Gå til innhold

Klassifisering av fluesnører


Knut Adolfsen

Anbefalte innlegg

Har masse snører liggende men mange mangler merking og emballasje. Hva gjør man da????

Jeg har hittil målt opp de første 9,15 cm og så veid det. Har helt sett bort ifra hvor skytelina starter. Så lar jeg klasse 3 veie 10 gram  og øker med 2 gram pr klasse og havner på 18 gram i klasse 7.        Jeg bruker nesten bare klasse 7 og 4. Dette kan vel ikke bli så gæli tenker jeg for prøver man samme snøre på to forskjellige stenger kan resultatet bli ganske forskjellig og den jobben vil jeg unngå.    Noen som har noe glupt å komme med?

Glad påsk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10gram klasse 3 på 9,15m var vel litt heavy synes jeg. Skulle man fulgt AFTM klassifiseringen som er nokså utdatert så skulle det veid 6,5gram på 9,15. Jeg synes det hadde vært smartere å veid selve klumpen inkl. baktapering for å sett hvordan du havnet da. Hvis det er klumper på 8-10m så er det helt ok med 8gram på det fleste 3'er stenger i dag. Man må ikke se seg blind på hva en line veier på 9,15m det er hele klumpen som teller og hvordan vekten er fordelt. En klump på 9m som veier 9gram kan kjennes blytung ut på en 3'er mens en som er 12m og veier 11gram kan kjennes veldig fin ut. En line til klasse 5 f.eks kan fint veie 11-15gram og passe utmerket til stanga, kommer helt an på om man skal ha en kortere klump for spesifikt nærfiske, en standard klump på type 10m eller en long belly på 13-14m.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...