Gå til innhold

Finnmarksvidda 2017


Anbefalte innlegg

Saken er som følger;

Har en far som har et sterkt ønske om og oppleve en tur på Finnmarksvidda i løpet av sommeren. Så jeg har fått i oppgave og undersøke saken nærmere. 

Det skal fiskes ørret, helst et sted der det er forholdsvis stor mulighet for litt større fisk.(den største han har fått bikka akkurat kiloen, en fisk han forøverig "hjalp" undertegnende og lande for 25 år siden). Ifht til utstyr sverger han vel helst til andre fiskemetoder enn flue, men viss han skal ha med meg på lasset bør det være en mulighet for det.

"Problemet" oppi det hele er er par  helsemessige utfordringer som gjør at det lite aktuell med lange dagsetapper med påfølgende overnattinger på harde liggeunderlag. Så viss noen har noen gode forslag om enten aktuelle destinasjoner eller noen som kan være behjelpelige med og legge opp en tur i løpet av sesongen 2017 hadde tips blitt satt stor pris på.

 

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært der oppe på fisketur på mange år, men synes å huske at Lakselv og Stabbursdalen kan være et fint utgangspunkt. Der ligger det vann i gåavstand til vei med både ørret og røye. I elvene i området er det jo litt andre typer fisk enn hva dere er ute etter, men et tips er å sjekke ut strekker lengre opp, der anadrome arter ikke går opp pga vandringshinder. Forvalterne av elvene og de lokale deler ofte med seg av informasjon, det er bare å spørre. Du kan kontakte daglig leder i Lakselva grunneierforening , Egil Liberg (en meget hyggelig mann), som sikkert kan gi deg noen tips til overnatting og ørretfiske. Send pm hvis du vil ha kontaktinfo.

Ellers så kan dere prøve å få tak i en lokal turarrangør som selger transport, overnatting og fiskekort som en pakke. Da kan dere komme dere lengre inn på vidda. Søk på nettet, for eksempel http://www.heliservice.no/hXGXCT2ZHM4v.17.idium

 

Håper dere får til en flott tur!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Hei Roar :) Kan dele en lokasjon i Finnmark med deg på PM, som er lett å komme til og som huser rimelig fin ørret. Vel, plassen er nok kjent blant ihuga ørretfiskere, men kultiveres og følges nøye med av de lokale JFF. Ønsker dere en flott tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...