Gå til innhold

instrumentering av elva ?


o-lav

Anbefalte innlegg

Hei,

Et det noen som driver med måling og fjernavlesning av forholdene i elvene og vannene rundt om ?

Jeg tenker at det finnes nok teknologi av type ip-kamera og sensorer for temperatur og kanskje vannstand som

kunne vært på nett og gjort det mulig å kartlegge forholdene og planlegge turene til elva litt bedre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For er par elver jeg fisker i så er det målestasjoner nedenfor et par tre kraftverk, og kan nok være nyttig for

laksefiskerne nedenfor, men det sier lite om forholdene for ørretfiske lenger opp i elvene for tunellvann er jo innblandet.

Når er tempen i godvannet innpå skogen blitt passe?

Jeg tenkte at teknologien for å bygge sensorer nå burde få ned kostnadene slik at foreninger og privapersoner har råd,

og lurer på  noen hadde begynt å jobbe med dette.

Kanskje har noen laget/vet om  en boks som bruker f.eks. IR til temperaturmåling på vannflaten,  avstandsmåler for vannhøyde og som kan sende

dette over trådløst nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ca 5000kr kan du få en boks med temperatursensor, og som leverer data på nett. Solcelle på boksen, batteri inni, simkort og telekostnader på ca 150kr i året. Alt du trenger er litt sol og telefondekning. Legger du på vel 3000 kroner får du også et webkamera, men da går telekostnadene noe opp, avhengig av ønska bildefrekvens. (Kjekt å ha på hytta på fjellet).

http://holfuy.com/en/shop.php

Jeg har 3 slike, og satt opp 4-5 andre, så lurer du på noe er det bare å spørre. Standard-temperatursensoren er forresten på baksiden av boksen for lufttemperatur, så hvis du vil ha vann-temperatur, eller begge, må du informere om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
×
×
  • Opprett ny...