Gå til innhold

Randselva 2017


devi

Anbefalte innlegg

Nå nærmer det seg virkelig! Som relativt fersk "Hønefossing" gleder jeg meg stort til å følge med på elva fra dag til dag. Prøvde meg i hele i fjor men fikk bare en tass på 100gr som fikk svømme videre. Men, sånn er det å være fersk i gamet/dårlig fluefisker, humøret er uansett på topp.  

Flere som har tenkt å prøve seg? 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, waffern skrev:

Tørrfluefiske er mest gøy, men akkurat i denne elva her blir de store gutta ofte lurt på svarte tubefluer i skumringen. Snakker da ørret type 2-4 kilo. Bare ett lite tips. ;)

 

Finnes nok av steder i elva med stedegen ørret som villig vaker på døgnfluer også. ;) Men må være litt kjent.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius_A._Book skrev:

Finnes nok av steder i elva med stedegen ørret som villig vaker på døgnfluer også. ;) Men må være litt kjent.

Hehe, er nok fiskeren og ikke fisken det står på. Spent på når Randsfjorden begynner å fylles opp igjen, lite vann både i fjorden og elva akkurat nå. Bruker lite vann være positivt eller negativt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, devi skrev:

Hehe, er nok fiskeren og ikke fisken det står på. Spent på når Randsfjorden begynner å fylles opp igjen, lite vann både i fjorden og elva akkurat nå. Bruker lite vann være positivt eller negativt? 

Varierer litt, men som Simen sier, er det en fordel at det ikke er altfor mye vann, da det er en del krunglete plasser der og dypt langs land mange steder.

På sensommeren er det enorme vårflueklekkinger der. :)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Randsfjorden er på vei opp, har steget en del siste uka, men fortsatt veldig lite vann, selvfølgelig. Rhodani er vel det man eventuelt bør håpe på før vårflommen som ofte kommer, det er vel den døgnflua som er mest fremtredende i Randselva, også er det vel noe Sulphurea og Ignita litt utover i sesongen av døgnfluer. Men vårfluer er som Marius sier kanskje det man kan forvente mest av. Ellers er jeg enig med de andre her, best med relativt lite vann. 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Sondre N skrev:

Randsfjorden er på vei opp, har steget en del siste uka, men fortsatt veldig lite vann, selvfølgelig. Rhodani er vel det man eventuelt bør håpe på før vårflommen som ofte kommer, det er vel den døgnflua som er mest fremtredende i Randselva, også er det vel noe Sulphurea og Ignita litt utover i sesongen av døgnfluer. Men vårfluer er som Marius sier kanskje det man kan forvente mest av. Ellers er jeg enig med de andre her, best med relativt lite vann. 

Må si meg enig med Sondre her. Om vannstanden holder seg lav ut mai er det store sjanser for svært gode klekkinger av Beatis. Høydepunktene i elva kommer på sensommeren med enorme klekkinger av vårfluer som får de store fiskene til å stige opp fra dypet. 

 

Bor selv på Hønefoss, så det hadde vært morsomt om man kunne tatt en felles tur i elva. Var en liten tur idag for å sjekke hvordan "ståa" er og det er fremdeles lite aktivitet i overflaten iform av vakende fisk. Noe klekking av fjærmygg når forholdene er optimale...

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, devi skrev:

Daniel, du som har stilt i stand alt detta snøværet her? ;)

Trist at det skulle bli slikt nå.. Beatisen var så vidt igang, men temperaturen i elva synker vel nå så må vel noen godværsdager til før det kanskje starter igang igjen! 

 

Vært i elva en tur i det siste? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Daniel L skrev:

Trist at det skulle bli slikt nå.. Beatisen var så vidt igang, men temperaturen i elva synker vel nå så må vel noen godværsdager til før det kanskje starter igang igjen! 

 

Vært i elva en tur i det siste? 

Er innom hver dag, bor 30meter unna elvebredden ;) men, har ikke vært å sett sånn skikkelig enda. Får ta meg en tur opp der vi var litt i fjor, bare sola kommer og vinden gir seg. 

 Satser på godvær mot åpningen av elva. 

Endret av devi
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at offentliggjøringen av vannstanden i elva er tatt bort som et krav fra fylkesmannen. Dette er tatt ut i sammenheng med at demningene nedover elva er for gamle, slik at dem ikke har kontroll på hva som slippes igjennom. Det er også bekreftet fra kraftselskapets side, i tillegg var det tallet som ble offentliggjort før kun "gjeldene" for hva som gikk gjennom den første demningen. 

 

Jeg sitter i styret i Ringerike Sportsfiskere og kan si at vi får tall på vannstanden på Mail hver dag. Dette er ikke helt korrekte tall da den driver med effektkjøring, altså at vannstanden går flere ganger opp og ned iløpet av dagen. 

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om tallene kun gjaldt den første demningen virket de å stemme sånn nogenlunde, og var (som sagt over her) veldig ok for oss som bor et stykke unna.

Synd, for jeg liker elva godt. Er redd kombinasjonen av økte kortpriser og uforutsigbar vannstand gjør at det blir langt færre besøk i år enn tidligere år.

..Krysser fingrene for at elva ikke stiger før om et par uker..og gjerne litt til:)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, simen corneliussen skrev:

Selv om tallene kun gjaldt den første demningen virket de å stemme sånn nogenlunde, og var (som sagt over her) veldig ok for oss som bor et stykke unna.

Synd, for jeg liker elva godt. Er redd kombinasjonen av økte kortpriser og uforutsigbar vannstand gjør at det blir langt færre besøk i år enn tidligere år.

..Krysser fingrene for at elva ikke stiger før om et par uker..og gjerne litt til:)

Ser problemstillingen for dere som bor et stykke unna. Jeg skal se hva jeg får til, kanskje en mulighet for at fiskeforeningen kan daglig legge ut en oppdatering på vannstanden via sin Facebook-side. 

Om dette ikke skulle kunne gjennomføres så skal jeg oppdatere vannstanden her inne! Når det gjelder kortprisene, er min meningen at dem er "riktige" etter hva slags fiske man har i elva....

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke på Facebook så om du legger det her er jeg veldig takknemlig:)
..kan være enig i prisen mtp kvaliteten av fisken i elva, men når det gjelder kvaliteten på fiske og klekkingene var nok prisen helt på smertegrensen fra før for min del..var der MYE ifjord, og uttellingen var rett og slett elendig.. men jeg kan selvfølgelig hatt VELDIG uflaks.



Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles fin vannstand i elva, vanntempen kryper oppover hver dag som går og den ligger nå på rundt 7-8 grader. Ikke vært noe enorme klekkinger av Beatis Rhodani enda, kun en og annen har kommet flytenede nedover elva. Ser det er meldt muligens litt regn søndag morgen, kan dette være starten på et godt fiske? Frem til nå er det nok nymfefiske som har vært best. Satser på gode klekkinger de nærmeste dagene!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sondre N skrev:

Vannstanden vil nok holde seg fin en god stund så lenge det ikke kommer enormt mye regn, Randsfjorden er fortsatt lav. Spådd litt varierende vær neste uke, så forhåpentligvis kan man få litt klekkinger da. 

RIK (Ringerikes Kraft) skal vist bytte en sluse/port i demningen ved Løkkadammen på mandag, dette vil medføre til at løkkadammen må tømmes. Dette vil få stor betydning for vannstanden, den vil øke betraktelig mandag-onsdag. Synd, nå som alt ligger til rette for gode klekkinger!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...