Gå til innhold

Fiske etter SØ i sjøen - regler??


Jan Ingvar

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er absolutt ingen SØ-mann, så da må man spørre forumet.

En kamerat har planer om å fiske etter sjøørret med fluestang for første gang, og spør da meg om det er noen begrensninger rundt dette i Rogaland?

Er den fredet deler av sesongen også i sjø, eller gjelder dette kun elver/gyting? Noen som vet om det er noen generelle regler for fiske i sjø etter sjøørret, og evt om mulig også kjenner lokale regler for Rogaland konkret? 

Eller kan han bare dra avgårde å fiske i vei? :rolleyes:

Eneste jeg vet er vel at han må løse "Fiskeavgift" innen han legger avgårde?

 

Som sagt, dette har aldri vært noen problemstilling for meg, da det KUN er ørret som får meg opp av stolen...

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fiskeavgift i sjøen.

I utgangspunktet skal det ikke være noe restriksjoner utover minstemål og 100metersonen utenfor bekker/elver hvor sø og laks gyter. Men slik som f.eks. Sør-Trøndelag har en fredningsperiode på våren pga. sjøørretbestandenes labre tilstand. Jeg vil tro du finner slike lokale bestemmelser på Fylkesmannen sine hjemmesider.

Endret av Emil
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer man over steder hvor man kun  får mye småfisk, eller mye slank fisk (støinger/utgytt fisk kan ha blitt blanke igjen) så kan det være lurt å skifte plass, og la disse få spise seg opp.

Skal man ta seg en middagsfisk, så er en feit og fin ørret god mat, men jeg brenner litt for at man da slipper ut de største og heller tar en fisk som er i prima kondisjon litt over minstemålet. Dette er ikke regler, men kun en anbefaling ut fra min mening.

Beveg dere mye, og ta et kast i retningen dere vader, gjerne veldig nære land, og oppsøk ulike biotoper til dere finner fisk, for det er ofte det som er nøkkelen, spesielt nå som det er kaldt i vannet. Ørreten har ofte korte huggperioder, og på veldig begrenset plass på denne tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens.

Ser at det gjelder egne fredningsregler for Ryfylkefjordene, knyttet til konkrete geografiske landpunkter rundt Stavanger-området.

Men likevel plenty av områder rundt Stavanger da som ikke omfattes av denne grensen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...