender av skalaen og klart å kroke fisk, men en mellomting der er nok det som gir flest håvete fisk :) Har ingen annen regel eller greie, bortsett fra å sette tilslag når flua blir tatt.

Eirik

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha er en grei pekepinn på tilslag som Eirik nevner. Går liksom litt på autopilot når man har fisket  med tørrflue en stund. Noen ganger funker autopiloten ikke og hurtigere eller langsommere tilslag prøves. Har inntrykk at mindre fluer krever litt lenger tilslags tid.  Har du mye slakk på lina vil også det påvirke tid og tilslag og muligheten for å kroke fisken.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ganske stor forskjell på tilslagssituasjoner også, da. I elv har man realtivt store variasjoner hvis man tenker på avstand, strømforhold, mending, opp og nedstrøms osv. Men jo lengere unna og mere slakk, dess kjappere og mere "brutalt" må det ofte være - enkelt forklart. På stillevann med svære fluer, særlig vulgata, kan man få en djupt frustrerende dag hvis man konstant er for kjapp på avtrekkern ;)

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er lettere å kroke stor enn liten fisk. Min erfaring er at jeg kan nesten ikke bli for sein. Tidsmessig handler det mer om når du får strammet opp fortommen enn når du begynner tilslaget. Hvis du skal si "God save the Queen" på en fisk som du har kastet 20 meter og mendet som en gal, kan det bli for seint. Samtidig kan det være for kjapt hvis du har lirket ut et tre-meterskast og har nærmest rak line. Har også som Andre god erfaring med å bare løfte stangen.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår :) Litt av poenget er vel at man skal stramme opp i det fisken har tatt flua og snur i vannet, og at fisken da på en måte kroker seg selv? Skal definitivt prøve å heller løfte/stramme opp i stedet for å rykke til fremover, men kan bli utfordrende etter en lang vinter med store fiskeabstinenser [emoji23]

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fredrik Håland skrev:

kan bli utfordrende etter en lang vinter med store fiskeabstinenser

Det er bestandig vanskelig å forholde seg rolig tidlig i sesongen :)

Har en kompis som bruker å le av meg hver gang han ser tilslaget mitt. Mulig jeg er litt vel kjapp og ivrig, men blir litt mer ivrig med tilskuere ;)

Har kroket fisk uten å gjøre noe som helst. Stanga på bakken og ryggen til - skal ikke kimse av selvkroking!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger fisker man med litt høye skuldre, og da kommer gjerne disse panikk-tilslagene.

De fleste tips jeg har hørt for å motvirke dette ser nok bedre ut på papiret enn de fungerer i praksis . . . Selv har jeg perioder hver eneste sesong hvor tilslagene ikke sitter, og det lever jeg etterhvert fint med. 

Ingen kroker hver eneste fisk som tar flua, men selvfølgelig, om man bomkroker oftere enn man kroker, så bør noe justeres.

Det er lett å konkludere med at man er for rask, og en sjelden gang for sen, men noen ganger tar ikke fisken flua helhjertet heller.

Typisk for steder med høyt fiskepress.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Andre' over her....som regel nok å bare løfte stanga.

Er det i elv,som jeg fisker 99% i,så kroker ofte fisken seg selv,om det er litt strøm osv..

De gangene jeg er for ivrig,og rask,er de gangene jeg oftest ikke får kroket den.

Voldsomme og raske tilslag resulterer gjerne bare i tanntrekking

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange gode refleksjoner her, og som Andre skriver er det ofte bare å løfte på stanga, slik at fisken umiddelbart får stram line når den forsøker å flykte. Da kroker den seg selv. Her er en refleksjon fra min side: Like ofte som tilslaget er feil tror jeg at fisken refuserer flua. Det vil si at det ikke er tilslaget det er noe galt med, men fisken som avslører imitasjonen, og snur. De gangene vi kjenner at fisken stikker seg, tror jeg som oftest at tilslaget kommer for tidlig. 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange gode refleksjoner her, og som Andre skriver er det ofte bare å løfte på stanga, slik at fisken umiddelbart får stram line når den forsøker å flykte. Da kroker den seg selv. Her er en refleksjon fra min side: Like ofte som tilslaget er feil tror jeg at fisken refuserer flua. Det vil si at det ikke er tilslaget det er noe galt med, men fisken som avslører imitasjonen, og snur. De gangene vi kjenner at fisken stikker seg, tror jeg som oftest at tilslaget kommer for tidlig. 

Ikke dum den teorien der. Er nok mange tilfeldigheter også inne i bildet, selv om teknikken alltid kan bli bedre.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi  i mange tilfeller overvurderer hvor selektiv og "intelligent" ørreten er.

Har mer en mange eksempler på at folk har fisket på en "vanskelig" fisk med diverse tørrfluer og fine flyt,og så kommer det en spinnfisker dupp og flue og røsker den opp rett etterpå :-)

En liten avsporing dette,men at ørreten i mange tilfeller rett og slett bommer,er nok årsaken til mange tror de misset tilslaget :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi  i mange tilfeller overvurderer hvor selektiv og "intelligent" ørreten er.

Har mer en mange eksempler på at folk har fisket på en "vanskelig" fisk med diverse tørrfluer og fine flyt,og så kommer det en spinnfisker dupp og flue og røsker den opp rett etterpå :-)

En liten avsporing dette,men at ørreten i mange tilfeller rett og slett bommer,er nok årsaken til mange tror de misset tilslaget :-)

Hehe, ja, det i seg selv kan nok bli en stor diskusjon [emoji4]

 

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er det vanskelig å si noe universelt om dette med timing på tilslag. Det er og blir en "feeling"-greie. Og noen ganger har man som kjent overhodet ikke feeling;)

Ved lange kast i store elver kan det være vanskelig å være rask nok. I en ikke ukjent elv i Troms er det for eksempel helt vanlig å måtte kaste opp mot 25 m og så mende mye i tillegg. Da må man naturlig nok slå til med all kraft, øyeblikkelig, ellers får man som regel ikke kontakt i det hele tatt. Blir en god del bomslag under sånne forhold. 

Og helt motsatt er det hvis man sightfisker etter storfisk på kloss hold i stille vann. Da er det nesten umulig å vente lenge nok, og et rolig stangløft holder i massevis. Trikset mitt da er å vente til jeg ser fortommen røre på seg. Og det kan være vanskelig nok når du ser alle detaljer som i et akvarium... Blir lett en del bom da og. 

De fleste tilslagssituasjoner er vel et sted mellom disse ytterpunktene timingmessig. Noen ganger kroker man alle fiskene som tar flua, noen ganger går det skeis. Og som flere her er inne på tror jeg at det har mye å si hvordan fisken tar flua. Enkelte dager er det nesten umulig å bomme på tilslaget, og fisken kroker nærmest seg selv, gjerne dypt. Andre dager virker det som om de fleste fiskene bare dytter i flua. 

 

 

 

Endret av Håvard Stubø
  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger har man privilegiet av å være i "flytsonen", og da får man gjerne både fisker man fortjener og til og med fisker man ikke fortjener.

Man nærmest vet at fisken kommer til å ta flua, og da handler man mer rasjonelt . . . Deilig så lenge det varer, men det er alltid på lånt tid laugh

 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...