Gå til innhold

Ny artikkel på forsiden: Novellen "Vannkalver" av Hans Lidman


Anbefalte innlegg

Det kan jo være verdt å merke seg hvordan svenskene ivaretar Hans Lidman.

Her på berget burde vi vel ha en evig dårlig samvittighet for at det ikke gjøres noe med ettermælet til Erling Sand. Kanskje også Magnus Olsen - jeg er ikke helt sikker på om han var profesjonell fluebinder på heltid. Men vi kjenner livsverket til Erling Sand. Man kan riktignok se noen fluer i kommunehuset i Engerdal - om man insisterer - men det er alt... Bua han jobbet i kunne f. eks vært flyttet ned til Skogbruksmuset ville jeg tro.

 

 

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Truls H. Johnsen skrev:

Herlig sak å lese!

..og litt betenkelig. Novellen sier jo litt om hva som skjer med insektlivet i et vann når man begynner å sette ut ørret: Den beiter ned en del av insektene som naturlig hører hjemme i et vann og ødelegger en balanse. Det forklarer jo også hvorfor man får en eventyrlig vekst på den første utsettingen av ørret i et vann som har vært fisketomt. Så reduseres matfatet og vannet blir ordinært. Mange steder har man forsøkt å bøte på det med å sette ennå mer ørret - med det til resultat at fisket blir ennå dårligere. Catch & Release er ikke alltid veien til ørretmekka... ;-)

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vann har bare en viss biomasse - avhengig av mange faktorer som type vannkvalitet, bergarter, tilsig, surstofftilførsel, tilførsel av næringsstoffer etc. Setter man for mye fisk i et slik vann, blir det for lite mat, og det kan til og med forrykke balansen. Er det i tillegg gode gytemuligheter blir det katastrofe. Kalker man, økes PH-verdien, men man ødelegger samtidig for nettspinnende vårfluelarver. Det hadde vært greit - og ideelt - og latt naturen styre selv. DA blir det ofte bra, noe for eksempel Kola og uberørte deler av Finnmark er gode eksempler på. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Klingberg har laget en film hvor han binder et utvalg fluer som Lidman ofte benyttet. Salget av denne filmen har vel avtatt og kanskje hadde det vært dags å legge den ut gratis på Youtube. Kanskje jeg skal være så frekk å sende det som et forslag til Klingberg..

Ellers er det verdt å merke seg at bøkene til Lindman er enkle å få tak i på antikvariater til en overkommelig pris; pluss/minus en hundrelapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pål Hedenstad skrev:

Johan Klingberg har laget en film hvor han binder et utvalg fluer som Lidman ofte benyttet. Salget av denne filmen har vel avtatt og kanskje hadde det vært dags å legge den ut gratis på Youtube. Kanskje jeg skal være så frekk å sende det som et forslag til Klingberg... 

Ellers tror jeg at de fleste som respekterer alt arbeidet til Johan Klingberg, mer enn gjerne betaler for å se den filmen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, André_Brµn skrev:

Ellers tror jeg at de fleste som respekterer alt arbeidet til Johan Klingberg, mer enn gjerne betaler for å se den filmen. 

Filmen har vel hatt en meget dårlig distribusjon her til lands. Når jeg kjøpte den fra Sverige så var prisen i utgangspunktet nesten 300,-. Jeg fikk ordnet litt lavere porto og har den i hylla.

Skal man holde arven etter Lidman levende, så må alle bidra og jeg tenker at dette på mange måter er et lite sidespor i forhold til de andre filmene til Johan Klingberg. 

Jeg samstemmer i at filmene til Klingberg er verdt noen kroner. Han er en meget kunnskapsrik og allsidig fluefisker. De fleste har noen kjepphester de kan publisere, men han har en utrolig kunnskapsbredde. Kan ikke si jeg har sett andre profilerte fluefiskere med samme kunnskapsnivået. Kanskje Dave Hughes. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser seg å være Setterns Bokforlag som har rettighetene til filmen, så her hjelper det ikke hva Johan Klingberg eller andre skulle ønske for å holde minnet om Lidman i hevd. Synd man ikke kan kjøpe filmene til Klingberg for nedlasting. Portotakstene i Sverige har hatt samme utvikling som de Norske.

149,- svenske koster den for vip medlemmer hos Settern. Men henvender man seg til Settern på norsk, så blir man sikkert regnet som vip medlem.

Dette har vel vært på FFS tidligere. Det er altså det eneste vi har igjen etter Erling Sand i tillegg til et par bøker:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pål Hedenstad skrev:

Filmen har vel hatt en meget dårlig distribusjon her til lands. Når jeg kjøpte den fra Sverige så var prisen i utgangspunktet nesten 300,-. Jeg fikk ordnet litt lavere porto og har den i hylla.

Skal man holde arven etter Lidman levende, så må alle bidra og jeg tenker at dette på mange måter er et lite sidespor i forhold til de andre filmene til Johan Klingberg. 

Jeg samstemmer i at filmene til Klingberg er verdt noen kroner. Han er en meget kunnskapsrik og allsidig fluefisker. De fleste har noen kjepphester de kan publisere, men han har en utrolig kunnskapsbredde. Kan ikke si jeg har sett andre profilerte fluefiskere med samme kunnskapsnivået. Kanskje Dave Hughes. 

 

Flott :-)  Jeg vet de kara der har brukt utrolig mye penger, energi og tid på å lage de filmene der. Og folk respekterer arbeidet deres.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Aldri vært noen lesehest, utenom faktabøker. Idag tok jeg bryet og trosset lange tekster uten bilder, og leste meg igjennom :) Vi er forskellig skrudd sammen vettu.  Det handler litt om ork og tid også :)
Kanskje en høyere alder også spiller inn :) 
Dette var fint Pål. 
Takk

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...