Gå til innhold

Stooore streamere


Blue Charm

Anbefalte innlegg

Hei,

så noen filmer på You tube laget av Fly TV hvor de brukte noen særdeles store streamere, også i Rena. 

Får man kjøpt disse "fluene" noe sted her i Norge, eller må man utaskjærs..?

Og er det noen som har prøvd å fiske med så store streamere...?

Er jo endel dø perioder som kan fylles opp...

Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Fisker 90% av tiden med streamere selv, også disse store. De selges ikke her til lands så vidt jeg har fått med meg. Jeg har kjøpt en del fra USA og har også begynt å binde selv. Flugor.se har et lite utvalg og jeg tror også Kanalgratis (som legger ut videoene) selger disse streamerne. 

Har ikke fisket veldig mye med de store enda, så jeg kan ikke si for mye om hvordan det funker. Det er jo ofte litt større fisk man ønsker når man setter på disse, men også relativt liten fisk tar disse. Har selv fått fisk hvor streameren er halve størrelsen av fisken. 

Når det gjelder kasting av disse er det overraskende enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av de mest populære "beistene" får du kjøpt i nettbutikken til the Slide Inn (nettstedet til Kelly Galloup): https://www.slideinn.com/store/streamers/

Litt avhengig av profil på fluene så synes jeg personlig at de litt trøblete hvis man bruker lett utstyr. Bruker gjerne #7 stang eller en switch stang når jeg fisker såpass stort, men enhånds er absolutt å foretrekke (mye lettere å strippe og bruke stanga for å gi bevegelse til streameren). Husk kort og kraftig fortom. 0.25-0.30 er helt kurant. Ørret som plutselig blir aggressiv bryr seg sjelden om fortom tror jeg.    

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan helt klart anbefale The Slide inn som Øyvind linker til. Har bestilt flere ganger derfra og de sender varene med en gang. 

Den boka Pål linker til har jeg ikke hørt om før, så det var veldig interessant. Blir bra med lesestoff på meg fremover også nå. 

Kan også anbefale TheSlideinn på youtube. Mange lærerike videoer med Kelly Galloup. Kan også anbefale "streamer chronicles"  fra Flyfishingtheozarks. I det hele tatt mange bra filmer på youtube. 

Når det gjelder utstyr bruker jeg klasse 6 og hurtigsynkende line (90% av tiden). Til dette har jeg en til halvannen meter lang fortom med spiss på 0,27-0,33. Stort sett bruker jeg faktisk 0,33 uten at jeg tror det har noen betydning. Det er ikke fortommen fisken ser når man fisker med disse streamerne. 

Endret av Sondre N
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så litt på disse fluene, og registrerer at det var mye zonkerstrips og materialer som suger veldig mye vann. Det blir fort veldig tungt å kaste.

Finner man fluer med syntetmateriale og de er bundet så de sprer seg godt i vannet så vil det gjøre det mulig å kaste rimelig store fluer selv med relativt lett utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Blue Charm skrev:

Hei,

så noen filmer på You tube laget av Fly TV hvor de brukte noen særdeles store streamere, også i Rena. 

Får man kjøpt disse "fluene" noe sted her i Norge, eller må man utaskjærs..?

Og er det noen som har prøvd å fiske med så store streamere...?

Er jo endel dø perioder som kan fylles opp...

Knut

 

Uten å ha noe fasit på noe, så synes jeg at fluefiskere ikke skal glemme at streamerfiske OGSÅ er imitasjonsfiske: Om ørreten i ei elv jager gyteklare ørekyter, så setter du ikke på en 20 cm svart streamer, og i elver hvor ørreten jakter på 200 grams ørret på grunna på kveldstid, så setter du ikke på en #12 Mini Zonker. Imitasjonsfiske forfølger oss også over i streamerfisket, og det er moro. Og gjør det litt mer logisk :-) 

 

EDIT: Det er vel en av de tingene som skiller oss ørretfiskere fra laksefiskere, at vi har innsett at om vi vil imitere fiskeøyne, så bruker vi ikke lengre Jungle Cock, men øyne på streamerne våre :-D Ja, Jungle Cock kan være magisk, og det kan øyne på streamere være også :-)  

Endret av André_Brµn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk læretida i fluefiske etter laks i en liten sjarmerende elv i Romsdal som heter Visa. "Visa Flua" var Mar Lodge  krok 2/0 (jada, med JC). Nesten alle fisket med denne hele tiden, så det ble jo også en slags form for "imitasjonsfiske"...;-) Helt til det en dag kom en mann fra Oslo og dyppet Hørgåds "dyret" i elva......"mismatching the hatch", er det ikke det det heter..?:-) 

Litt OT, men er snakket om oppdretts JC bare snakk, eller..? Ingen storprodusent av klassiske laksefluer, men det hender jo..

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...