Gå til innhold

Laserpenner til UV-lim, er de fortsatt lovlige?


Anbefalte innlegg

Tenkte å kjøpe meg en laserpenn, på 1 mW fra Ebay etter å ha lest noen gamle poster her på siden. Så dukket det opp informasjon om at såkalte "sterke" laserpekere er blitt ulovlige pga faren for øyeskade. Det refereres til noen laserklasser, men det ser ikke ut til at den norske klasseindelingen er å finne på produktene på Ebay.

Er det noen her som har noe mer informasjon om forbudet gjelder den type laserpenner som brukes på UV-lim? 

 

Mvh

Jan Erik

Endret av Jan Erik Frithjofsen
feilskrift
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen garanti for at penner kjøpt på eBay holder den klassifiseringen de er merket som. Laser kan være skumle greier. Lyser man på noe blankt og refleksjonen treffer øyet, kan det fort gå gale. Bruk av lupe o.l. kan gjøre faren enda større. Mitt råd er å styre unna og heller bruke den ekstra tiden det tar med en uv-lykt. Øynene er for verdifulle til å gamble med..

http://www.nrpa.no/filer/e69e7134ef.pdf

 

Endret av Morten D.
link
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Morten D. skrev:

Det er ingen garanti for at penner kjøpt på eBay holder den klassifiseringen de er merket som. Laser kan være skumle greier. Lyser man på noe blankt og refleksjonen treffer øyet, kan det fort gå gale. Bruk av lupe o.l. kan gjøre faren enda større. Mitt råd er å styre unna og heller bruke den ekstra tiden det tar med en uv-lykt. Øynene er for verdifulle til å gamble med..

http://www.nrpa.no/filer/e69e7134ef.pdf

 

Enig. Hadde jeg drevet butikk så hadde jeg ikke tatt sjansen på å selge laserpennen som f. eks Deer Creek (Diamond Hard) selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ørjan Pretorius skrev:

Hva er forskjellen på Deer Creek Lazer Diode pennen, Deer Creek Pro lykta og Bug-Bond lykta?

Med diode pennen må du sikte inn for å treffe området du skal herde. Med de to andre nevnte lyktene er lyskjeglen større i diameter og det er tilstrekkelig å holde lykten over flua (du kan se i en annen retning).

Det er mulig jeg tar feil, men jeg antar det konsentrerte lyset fra pennen kan gjøre mer skade enn det som kommer fra lyktene.. Effekten fra pennen er iallefall sterkere: Det tar ikke lang tid å herde og man ser det kommer en liten røyksky etter kort tid.

På ca 7.10 kan man se forhåndsreglen som Popovics tar. Han har jobbet MYE med epoxy og og UV resin.

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en slik laserpenn fra ebay eller aliexpress. Den svir av bindetråden så er livredd for att ungene skal få tak i den. Bruker derfor å snu batteriet når den ikke er bruk. En annen bakdel er at lysfeltet er så smalt att det blir litt irriterende vanskelig å treffe flua..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...