Gå til innhold

Tørrflue Spey Kastet


Anbefalte innlegg

Nice!

Har lurt litt på måter å tørke flua på ved vannkast... Skal definitivt prøves!

Det første som slår meg er at det kan bli en utfordring i starten å legges snøret på vannet (ankre) i korrekt vinkel, slik at man ikke ruller over snøret/flua... (Er som regel litt enklere å beregne når man ankrer via "normalt" enhåndsspey :))

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo starte med tørr flue i hånda med dette kastet og den eneste gangen flua får smake vann er ved ankringen. Det som er smart.
Men det er også meget anvendlig ved nymfe/streamerfiske også ved at man slipper gjentatte underhåndskast i retning fisken før man endelig sender flua ut.
Rulle snøret over flua? Da er du for treg, flua skal være foran snøret når du ankrer slik at de aldri vil komme i kontakt med hverandre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rulle over flua ja... Jeg formulerte meg vel litt dårlig der :)

Det jeg mente var at "det fremadgående snøret ikke ruller opp/trekker med seg ankeret, opp i seg selv igjen". (Altså på det tidspunkt i ett speycast hvor det fremadgående snøret (i lufta) passerer ankerpunktet/flua og deretter trekker dette med seg... u c?

Altså at man ikke får rett vinkel på ankeret i forhold til hvor/den vinkel man ønsker å speye ut snøret...

 

EDIT:

Vel, denne formuleringen ble vel ikke så mye bedre :huh:

ALTSÅ: plassering av anker ifht ønsket vinkling av kastet ut fra kroppen igjen (at man ikke får et krysningspunkt her)

 

Endret av Jan Ingvar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...