Gå til innhold

Turens høydepunkt..?


Truls

Anbefalte innlegg

De fleste av oss er vel glad i å komme seg ut i natur og frisk luft, og vi setter sikkert pris på forskjellige ting vi opplever på tur. Derfor har jeg lyst til å spørre

Hva er det som gjør utgjør høydepunktene på tur for din del når man ser bort i fra det fiskemessige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å komme over dyr. Jeg satt på en side av et sund i et rolig skogsvann i sommer. Plutselig hørte jeg det knaket og braket , pustet og peste høyt og ut på myra på motsatt side av vannet (heldigvis) så kommer det en gedigen elgokse. På det nærmeste var den 30-40 meter unna. Følte det var greit det var vann i mellom for å si det sånn.

Majestetisk!

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De absolutte høydepunktene er nesten bestandig knyttet til det fiskemessige - enten det er perfekte forhold, flotte klekkinger/sverminger, flotte vak eller fin fisk i håven. Bortsett fra slikt, så er vel det å finne en perfekt stilling i lyngen veldig stort. På høsten er jo hjortelusa en finfin opplevelse :)

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de siste turene i elva i fjor høst,ble jeg sittende å beundre 3 kongeørner som svevet majestetisk rundt over en fjellside.Hadde med kikkert også,så fikk studert de på nærme hold...

Et utrolig flott og majestetisk skue....de sirklet på termikk i en times tid uten et vingeslag.Vakkert å se,og det gjorde turen utrolig mye rikere den helgen.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokuset er alltid å fange fisk på flue, men andre ting kan være med å krydre turen på en slik måte at selv turer uten fisk kan være flotte turer. Jeg kan sette utrolig stor pris på en god camp. Det å se at planlegging og utstyret fungerer til det det er tenkt til. Det å mestre å være ute i annet enn bare solskinn. Et godt bål, og flotte omgivelser. Det å gå på en elg på skogsveien hjemover i halvmørket. Alle flotte synsinntrykk man får i løpet av en tur, enten det er på fjellet, langs en elv eller ved et skogsvann. Følelsen av å åpne teltduken om morenen ved ett fjellvann og suge inn utsikten. Kan sette stor pris på å dra alene på tur, og frihetsfølelsen kan bli enorm! Og til slutt; det å nyte en halvliter pils som man har dratt på i ryggsekken og kjenne at det var verdt det.

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bål og teltliv på fisketur gir den gode naturopplevelsen for min del. Fisket er helt klart primæringrediensen, men utover det så er det jo alltid like spennende å treffe på dyr og observere fugl når en er på tur i skog og fjell. De siste åra har fotohobbyen også blitt en vesentlig del av mitt friluftsliv, i interesse har den kanskje blitt like viktig som selve fisket...?

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med André her.

Vil i tillegg legge til at det ikke nødvendigvis henger sammen med antall fisk på land. Var med en kompis igår kveld på noen plasser jeg ikke har fisket før. Hadde mye stor fisk plogende etter flua kast etter kast... Spenningen, frustrasjonen, fasinasjonen og respekten for "motstanderen" i andre enden er også noe jeg setter svært høyt.

For meg er det ikke de turene jeg har fått mest fisk som sitter, heller ikke de som var størst. Men de turene jeg har opplevd vanskelig fisk, de som snur rett før flua, de som er oppe å kikker på flua og ikke minst de som ploger kast etter kast.... Det er de som sitter, det er de jeg tenker på gjennom hele vinteren. Kunne jeg gjort noe annerledes ?  Hadde jeg riktig flue ? Var fortommen for tykk ? Kasta jeg for langt ?

De er det turene som gjør meg til en bedre fluefisker og som gir meg mest!

 

 

Jan

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

For å fylle  med klisjér ... (because it is true) . Jeg trenger å se vaket. Vaket gir turen håp og mening. Jeg har vært på turer uten å se vak på flere dager. Våknet tidlig og brukt timene på å speide etter vak, I timesvis. Eneste føde er kaffe, elvevann og noen biter sjokolade...Nada. 

Hadde jeg vært vis og smart ville jeg dratt en annen plass, men det første vaket, det første tegn til liv og en fantastisk sesong vil jeg være vitne til... 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...