Gå til innhold

Bygging av Epic 476 og hjelpemidler


Anbefalte innlegg

Denne funker finfint til å lime sammen korkringene, men jeg har ikke prøvd å bruke den til å montere håndtaket eller snellefestet fast til klingen.

For min del så holder jeg meg til epoxy til det. Lime kork derimot, så er det et trelim som brukes.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det på samme måte med tanke på å finne ryggraden, først del for del, og så tuppen og nest ytterste del, så med neste del, og til slutt alle 4. Ender opp med å bruke den som finnes når alle fire dele er satt sammen. Det er jo sånn stanga brukes.

Men det er også fullt mulig, og det blir mer og mer vanlig å se bort fra ryggen, og bygge slik at ferdig stang blir rettest mulig. Spesielt blandt de som bygger for kunder. Selv bruker jeg oftest å ha mykeste del mot fisken, det vil si at ringene plasseres inne i buen. Det er den måten stanga helst vil bøye seg, og jeg inbiller meg at stanga 'tracker' rettest da, selv om det antagelig ikke vil være spesielt målbart.

Men sånn er det en del av i stangbyggingen, en del av detaljene som føles riktig for brukeren og byggeren er riktig måte å gjøre det på. Det gjør noe med følelsen, tanken bak og gjennomføringen av stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør også en såkalt static guide test for å bestemme optimal plassering av ringene. Ikke sikkert at en forhåndssatt avstand mellom ringene er 100% optimalt.

Kanskje er det bare 98% perfekt, og da kan man forbedre den ;D

Alltid lurt å sjekke i hvert fall

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retteste linje, eller la vekten av ringene rette  bøyer hvis emnet bøyer merkbart i en retning i toppen. Jeg  finner ryggen av gammel vane, men setter emnet sammen slik at det blir rettest mulig. En bok fra nittitallet beskrev hva som kunne skje av uhell hvis du ikke bygde på ryggen. Dette er er nok en myte. Så om du bygger på ryggen eller 180 grader av den eller retteste linje er egentlig opp til deg. Truls sin beskrivelse sier mye.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Truls H. Johnsen skrev:

Gjør også en såkalt static guide test for å bestemme optimal plassering av ringene. Ikke sikkert at en forhåndssatt avstand mellom ringene er 100% optimalt.

Kanskje er det bare 98% perfekt, og da kan man forbedre den ;D

Alltid lurt å sjekke i hvert fall

Blir nok Epics ring avstand, er ikke tøff nok til å prøve noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skjevheten i emnet irritere deg ? Hvis svaret er ja, så ville jeg snudd på det slik at det ser rett ut, og gjort som terje sier, la vekten av ringene bøye det rettest mulig.

Et forslag fra meg er å sette opp ringene som anvist, og så knyter du en halvilters plastflaske i toppringen. Ta så backing ut fra snella, og tre det gjennom alle ringene , og hekt på en hackelklemme eller noe i enden av snøret så det henger stramt. Så heller du nok vann i flaska til at øverste fjerdedel av stanga bøyer seg. Da sjekker du vinkelen har inn og ut av ringene. De bør være like inn og ut av ringen, og følge klingen finest mulig. Når du er fornøyd og har gjort de justeringene du synes er nødvendig, så hell litt mer vann i flaska, og ta neste del, og så neste. Da har du gjort en static guide test, og kontrollert det foreslåtte oppsettet fra epic. Kanskje har du beholdt det 100%, og kanskje er det litt justeringer her og der. Da lærer du deg snart å plassere ringer uten å tenke på andre forslag. Selvfølgelig ikke mer enn et forslag fra min side, og ikke noe du må følge, men jeg har glede av å sjekke slike ting når jeg bygger. Det gir meg litt ekstra feeling med stanga om man kan si det sånn. Men nå er det ikke alle som er like nerdete som meg på slike ting. Heldigvis kanskje ;D 

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke ha montert snellefeste og håndtak, snella kan ligge på gulvet. Men ringene bør være festet enklest mulig, enten tape, eller så har jeg blitt glad i knyte en gummstrikk rundt klingen, og sette ringen i. Veldig lettvint å justere.

Litt gøy å prøve i hvert fall, så kan man alltids gå tilbake til standard plassering om man føler man havner på ville veier.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at avstanden mellom ringene er den samme som den 4 delte , kan dette stemme da. Har søkt på nett men ikke funnet noe som er for 3 delt. Har et håndskrevet oppsett: tupp, 9,8  21,9  35,9  51,8  69,5  89,5  111,8  136,2  stripper (keramisk) 162,6 cm. 

Har sendt spørsmål til epic men vet ikke hvor lang tid det tar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Truls H. Johnsen skrev:

Ser rimelig strøkent ut dette! Kult at du har prøvd det også! Når magefølelsen din sier at den er bra, og du synes den er optimal, så er du der. Da er den bra!

Så at siste ring (stripper/keramisk) ga en litt større vinkel på nest siste ring. Regner med at det kan bare bli på den måten pga stor ring forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste ringen, eller to ringene må man se litt bort i fra vinkelen på, da det er som du sier at størrelse osv spiller inn. Der kan man heller tenke på at avstanden til håndtaket blir 'riktig'

Ser veldig bra ut dette, og jeg gleder meg til å følge med på fortsettelsen! Meget bra jobb dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid brukt PUR lim, og den har fungert glimrende inntil nå, men jeg innrømmer at den biten om at limen utvider seg (akkurat som den skal for å trenge inn overalt) og prøver å komme seg ut av toppen og bunnen, har jeg ikke løst 100% slik jeg ønsker. Har brukt teip i forskjellige konfigurasjoner, som alle har lekket mer eller mindre. På toppen er det ikke et problem, som oftest, dersom man bruker winding check, men ellers kan bli søl som vises. Neste jeg kommer til å prøve, tror jeg, er en eller annen type stopper som jeg kan teipe på plass tett.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha på pyntering over korken ja, men tror jeg går for epoxy på den, kork og snelle feste.  

Skulle legge inn bilde av test surringer med lakk, uten lakk og lakk og preserver.  Opplastet bilde i fra kamera inn på din Tråd Bounce.  Oppdaget feilen, slettet bilde og innlegg for så å legge det inn her. Bilde er nå sporløst borte og surringer er fjernet. Noen som vet hvor jeg finner logg/opplasting cookis?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...