Gå til innhold

klekkere på rett krok


markus glasø

Anbefalte innlegg

har sett en del på filmer av døgnflueklekkinger (ppcrazyeyes), og jeg syns det ser ut som fluene ligger mer flatt når de klekker.  vil ikke klekkere på en rett krok være mer likt ekte vare? virker som klekkere er ganske synonymt med buet krok.  har forsåvidt aldri fått fisk på en klekker, men vinteren gir tid for grubling....

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker egentlig det samme og binder de fleste av klekkerne mine på rett eller svakt buet krok som f.eks Knapek P eller TMC 200R. Men binder alltid litt ned i krokbøyen for at nymfeskall og bakdelen skal bli liggende under filmen. Bruker også våtfluer eller flymfer som ligger helt under, men bare rett under filmen.

..Binder noen på vanlig kurva krok også da..for selvtilliten liksom..

Hvilke filmer om døgnflueklekkinger har du sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på bildet av klekkern i Cripple-artikkelen feks. Ganske rett, men fortsatt under vann - og det passer til min oppfatning av danica/vulgata i alle fall. På de store døgnfluene-klekkerne bruker jeg også 200R, men på de små så er det fortsatt mest 2487/88 det går i. Binder ikke så veeldig langt bak så bøyen blir ikke sånn kjempeoverdreven, men bakkroppen kommer under vann.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der tror jeg er marginalt viktig. Vi snakker om 1-3 milimeter forskjell. Bryter bakkroppen med rett krok så stikker den ned helt til noe bremser i thorax. Det samme på kurvet krok. For min del er det langt viktigere å ha rett type krok til størrelsen på flua, utseende, og hvordan den kroken fungerer under praktisk fiske.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under en intens klekking hvor fisken maskinvaker på klekkere, så tror jeg rett krok er fornuftig. Det finnes en del svakt buede kroker som kanskje er mer riktig, men i de mindre størrelsen har de et veldig trangt krokgap. 

Derimot kan det nok være slik at ei flue på en kurva krok (type 2488, 2487, 212tr) kan få fisk til å stige opp til overflata fordi det er åpenbart at de ikke kommer til å lette med det første.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg binder stort sett alle mine klekkere sånn ca. slik, bare enda enklere. Dubbing/bindetråd i bakkroppen og en cdc-loop over dubbet thorax. Varierer bare farge og størrelse slik at fluene dekker mygg og døgnflueklekkere. Tar null tid å binde, men min soleklart største fiskefanger. En dyp bakkropp godt under vannflata er tilsynelatende uimotståelige enten det er mygg eller døgnflueklekking. I likhet med deg har jeg ofte tenkt på at disse klekkerne flyter "feil" i en døgnfluesammenheng, men så lenge fisken slurper de i seg så gidder jeg ikke gjøre noe med det. 

241a2e6e6bffe01053911c51145619e3.jpg

 

EDIT: Bildet er forøvrig fritt sakset fra den store verdensveven. Ikke mitt skaperverk altså.

Endret av Emil
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, simen corneliussen skrev:

Tenker egentlig det samme og binder de fleste av klekkerne mine på rett eller svakt buet krok som f.eks Knapek P eller TMC 200R. Men binder alltid litt ned i krokbøyen for at nymfeskall og bakdelen skal bli liggende under filmen. Bruker også våtfluer eller flymfer som ligger helt under, men bare rett under filmen.

..Binder noen på vanlig kurva krok også da..for selvtilliten liksom..

Hvilke filmer om døgnflueklekkinger har du sett?

filmer hva vell litt å dra på , så en del forskjellig klipp på youtube, og en episode med ut i naturen på nrk, ørreten og døgnflua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnte tre ulike TMC kroker som kan brukes til tørrfluer / klekkere hvor bakkroppen skal bryte vannfilmen.

For å komplettere tråden vil jeg også nevne Daiichi 1160 og Fulling Mill 31160 og Kamasan B110.

Den førstnevnte er en Klinkhamer krok - etter min mening den fineste av Klinkhamer krokene. Fulling Mill har en buet krok som retter seg litt før krokøyet - det er en krok jeg liker veldig godt. Kamasan B110 er en gammel sliter som på lik linje med 3116 har en knallsterk wire. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om rett eller kurvet krok er "rett" er jammen meg ikke lett å mene noe om. Begge deler fanger fisk, men spørsmålet er hva fisken tror den tar. En ting er ganske sikkert, og det er at de fleste døgnfluene har i en eller annen grad en nedoverbøyd liggestilling. Hvor stor denne er varierer veldig har jeg observert. Jeg opplever i praktisk fiske at en kurvet krok generelt er et mer effektivt klekkemønster enn en helt rett krok. Hvorfor vet jeg ikke, men jeg mistenker at en krok som bryter filmen er enklere å observere og trigger dermed fisken. En rett krok kan jeg finne på å bruke når klekkinger er godt i gang. Men om fisken da tar denne for å være en nymfe, klekker, krøpling eller dun synes jeg er vanskelig å svare på.

Her er bilder av to klekkesituasjoner hvor du ser at graden av vertikal posisjon er forskjellig. Den første er klekking av en Baetis/Acentrella som ligger relativt vertikalt. Den siste er en Danica som ligger mer horisontalt i vannet. Når jeg fisker/binder disse, gjør jeg Acentrellaen ofte på en 2488 eller til og med en 212R. Danicaen fisker jeg på en 200R

 

Acentrella: http://www.rakkenes.com/portfolio-item/emerging-mayfly/

Danica: http://www.rakkenes.com/danica-emerger/

Om det er entomologisk rett vet jeg ikke, men om jeg skulle gi et generelt råd så ville utgangspunktet mitt for en klekker være på en kurvet krok (alt fra 200R til 212R). Flytenymfer derimot er i min bok alltid på rett krok.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...