Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

 

Kjører jevnlig forbi Helleland, og lurer hver gang på hvordan det er å fiske der i det vassdraget man kjører parallelt med der. Og også idet man tar av fra E39 og kjører oppover retning Tonstad(?) så ligger det jo ei perle av ei elv der.

Noen som har erfaring fra dette området?? Jeg vil fiske der til våren/sommeren hvis det er verdt anstrengelsen iiinnocent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja det er jeg veldig intr i. Har mange ganger tenkt å fiske der selv, men ender alltid heller opp på heia hjemme på Moi... 

En annen elv du kan prøve er på Sira. Der tar de stor fisk hvert år. Nesten ingen som fisker der. Har heller aldri sett fluefiskere der...

 

men uansett fint hvis du gir en oppdatering fra Helleland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sira ja... Da er det lakseførende eller? 

Er det her du mener: https://www.inatur.no/laksefiske/55a3b8fce4b07a32bc6ab3b1

Jeg tror at den delen av Helleland som jeg vil prøve er over laksegrensa. Mener det er en demning eller noe lenger ned i strekket, slik at det er helårs ørretfiske her jeg mener. Det er først og fremst ørret som er min lidenskap iiinnocent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Eivind!  

Haha, kjører jo også forbi her flere ganger i året, men har liksom så god fart opp bakken der så har aldri tenkt over dette... (er jo et kort krabbefelt der retning sør, så må passe på å ha nok turtal på Mazdangen til å rekke 1-3 biler der ;-) )

Men denne skal definitivt prøves ut! Men finner ingen info om fiskekort el, det er kun Åna-Sira som dekkes via inatur, ser at Sira ligger i Vest-Agder, men der finner jeg ikke noe på inatur ???

Får fortsette letinga... har heldigvis god tid på meg frem til våren/sommeren. Er jo ikke verre enn å kjøre nedover uten å ha dette avbklart og stoppe innom bensinstasjonen der og spørre, evt inn i Sira "sentrum" og forhøre meg litt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp fiskekort: Liker å ha det på det rene når bonden dukker opp med hagla i hånda å spør hva faen jeg tror jeg driver med ;) Det mangler jo ikke akkurat på historier i dette landet om hissige grunneiere som burde ha bedre ting å gjøre enn å løpe etter en og annen sportsfisker som fisker litt... 

Sikkert enklere for lokalbefolkningen som kjenner hverandre, å ikke løse fiskekort :)

Skal uansett prøves - med eller uten fiskekort. Sier bare at "Eivind sa eg fekk lov" hvis någen spør iiinnocentaaapplausttongue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan Ingvar. Jeg har fisket i Sira noen ganger. Ikke opplevd noen klekkinger, har vel stort sett bare sett mygg. Fått en del fisk, men det har vært smått. Har også fisket både i vannet oppstrøms og elven oppstrøms der igjen. Det har også vært smått. Ved Sira har jeg parkert ved badeplassen (se kart). Der er man i en stor bakevje, men ganske fint å tusle oppover. Se dog opp for innpåslitne kviger:) Har stolt på lokale som sier at man ikke trenger å løse fiskekort. Uten at det spiller noen særlig rolle, vil jeg oppfordre til Catch & Kill i vassdraget (med mindre du skulle få en pen en). Det finnes helt sikkert fisk av ok størrelse i der, men jeg har bare ikke sett de enda.

https://kart.gulesider.no/m/QkU9r

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Morten!:)

jeg skal så definitivt prøve ut denne elva til våren/sommeren. Kanskje jeg søker om 2 dager permisjon fra husholdingen og fisker Helleland dag 1 og Sira dag 2 da B)

Jeg trives godt med småfisk i trivelige

omgivelser... og tanken på at det kan finnes stor fisk innimellom kan holde meg gående i det uendelige^_^ må bare klasse nok ned

på utstyret

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da er turen satt. Fra 9.mai til 14.mai skal jeg og en kompis på "roadtrip". Skal fiske oss fra Helleland til Hovden i disse dagene. Har merka ut i alt 13 steder vi skal besøke på disse dagene.

Kan nesten ikke vente!! fffishingaaapplaus

(Skal gi en oppdatering etterpå rundt hvordan vi opplevde Helleland (og de neste kilometrene oppover fra Helleland "sentrum" og retning Tonstad))

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Her kommer en oppdatering:

Turen ble veldig amputert grunnet vind og vær dessverre:( Været hadde jo vært helt nydelig i ukene forut for turen, men i dagene før avreise så snudde jo været totalt, og vi hadde nattestemp helt nede i null grader, med frostrøyk i teltet. Brrr. Dagtempen lå vel stort sett på 5-7 grader, i motsetning til 12-18 grader i dagene før avreise. sukk.... Hovden måtte vi droppe helt pga tempen. Der ble det plutselig vintertemperatur igjen med minusgrader og jævelskap. Vi måtte da legge om ruta og dra sørover fra Evje istedet.

 

Vi fisket ikke på selve Helleland, men prøvde oss litt de første kilometrene oppover i vassdraget retning Tonstad, men det var null aktivitet. Vi traff på en grunneier som tydeligvis hadde peiling. Hun sa at der vi fisket, altså oppover i elva retning Tonstad, var pH'en ikke så bra så det var lite aktivitet. Hun sa vi måtte ned på Helleland igjen for å finne bedre pH, og anbefalte oss å prøve like utenfor Veivesenets kontrollstasjon på Krossmoen for det var visst et bra strekk, men der blåste det stikker og strå så vi fikk ikke prøvd verken på turen ned, eller tilbake igjen. Men uansett så er Helleland (Krossmoen) fortsatt høyt ønsket. Jeg tror da at jeg vil starte ved Krossmoen, og deretter bevege meg nedover fra det punktet. Der er kasteforholdene, vanndybden og -hastigheten bra.

Det ble rett og slett en del fisking på og rundt Tonstad for vår del, for der var vindforholdene veldig mye bedre. Der fikk vi oss også ei fin økt med døgnfluer (Baetis R. vil jeg anslå - fikk aldri tak i ei) Ca 7 grader og blikkstille akkurat da. 

Prøvde også litt i Nedre Kvina ved Kvinlog. Helt dødt! Nydelig sted, men fatter ikke at det kan ha vært så dødt der altså. Og akkurat da var forholdene veldig bra også... ble fortalt av en lokal helt at vi burde forflytte oss ca 6km oppover i elva fra der vi stod (fra Kvinlog). Altså oppover i strekket som er definert som Øvre Kvina. Det skulle visst være et bra strekk. Men da måtte vi ha forlatt bilen og labbet oppover...

Vi hadde oss også ei lita økt på Evje. Men igjen så var vinden ikke på vår side. Otra gjennom Evje er jo så gigantisk at man blir helt paff. Vet liksom ikke helt hvor man skal forsøke seg. Tror egentlig det beste ville vært bellyboat der rett og slett. Men det hadde vi ikke med oss. 

Ett strekk vi ikke prøvde av diverse årsaker, var Eiken. Der skal jeg ned å prøve meg igjen ved første anledning. Nydelig elv, til tross for at den går over jorder og ligger så og si oppå veien... Grunn og fin og passelig hastighet på vannet.   Traff på en kar i Kvinlog som mumlet noe om at Eiken var "veldig privat da...", men om han mente at den var forbeholdt grunneiere (stengt for allmennheten), eller at man bare følte man ble uglesett, fikk jeg ikke klarhet i. Tenkte å ringe ned til turistinformasjonen evt til Eiken Feriesenter som ligger der og sjekke om de vet noe vedr fiskeretter...

Vi svingte også innom Sira på returen. Wow, snakk om flod!! Mulig det var noe mer vannføring enn normalt, men jeg hadde ikke sett for meg slike dimensjoner... blei egentlig litt skuffa over hvor raskt vannet strømmet, samt hvor dyp den virket, men som sagt, det kan ha vært mer vann enn normalt... Men også den utgikk pga vindforholdene, og det samme gjorde elvene i og rundt Lyngdal og vanna over Kvinesheia... akk ja. Men jeg har ikke avskrevet Sira helt ennå til tross for dette.

Når det gjelder fangsten så er det som det ofte er her på Sør-Vestlandet... 100-400gram... Men funker på 3'eren det :)

Oppsummert så var vi veldig uheldige med væromslaget rett før avreise, men slik er det nå en gang så tidlig i sesongen. Men vi fikk sett veldig mange fine elvestrekk som absolutt har gitt mersmak under bedre forhold:)

 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha trodde vi var enige om å legge lokk på fangstrapporten for dette jævla monsteret ditt jeg ccconfusedaaapplaus

Men ja, jeg sa ingenting om at det ikke ble tatt større fisk på turen - man måtte lese mellom linjene at undertegnede ikke fikk større fisk enn 100-400gr ttongue:lol:

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...