Gå til innhold

Ny artikkel: "Quigley Cripple"


Anbefalte innlegg

Det var en veldig god artikkel Pål. Jeg må innrømme at jeg ikke har fisket mye med dette mønsteret, men jeg skal definitivt binde opp noen til sesongens fiske. Hva tenker du rundt å bytte struts med Z-lon eller liknende materiale i til nymfeskallet? Personlig liker jeg godt dette materialet når jeg binder "shucks"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kjell S. Rakkenes skrev:

Det var en veldig god artikkel Pål. Jeg må innrømme at jeg ikke har fisket mye med dette mønsteret, men jeg skal definitivt binde opp noen til sesongens fiske. Hva tenker du rundt å bytte struts med Z-lon eller liknende materiale i til nymfeskallet? Personlig liker jeg godt dette materialet når jeg binder "shucks"

Jeg tror det er litt smak og behag Kjell. Som jeg skriver i artikkelen, brukte opphavsmannen både marabou, z-lon, strutseherl eller kombinasjoner av disse. Grunnen til at jeg bruker struts er fordi det er svært bevegelig og forbausende sterkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin artikkel og fin flue, Pål. 

Du sier at fiskefluene våre "blir litt stusselige på bilder, men dette er ikke utstillingsfluer", men det er da bare sånn ordentlige fiskefluer er, eller? Vi måler da ikke fiskefluene våre opp mot fotorealistiske fluer :-D Så, det blir da ikke stusselig å binde ordentlige fiskefluer? 

 

Endret av André_Brµn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker Pål :) 

Jeg har fisket litt med disse, men alltid brukt bare vanlig hackle i halen , uten å tenke så mye over det. Var sånn jeg lærte mønsteret litt tilbake.  Nå skal de bindes med struts også :):) 
Akkurat den inspirasjonen jeg trengte for å å lage noen nye rader i boksen min, Thx :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt mest cdc som ving Pål. På aurivilli, baetis og vespertina. På vulgata har jeg vært innom Rådyr/deer hair og noen egne rare varianter med Jumbo Cdc :) 
Jeg husker de første godt for lenge siden. Da var det deer hair som gjaldt og ikke lagt i hairstacker, men glissent rett fra skinnet :) 
Dette gjaldt alle str. Cdc begynte jeg å bruke etter noen tips langs Hemsilas bredder, hvor dette mønsteret fungerte godt for meg  tilbake i tid :)

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd noen få, og da prøcde jeg både cdc og harelabb.

Jeg ble ikke fornøyd med resultatet, så jeg skal ta en runde til og lage opp noen flere.

Jeg er jo fortsatt fersk på å binde disse små størrelsene så det tar et par forsøk før jeg føler at mønsteret 'sitter'. Lærer stadig da, er jo masse flott og inspirerende som legges ut, og det er en god kilde til læring.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...