Gå til innhold

"Grain window" og skyteklump


omgflim

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en stang som har et grain window på 130 til 155 grains. Jeg ønsker å teste et skyteklumpoppsett til denne. Hvor tung bør klump+polyleader til denne være? Registrerer at oppsett for enhånds spey ofte er tyngre enn anbefalt snørevekt. Er 200 grain totalt et greit utgangspunkt? Har lite greie på dette, så alle innspill mottas med takk. Ikke mulighet til å få testa før jeg kjøper, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker om en femmer stang ut fra grain vekta, antar jeg. Jeg har en femmer Sage One og en  Wullf Ambush femmer line på 215 grain og klump på rundt 7m. Rullekaster lett med det snøret. Overhode kast? Stang ryggen sliter med den vekt og mister mye spenst. Snøret er mer for spesielle anledninger, når det er trangt og trenger et greit rullekast  Stanga har ikke rygg nok til overhodekast med 215 grain og den mister spenst. Nå vet jeg ikke hvile stang du har og bruk du tenker den til. 45 grain opptil  200 grain, er tre gram. Det   er  to snøreklasser opp og aftm 7. 

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens - og tusen takk for svar!

I den grad det betyr noe så er det snakk om en Epic 580. Det er en glassfiberstang, og den har dermed en dypere flex enn eksempelvis Sage One (jeg opplever dem som veldig ulike, har testa en One en gang). Bruksområde vil være mindre elver med mye overheng, hvor jeg trenger mer distanse enn jeg klarer med et vanlig snøre. Kunne selvsagt ha jobbet med teknikken, men det er jo vel så gøy å teste en ny snørekombo... Overhodekast av passabel kvalitet hadde vært en fin bonus, men ingen nødvendighet.

Jeg lurer på om jeg legger meg like over anbefalinger da, og lander på rundt 200 grain inkludert tupp - det er den minste jeg finner her: http://www.scientificanglers.com/product/skagit-lite-head/

Ønsker meg noe kort, da stanga bare er 8 fot og jeg generelt trives/kaster bedre med korte klumper (det var denne teknikken, da...).

Tar fortsatt imot innspill eller anbefalinger, om noen skulle ha flere perspektiver å by på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for Barrio smalstream elller gt90, ev wullf ambush i klasse fire fra streamstix , guideline bullet selvom den siste  etter min mening er tyngste laget. Apropos skagit har jeg gått til innkjøp av to iflight etter anbefaling  av noen amerikanske  venner til bruk til overhodekast på switchstenger. Hvorfor prøver du ikke epicen med sjuer eller åtter snøre for å se hva den tåler? Det er jo mange epic fan her kanskje de kan gi råd? Hva med en ny egen tråd?

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...