Gå til innhold

Myggmiddel


Ola@Skarpen.no

Anbefalte innlegg

Mygga er knall mot mygg' date=' men duger desverre ikke mot sviknott. Har ikke funnet noe middel som gjør det heller, men skal prøve noe "nytt" til sommeren. Husker ikke navnet, men det er slags bekolje som kommer i en skokremlignende boks... Får mye skryt av de som møter knotten ofte.

 

Stemmeli har sikkert noen ord om den saken ;-)[/quote']

 

Tar jeg ikke helt feil heter denne "Summer Night". Har en boks av dette og det funker som bare det. Dette er faktisk det eneste myggmiddelet jeg har prøvd som faktisk funker når det VIRKELIG er mygg og knott!

 

 

Om ønskelig kan jeg skaffe navn og nr. til sportsbutikken, eller kjøpe inn litt og sende. Har allerede en bestilling fra bånngjedda & co :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ett middel fra GetOut.se i Sverige før en finnmarkstur i fjor. Det var så giftig at det stod at det var kreftfremkallende på boksen.

Gutta som var med var super skeptiske, og forlangte at jeg la boksen utenfor teltet.. :P:P:P:P:P

Har lett etter det på sidene der, men tror det har blitt ulovlig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ett middel fra GetOut.se i Sverige før en finnmarkstur i fjor. Det var så giftig at det stod at det var kreftfremkallende på boksen.

Gutta som var med var super skeptiske' date=' og forlangte at jeg la boksen utenfor teltet.. :P:P:P:P:P

Har lett etter det på sidene der, men tror det har blitt ulovlig... :)[/quote']

 

Det var forresten "Midnight Summer"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har vært borti følgende middel?

 

Fly-rite Insect repellent

 

100% active ingredients

N.N-diethymetatouamide and Isomers 87%

Dimethyl Phthalate 13%

 

Er ei lita grå pumpeflaske med grønn etikett. Virker skikkelig ekkel på huden, seig og klissete og føles absolutt ikke særlig sunn. Noen kjemikere her som kan si noe om dette produktet?

Kjøpte den i en lokal forretning og har særdeles gode erfaringer med denne.

Ulempen er som sagt det jeg nevnte tidligere.

 

Lagt til: Står advarsel om at den kan skade plast, lakk og en del andre ting.....går sikkert greit med hud..... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Ja hoje, var den er kanon om du ser bort fra bieffektene :) Jeg blei småkvalm og svimmel når jeg bruker den en del over flere dager. MEN mygg, knott og hva det måtte være sværmer rundt deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hoje' date=' var den er kanon om du ser bort fra bieffektene :) Jeg blei småkvalm og svimmel når jeg bruker den en del over flere dager. MEN mygg, knott og hva det måtte være sværmer rundt deg :)[/quote']

 

Småkvalm og svimmel blir man vel av cognac i riktige mengder også og dersom man da kombinerer så blir det vel ett fett kanskje... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette hørtes ikke bra ut. mygg middel som man blir kvalm og svimmel av?

hvis det er masse mygg og knott bruker jeg enten myggnett eller så bruker jeg mygg spiral som jeg setter fast i skyggen på capsen. funker hver gang. er ikke no glad i røyk myggen. så da er det bare å vise :smt097 til myggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Grunnen til at man blir kvalm av Nordic Summer er denne fæle tjærelukta :) Nordic Summer er bare tjære fra furu uten noe stort mye mer, samme som bäckolja, men Nordic Summer er fast mens bäckolja er flytende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordic Summer er det eneste som duger hvis knotten virkelig setter inn og da mener jeg virkelig. Da er det så mye at man har problemer med å se fordi de kryper inn i øynene og nesen , munnen bør være lukket .

Det innholder tretjære ja som sagt , men tillsatt Jungelolja , dere vet den som fantes før og som ble forbudt ( sikkert fordi den virket ) samt vaselin.

Til vanlig bruk trenger jeg ikke å ha den på huden , det er nok å smøre litt på klær eller hatt el. lignende det er kun i ekstremtilfeller jeg har den i anstktet og på hendene.

Har brukt middlet i 20 år og prøvd utallige andre preparater , men det er det eneste som duger i krisesituasjoner. En kveld oppe i børgefjell med myggklekking på sitt verste funka den også.

Kan også nevnes at den til en hvis grad holder kleggen unna.

Bør ikke brukes i sterk sol , den funker som grillolje ....

Har alltid en boks i lomma når jeg er ute. Knotten kan gå på helsa løs til tider her oppe :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som fungerer mot knott er en veldig tett netting, som dekker hele overkroppen! Hadde noen uhell med knotten i fjor, og da hadde jeg bare netting over hodet. Det endte med at hendene, ryggen og rævva klødde noe forbannet mye de neste dagene. Til min lykke fant jeg en av disse "overkroppdekkende" nettingene i min lokale sportsbutikk litt senere og kjøpte det på flekken! Du får også bukser hvis du har tenkt å gå i shorts :?

Anbefales!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt en kombinasjon av Wilmas Nordic Summer, Autan og Eurax, og det fungerer veldig bra mot både mygg, knott og klegg.

Jeg lurer imidlertid på om det er særlig lurt å ha fingrene fulle av diverse giftige kjemikalier og tjære (Wilmas) når en håndterer fluesnører, fortom og fluer?? Så sensitive som enkelte ørreter er, kan det kanskje hende at man skremmer dem også med tjærelukt osv?? (og ikke bare insektene):shock: Eller er det sånn at tjæren egentlig fungerer som impregnering?? :?

 

 

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt en kombinasjon av Wilmas Nordic Summer' date=' Autan og Eurax, og det fungerer veldig bra mot både mygg, knott og klegg.

Jeg lurer imidlertid på om det er særlig lurt å ha fingrene fulle av diverse giftige kjemikalier og tjære (Wilmas) når en håndterer fluesnører, fortom og fluer?? Så sensitive som enkelte ørreter er, kan det kanskje hende at man skremmer dem også med tjærelukt osv?? (og ikke bare insektene):shock: Eller er det sånn at tjæren egentlig fungerer som impregnering?? :?

 

 

Geir[/quote']

 

Kan nok sette av lukt vil jeg tro. Har ikke noe bevis , men jeg tar en mosedott el. lignende og gnir fingrene i etter at jeg har smurt meg inn .

Kan jo hende man vil ta seg en pris snus og den smaker vesentlig bedre uten tjære ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurax og Autan smører jeg på bar hud, hender, ansikt og nakke, gjerne litt i håret og hvis knottplagen er stor, helst i rimelig god tid før fiskingen begynner.

Wilmas Nordic Summer er noe "svineri" men veldig effektivt. Jeg smører litt på capsen før jeg drar hjemmefra, vasker hendene og prøver å unngå å få stoffet på fiskeutstyr og pustende/ membranbekledning. Jeg har tro på kombinasjon av forskjellige produkter og bruksmåter.

 

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Vindknuten

Myggen kan jeg stort sett leve med. Er stort sett bare ett par dager på forsommeren jeg reagerer på den., skjelden jeg benytter myggmiddel.

Reagerer på stort sett alt av myggmidler, og anser myggen for og være en mindre plage enn myggmidlet.

 

Men har måttet krype til korset noen ganger i ei lita lokal elv der mygg tettheten er helt rå....

 

Knøtt og Fjellsokk derimot er en helt annen skål.....Fy fasan hva tenkte Vår Skaper på når han snekret sammen disse....må ha hatt en usedvanlig dårlig dag.

Indikator legemsdelen for min del når slike krabater er i farten er ørene....blir de varme omtrent som jeg hadde stukket de inn i en microbølge ovn så vet jeg hva som har meg på menyen.

 

Noen som har ett skikkelig heftig macro bilde av tygge redskapen på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...