Gå til innhold

Anbefale kompaktkamera (system)?


Eirik Rusten

Anbefalte innlegg

Jeg driver og selger min 7D som jeg synes har blitt for tung for en gammel kropp ( 8) ), og skal over til kompakt systemkamera. Du vet, disse kompakte kameraene som er litt mer enn bare kompaktkamera.

Jeg har sett på Olympus OM-D E-M10 Mark II. De har det til 8000 kroner på Japan Photo med 2 objektiver. Er det noen som har erfaring med det, eller tilsvarende? Noen som har noen linker til nyere sammenlignende tester, kanskje? Har overhodet ikke fulgt med på kamerafronten de siste åra, så jeg vet ikke hva som er der. Jeg har ikke noen spesielle krav, men det skal være lett og skal ta ålreite bilder (gjerne av fluene mine også). Litt vær og vind må det gjerne tåle :)

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt OM-D E-M5 de siste 4 årene og er veldig fornøyd. Brukes for det meste til natur og landskap. Av optikk sitter 12-40mm f2.8 fra Pro serien på stort sett hele tiden.
Kamerahus og optikk er "weather-sealed" og har så langt ikke hatt noe trøbbel. Kameraet henger stort sett utenpå jakken og har tålt sprut fra saltvann, sandkorn, kulde og mye annet rart uten problemer.

Byggekvaliteten er solid. Menyene på Olympus sine kameraer har fått mye kritikk, men det er ikke verre enn at man setter seg inn i hvordan kameraet fungerer. Selv har jeg satt opp kameraet slik at blender og lukker er på hver sitt hjul slik at manuel eksponering går knirkefritt, også med hansker. Med Pro-objektivene er det enkelt å skifte mellom manuell- og autofokus ved å skyve fokusringen på objektivet opp/ned. Ved bruk av autofokus pleier jeg som regel å koble fokusen fra utløserknappen og i stedet bruke en av knappene bak på kameraet til å fokusere. På den måten kan man raskt fokusere, rekomponere og ta så mange bilder man vil uten å måtte holde utløserknappen inne halvveis for ikke å miste fokus.
Autofokusen til Olympus sin OM-D serie har fått veldig god kritikk, men det er sjelden jeg har behov for rask autofokus.

Når det gjelder søkeren har jeg med tiden blitt veldig begeistret for elektrisk søker, men det var litt uvant i starten. Ved eksponering benytter jeg meg ikke av selve histogrammet, men de blå og røde pixlene som viser skygge- og høylyspartier. Slik jeg har forstått det gjengir disse områdene høylys og skygger til JPEG-filen og ikke RAW-filen, men med litt erfaring vil man lære seg hvor mye en må over/undereksponere for at histogrammet til RAW-filen skal bli slik man ønsker. Man kan også gjøre endringer slik at det du ser i søkeren blir mest mulig likt den "ekte" raw-filen. Normalt pleier jeg å eksponere slik at jeg så vidt får noen røde dotter i de lyseste partiene der jeg ønsker detaljer. Da pleier jeg som regel å få en RAW-fil som i allefall etter mine ønsker er riktig.

Jeg har ingen erfaring med E-M10 Mark II, men hørt mye bra om kameraet. Det er litt mindre i størrelse, og jeg vet mange, spesielt de med litt større og kraftigere hender enn hva jeg har, synes både E-M5 og E-M10 blir litt lite og knotete. E-M10 Mark II er så vidt jeg vet ikke "weather-sealed", men hvor stor rolle det spiller kan jeg ikke svare på.

Personlig kommer jeg til å oppgradere til E-M5 Mark II i løpet av det neste året, fortrinnsvis pga. focus peaking og bedre søker.




 

_1013007-2.jpg

P1190165.jpg

PC050017.jpg

PC150119.jpg

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du vil kunne bli fornøyd uansett bruk, Eirik :)

Vil også støtte deg i valg av E-M10 MII med tanke på størrelse. Det skal som nevnt være et strålende kamera.

Ser forøvrig nå at det ligger 2 stk. ute på bruktmarkedet til foto.no, og vet at det kommer nye annonser med jevne mellomrom, så om du ikke ha nytt, er det gode muligheter for å gjøre et godt kjøp brukt. Selv kjøpte jeg brukt fra foto.no og har vært veldig fornøyd.

Legger inn et siste bilde for å vise størrelsen sett i forhold til Canon eos 600d.
Som du ser blir E-M5 med 12-40 Pro relativt stort, men setter du på en kit-zoom eller fastoptikk(20 mm panasonic på bildet), blir det veldig lite og kompakt. E-M10 med et av de objektivene får du plass til i lomma. Tror mitt E-M5 med 12-40 veier rundt 840 gram, men med et av de to andre objektivene føles det veldig mye mer kompakt og ikke minst mye lettere.

P1000425.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Eirik Rusten skrev:

Veldig bra svart der, Anders. Jeg kommer nok ikke til å bruke kameraet veeldig seriøst. Blir nok meste brukt på fisketurer og familiebilder. 7D'en som jeg solgte orket jeg aldri å ta med noen plass, så at kameraet er lite er helt greit.

Hallo? Det er jo de to tilfellene i verden jeg synes et GODT kamera virkelig er verdt å ha: Fiskebilder og familiebilder :-) Seriøst :-) Hva betyr mest for deg, jo (får håpe) fluefiskesituasjoner og familiesituasjoner. Det betyr i hvert fall mest for meg. Til saken: Eirik, det har jo kommet mange gode kompakte kamerahus med god kvalitet i det siste, så søk et med stor brikke som gir deg mulighet for selektiv fokus er mitt råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...