Gå til innhold

Flyteline som faktisk flyter?


Joachim Strømsnes

Anbefalte innlegg

Hei! 

Har prøvd diverse flyte liner,  mest guideline som jeg synes er gode liner å fiske med. 

Men de har en lei tendens å synke i tuppen,  er rimelig irriterende når jeg fisker mest i stille vann.

Er det andre liner som alltid flyter? 

Eller noen gode tips som kan gjøres for å bedre flyteevna til lina? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Joachim Strømsnes skrev:

Eller noen gode tips som kan gjøres for å bedre flyteevna til lina? 

 

En boks Mucilin mener jeg er den beste løsningen for å løse problemet på få sekunder. Den med burgunder-rød logo (ikke den grønne).

Det følger med en filtklut du kan påføre "fettet" med. Men du kan også gjøre det med fingrene. Uansett om det gjøres med filt eller fingre, lønner det seg å tørke over med ei tørr fille til slutt.

Edit: For ordens skyld: Dette preparatet anbefaler jeg bare til den ytterste meteren av fluelina. Med mindre du skal bruke mesteparten av dagen til å polere lina ;-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Joachim Strømsnes skrev:

Nice!  Hvor får en kjøpt herligheten? 

Takker! 

Stram Line selger Mucilin. Utover det er jeg faktisk usikker på om det er noen som fører det her i landet. I England finnes det vel knapt en butikk som ikke har det. 

Produktet har også flere bruksområder. En Streaking Caddis f. eks. som får en varsom omgang med dette middelet, flyter svært godt. Men da må en ta seg tid til å smelte "fettet" mellom fingrene og ikke påføre mye

Det er også fint å bruke på fortommens tykkere deler i mange situasjoner - f. eks nymfing med indikator (eller indikatorflue).

Jeg tror Mucilin distribueres via Veniard som mange norske butikker handler direkte fra.

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en sånn liten apropos når man snakker om flyteegenskaper i flyteliner. Det er jo ikke slik at flyt er flyt. Noen flyter høyere enn andre og dette er bevisste valg en linedesigner tar når linen utvikles.

Det samme er type coating, temperaturer linen skal fungere under og hardhet. En flyteline som har lav flyteegenskap vil ofte være overlegen den som har høyere flyteegenskaper når vi ser på kasteegenskaper, overrulling, lavere diameter og takling av vind. Mengden microballonger man pumper inn i coatingen påvirker flyteegenskapene og tykkelsen på linen. Blir det veldig gode flyteegenskaper så kan linene fort bli ganske upresise og lette i fronten, les. Vinglete. De kan gi seg på lengre kast etc.  Det er altså et kompromiss man inngår når man forsøker å lage en line optimal for det fisket man har tenkt seg. Evolve linene som kom i fjor har forresten høytflytende tupp for å motvirke synketuppsaken.

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Joachim Strømsnes skrev:

Ok det forklarer litt!  Jysla irriterende når tuppen går ned. 

Mucilin skal kjøpes inn.

Vet du om GL experience kommer som evolve?  Meget god line,  men tuppen synker!

 

Joachim 

Hei,
Vi har ikke lansert noen ny utgave av denne ennå. Vi kommer til å teste ut denne linen med litt nye egenskaper, deriblandt den type tupp.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...