Gå til innhold

finne " go plassen"


markus glasø

Anbefalte innlegg

fisket i 2 år nå med flue,  å har lært meg kasting rimelig godt, binder fluer og har alt utstyr man trenger,  men det jeg mangler er faktisk en plass med bra fiske.  forstår godt at man ikke langer ut om plasser osv, så det jeg lurer på , hvordan finner dere plasser med godt fiske?  har begynt med elimineringsmetoden, å prøver å sjekke ut så mange vann som mulig, men igjen , man bør jo være på samme vannet i 3 måender for å se om det finnes klekkinger der, stor fisk osv.  sitter mye på kart, for å se etter plasser, er det noe man kan se på miljøet rundt som spiller en rolle? bør man sjekke ph på vannet ?  

Markus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nå vet jeg ikke helt hvor i landet du bor. Men det jeg har erfart meg etterhvert er at en ting er å være på rett plass. Men desto viktigere er det å være der på rett tid. Om man ønsker å komme i kontakt med stor fisk i stille vann, er det lureste å oppsøke vann med vulgataklekkinger (oftest de to første ukene i juni, men litt forskjellig etter hvor i landet man bor). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Marius_A._Book skrev:

Hei,

Nå vet jeg ikke helt hvor i landet du bor. Men det jeg har erfart meg etterhvert er at en ting er å være på rett plass. Men desto viktigere er det å være der på rett tid. Om man ønsker å komme i kontakt med stor fisk i stille vann, er det lureste å oppsøke vann med vulgataklekkinger (oftest de to første ukene i juni, men litt forskjellig etter hvor i landet man bor). 

bor et steinkast utenom trondheim. traff faktisk på en vulgata klekking som varte i flere dager i fjor, fikk flere fisk, men ingen over 200gr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste har mulighet til å finne stor fisk i nabolaget. Selv fiska jeg mange år bare i skogsvanna i nærområdene før jeg innså at man kan bli nødt til å flytte litt på seg for å øke sjansene for stor fisk. Jeg fisker fortsatt mest i skogsvanna på hjemmebane, men har en litt annen innstilling til fisket der nå. Får jeg en ørret på 3-5 hg på lett utstyr så er jeg kjempefornøyd. I et par av elvene jeg fisker så ville dette vært småfisk.

Selvfølgelig kan det være stor ørret i vannene der du fisker, men jeg kan anbefale deg å google litt på emnet. Det er mye info som ligger tilgjengelig om gode fiskeplasser. Søk for eksempel på "fluefiske i norge" eller "fluefiske i trøndelag" så dukker det opp konkrete tips med en gang. Når det gjelder å finne større fisk på hjemmebane så har i alle fall jeg slått meg til ro med at det bare er tid ved vannet som teller for å få opp erfaringsnivået.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Jarle TL skrev:

De færreste har mulighet til å finne stor fisk i nabolaget. Selv fiska jeg mange år bare i skogsvanna i nærområdene før jeg innså at man kan bli nødt til å flytte litt på seg for å øke sjansene for stor fisk. Jeg fisker fortsatt mest i skogsvanna på hjemmebane, men har en litt annen innstilling til fisket der nå. Får jeg en ørret på 3-5 hg på lett utstyr så er jeg kjempefornøyd. I et par av elvene jeg fisker så ville dette vært småfisk.

Selvfølgelig kan det være stor ørret i vannene der du fisker, men jeg kan anbefale deg å google litt på emnet. Det er mye info som ligger tilgjengelig om gode fiskeplasser. Søk for eksempel på "fluefiske i norge" eller "fluefiske i trøndelag" så dukker det opp konkrete tips med en gang. Når det gjelder å finne større fisk på hjemmebane så har i alle fall jeg slått meg til ro med at det bare er tid ved vannet som teller for å få opp erfaringsnivået.

har kommet frem til dette selv, og skal bruke sommeren på turer vær eneste helg.  fisk på 3.5 hg er helt greit for min del, men det er jo selvfølgelig aldri klekkinger i de vannene jeg fisker , foruten det med vulgata. det som er litt kjedelig er at jeg faktisk veit om en plass med bare stor fisk, men der er klekkinger fraværenede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jeg har truffet godt på mitt første område som jeg har gjort meg kjent i. Jeg fikk mange hyggelige tips på pm fra folk på forumet, og jeg kontaktet jeger og fiskerforeningen i noen områder jeg var nysgjerrig på og hørte litt med de om de ville anbefale meg et område jeg kunne prøve ut. Møtte så disse på en tur, og slo av en prat og fisket noen timer sammen og da ble brått tipsene litt mer konkrete, og dette sammen med mye utforsking på egenhånd har gjort at jeg har funnet et hverdagsfiske jeg kommer til å ha mye glede av. Nærmeste område er noen vann med fisk på vanlig størrelse opp til 3-400g og en og annen opp mot 5-600 av og til. Et annet område like ved, men som er litt lenger å gå (fint for en heldagstur i helgen) har mye fisk på 4-500g og muligheter for fisk på 6-7-800g og en og annen rundt kiloen om man har skikkelig flaks. Ikke voldsom størrelse, men så spørs det hvilke forventninger man har, og hva man vil ha ut av fisket sitt.

For min del så ønsker jeg å få komme meg ut, og beveget kroppen i et naturskjønt område med ro, stillhet og frisk luft. Finne stillhet og ro og koble av. Vandre litt rundt, utforske litt og ha muligheten til slenge meg ned i lyngen litt og nyte roen, lytte til fugler og får jeg spenningen med å få jakte på en vakende ørret så er det en bonus som gir meg masse ekstra. Sånn sett har jeg truffet blink, og området har allerede fått en viktig plass i livet mitt. 

For meg er det langt viktigere å ha et hverdagsfiske som er til stor glede og rekreasjon for meg enn at fisken har så voldsom størrelse. Så spørs det helt hva man legger i godt fiske.

 

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i mye av det du beskriver markus, har holdt på cirka like lenge som deg og har brukt mye tid på å finne go plassene. Det ble og blir mye smått, men har etterhvert funnet ett par plasser som kan ha kurrant fisk. 

Men har merket at jeg på typiske korte kveldsturer låser meg til nettopp disse vanna da det blir "safe", også er det de lengre turene der man har god tid som blir brukt til utforskning. Noe som ofte ender med nedtur og denging i ukjente vann med lite insektsliv/småfisk eller random myrhøl med overtall av mygg og knot, men det er vel litt av sjarmen det også. 

 

Ps: nydelige bilder truls. Ikke lenge igjen nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :-) fantastisk fine steder dette synes jeg.

Jeg er veldig glad i flotte kystlanskap også, og det er disse som blir besøkt noen måneder fremover nå først. 

Har vært heldig å finne noen flotte plasser der også, som har godt fiske. Men i sjøen vet jeg om mange steder som kan levere bedre fiske, men det en noe med å fiske i flotte omgivelser som gir litt ekstra fred i sjela. En viktig del av fluefisket mitt er å utforske, og da finner man etterhvert sine egne perler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, markus glasø said:

har kommet frem til dette selv, og skal bruke sommeren på turer vær eneste helg.  fisk på 3.5 hg er helt greit for min del, men det er jo selvfølgelig aldri klekkinger i de vannene jeg fisker , foruten det med vulgata. det som er litt kjedelig er at jeg faktisk veit om en plass med bare stor fisk, men der er klekkinger fraværenede...

Hei, om du har lyst å få fisk så kan det være lurt å tenke litt på å fiske med fluer som ikke nødvendigvis flyter... Imitiasjonsfiske er så MYE mer enn tørrfluer. Jeg er først og fremst tørrfluefisker selv, men sitter ikke i timesvis og venter på å finne en fisk som vaker. 

Les intervjuet som Lars Lenth ga for litt siden hvor han forteller om timer, dager, uker osv med venting på vakende fisk.

Jeg har "funnet" et par vann i nærheten som jeg og bruttern har fiska i siden vi var små og alltid har trodd det kun var småfisk. En kveld for noen måneder, eller var det år, så fikk jeg på en skikkelig rugg på en litt stor nymfe. Dette førte meg på sporet til å utforske mere og det har gitt meg mange gode opplevelser :) Lærdommen tok jeg med til andre vann og den har virkelig kommet til nytte. Du kan lære enda mer om hvor fisken står i vannet, tider på året, døgnet osv mens du gjør deg kjent.

Sjekk ut fluene til Rune Stokkebekk her på forumet, han har MYE snadderfluer som ikke flyter :)

 

Jan

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kartet kan det være greit og sjekke om tilgangen på friskt vann i form av et innos eller oppkomme av noe slag, vegetasjonen rundt gir jo en gjerne en pekepinn på insektliv og tilgang på næring. Berggrunnen i området betyr jo noe for PH og igjen diverse døgnfluer, i litt større skogsvann trekker jeg gjerne mot viker/områder av vannet med mere definerte myrkanter, der kan det dukke opp grov fisk overraskende nært land...

Når jeg leter opp nye vann og områder på fjellet ser jeg ofte etter "systemer" bestående av flere små vann som med korte bekkefar har direkte tilknytning til større innsjøer, her er det ikke så rent sjelden grov fisk i lokasjoner en ellers kanskje ville forbundet med "småfisk-vann".

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vannet kan være så bra det bare vil, men uten innsektsaktivitet kan selv det beste vann virke helt dødt. Å være ute på rett sted er selvsagt viktig, men det å også være ute i rett tid er dessverre et undervurdert aspekt spesielt når det gjelder tørrfluefiske-det eneste salige...

Jeg hadde et vann jeg ofte fiska i uten å oppleve det helt store og trodde at dette var et vann hvor det stort sett kun befant seg middelmådigheter. En ettermiddag i juni befant jeg meg plutselig midt oppe i en stokkmaursverming og vips ble tjernet som forvandla. Hvor kom all denne store fisken fra? De store gutta gidder ikke å stresse seg slitne med overflateaktiviteter hvis det ikke er en næringsmessig smart grunn til å gjøre nettopp det. Så det må skje noe som lokker dem opp og ut av det bedagelige livet der nede ved bunnen.Fjærmyggklekkinger som skjer stort sett hele sesongen og gjerne i litt rusete vær. Når myrdøgnfluene klekker på formiddagen i mai. Maursverminger av ymse art hele sommeren. Vulgata og vårfluer er også snadder for stor fisk. Og Libeller og vannymfer skal heller ikke kimses av, kan til og med fiskes tørt selv om det er vanskelig. Og ikke glem det såkallte "dipterafisket" i slutten av september, helt klart et av årets høydepunkter. Og se opp for kræsjlandede stankelbein...

Poenget er at hvis man stort sett er ute når det ikke skjer noe så opplever man heller ikke noe særlig. Før var jeg stort sett ute etter jobb hver eneste ettermiddag i mai og juni. Etterhvert tok jeg meg heller fri en dag eller to og passa på å være tilstede når innsektene også var det. Det ga resultater. Tar meg forresten fri tre uker i juni hvert eneste år nå, det er da det skjer i skauene rundt hovedstaden. Da gjelder det å være på plass!

Så finn ut når ting skjer i vanna dine, det tar måneder og år, men til slutt veit du bedre når det lønner seg å være til stede.

Og skjer det ikke noe så finnes det uansett ikke noe bedre å bruke tida si på, en dag ute i felten er aldri bortkasta, det er et privilegium ikke alle er forunt.

Og kjøp deg en stolsekk av det ekstra lange sorten, da sitter du godt selv om du befinner deg ute på ei myr. Lett å kaste fra er den også og gjør at silhuetten din ikke blir så stor og skremmende for fisken. Og kast mest mulig sidelengst hvis mulig, da skremmer du ikke fisken så mye som kasting over hodet gjør...små detaljer veit du...men viktige.

Og kle deg for all del i skauens farger.

Skitt fiske og lykke til!

Mvh Kjell Grønningen, en halvgammal skaufisker fra Hovedstaden.

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.3.2017 den 22.58, markus glasø skrev:

fisket i 2 år nå med flue,  å har lært meg kasting rimelig godt, binder fluer og har alt utstyr man trenger,  men det jeg mangler er faktisk en plass med bra fiske.  forstår godt at man ikke langer ut om plasser osv, så det jeg lurer på , hvordan finner dere plasser med godt fiske?  har begynt med elimineringsmetoden, å prøver å sjekke ut så mange vann som mulig, men igjen , man bør jo være på samme vannet i 3 måender for å se om det finnes klekkinger der, stor fisk osv.  sitter mye på kart, for å se etter plasser, er det noe man kan se på miljøet rundt som spiller en rolle? bør man sjekke ph på vannet ?  

Markus. 

Hei Markus,

Trondheim er et flott utgangspunkt. Bodde i Trondheim i seks år, og fisket en del, mest vår og høst siden jeg var nordpå på sommeren. Var et par turer i skogsområdene rundt Trondheim, men der kreves det nok en del arbeid for å finne de virkelige godbitene. Et generelt tips er å snakke med folk som henger rundt der det selges fiskeutstyr. Da får man ofte bra tips. 

Selv fisket jeg hovedsaklig opp mot svenskegrensen da jeg bodde i Trondheim, og hele veien fra Rørostraktene til og med Namsskogan er det uante muligheter. Prøv deg frem med en blanding av karttjenester/flyfoto på nettet, nettsøk på "ørret + diverse stedsnavn", og krysspeil med geologiske kart. Da finner du gull før eller siden. 

 

Endret av Håvard Stubø
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...