Gå til innhold

Blå Swix bra for fisken?


Gaarder

Anbefalte innlegg

Jeg kom på denne saken her da jeg skulle til å smøre blå Swix på bindetråden i stad. Jeg har null peiling på dette, men tenkte jeg kunne hive den ut i gruppa og se om det var noen klokehoder som kunne gi meg et svar. Skismørning inneholder jo bl.a fluor. Det kan vel ikke være helt bra for en fisk som skal settes ut igjen?

 

http://www.abcnyheter.no/livet/helse/2015/11/23/194884091/holmenkollen-er-full-av-giftstoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat i Hemsilfisk hadde det vært interessant å måle, men da på grunn av skitrekket og ikke tørrfluer. Har selvfølgelig ingen forutsetninger for å påstå at voks i tørrfluer er helt irrelevant, men det er hva jeg tenker sånn umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken dubbing er det du touchdubber, egentlig? Jeg gjorde det en gang på ca to fluer med kapok. Aldri gjort det igjen, ikke brukt fluene, og kapoken ligger og støver en plass. Kanskje jeg burde gi den bort. Mistet rett og slett trua på kapok-greiene, og bruker annen dubbing.

Eirik

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Eirik Rusten skrev:

Hvilken dubbing er det du touchdubber, egentlig? Jeg gjorde det en gang på ca to fluer med kapok. Aldri gjort det igjen, ikke brukt fluene, og kapoken ligger og støver en plass. Kanskje jeg burde gi den bort. Mistet rett og slett trua på kapok-greiene, og bruker annen dubbing.

Eirik

Hehe. Er kapok dubbing jeg bruker ja. Liker å binde med det, men har ikke fått testet fluene noe annet sted en i et glass med vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også litt blå Swix på splitta tråd når jeg bruker rufsete dubbing. For eksempel kapok, polyamid dubbing eller oppklippet antron-/polygarn. Har aldri tenkt på om det kan være farlig for miljøet! Men er det ikke stort sett glider som inneholder fluor da? Blå Swix er vel festesmøring?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Gaarder skrev:

Jeg kom på denne saken her da jeg skulle til å smøre blå Swix på bindetråden i stad. ..Jeg har null peiling på dette, men tenkte jeg kunne hive den ut i gruppa og se om det var noen klokehoder som kunne gi meg et svar. Skismørning inneholder jo bl.a fluor. Det kan vel ikke være helt bra for en fisk som skal settes ut igjen?

http://www.abcnyheter.no/livet/helse/2015/11/23/194884091/holmenkollen-er-full-av-giftstoffer

Dette kunne du strengt tatt ha funnet ut selv ved å orientere deg om Swix sine produkter https://www.swix.no/

Kortversjonen er at Blå Swix eller V30 som den nå heter ikke inneholder fluor. Racingvoksen VR30 inneholder derimot fluor. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg har en gammel stift med blå-swix, da den kommer til å holde hele min fluebinderkarriere og sikkert veldig mye lenger enn det.

Fikk litt fnatt når jeg så utvalget, og ble egentlig glad for at jeg ikke har noen planer om å bli skientusiast med det virvarret at typer som var der.

Fristet ikke å begynne å sette seg inn i dette. Ikke at det har noe med saken å gjøre, men det kan kanskje være verd å tenke på når vi snakker om snører og utstyr osv med nybegynnere.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først til spørsmålet om skismurning som voks til tørrfluer: Jeg tror at norske skiløpere legger fra seg mer voks på snøen i løpet av en dag enn tørrfluefiskere greier å gjøre i løpet av et helt liv. Men jeg gir spørsmålet ditt mye cred! Vi som høster og bruker av naturen må begynne å stille kritiske spørsmål til hvordan vi gjør det. Er utstyret vi bruker i tråd med tanken om bærekraftig forvaltning av elver, vann og vassdrag? Er måten vi fisker på likeså?

Jeg bruker voks når jeg binder dyrehårsfluer, da mest tørr voks fra Veniard.

Så til kapok. Jeg har ventet på at noen skal stille det spørsmålet som Rusten tar opp her. Jeg er ikke et sekund i tvil om at bruken av skivoks og kapok skaper en mindre flytedyktig flue enn ved å bruke superfine, FlyRite eller annen syntetisk dubbing. Jeg forstår at kapok kunne være en god ide for noen år siden, men nå. Ikke i det hele tatt. Jeg har testet ut kapok et par sesonger, og ser absolutt ingen fordeler i fiskesituasjonen ved å bruke kapok. Den flyter ikke bedre, men skaper mye mer kliss og krøll i fluebindinga. Som for Rusten ligger det et par poser av denne herligheten å støver ned et eller annet sted i bindekroken min.

 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker stort sett flyrite, hends superfine eller polyamid (til store fluer) til tørrfluer og har i den forbindelse ikke noe behov for voks. :)

Til streamere kjører jeg ofte ice dubbing i løkker og klarer ikke helt se behovet for voks der heller.

Er det mer aktuelt med voks ved dubbing av naturmaterialer kanskje?

Endret av Marius_A._Book
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta var jo i utg. et spørsmål om skismørning, men har gått å tenkt en del på hva ristepulver, linerens og andre flytemiddler inneholder. Tok meg en kikk bak på noen av flytemiddlene jeg bruker. De fleste står det veldig lite på eller på et språk jeg ikke kan. På Dry Dip Super flaska står det "water repellent fluorine and long lasting silicone oil". Prøv å ta deg et nesedrag av flaska så river det godt. Jeg tenker jo at en fisk som nylig har hatt en krok i kjeften ikke har helt godt av å få det i systemet, selv om det er veldig lite. 

Som sagt så kan jeg lite om det her, var bare en tankevekker. Man vil jo at fisken skal ha best mulig sjans til å overleve hvis den skal settes ut igjen.

 

Endret av Gaarder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg er vel muligens litt OT her, men skitt au...

I min spede ungdom var det ingen rom for ristepulver, da var det vanlig bordsalt som gjaldt, oppi en god gammeldags kodac-filmboks :rolleyes:

Usikker på hvor godt det faktisk funka - husker ikke, og har ikke brukt det siden jeg var gutt, men filmboksen ligger fortsatt med saltet i, i den gamle Ron Thompson fiskevesten min. Ligger der som et godt minne om gode dager i mine barndomstrakter...

Noen som vet om salt faktisk har en effekt som ristepulver? Eller må det ligge over lenge tid for å trekke ut fuktigheten? :huh:

Endret av Jan Ingvar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror blitsregn og trofèposering der fisken kveles er langt skadeligere enn en ørliten flekk med Swix på ei flue som gjerne skal flyte. Tipper også at sigarettsneiper og snus som knipses og spyttes i vann og elv utgjør en større giftpåvirkning på faunaen enn hva Swix som voks utgjør totalt sett.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harren spiser grus primært for å kunne kverne opp alle sigarettene de sluker gjennom sesongen. Å se en harr stige på en halv sigg er forøvrig en fantastisk naturopplevelse!! :D 

Snusen legger de under leppen da dette vistnok skal ha en gunstig effekt på lokale klekkinger, og det er også nettopp derfor de er så sabla lauskjefta! 

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...