Gå til innhold

Noen spørsmål


Anbefalte innlegg

1. Kan jeg forvente at hele fortom/spiss med knuter holder samme styrke som angitt? Fukter alle knuter. Dvs, vil knuter svekke styrken?

2. Hva er resultatet på kasting/presentasjon ved bruk av eksempel fortom 4x og spiss 6x, eller enda større forskjeller. Hvordan vil det merkes? 

Spør fordi jeg har vært ustrukturert i kjøp av fortom/spissmateriale fra 4x til 6x og husker ikke hva som sitter på snella og må rydde og standardisere innkjøp noe mer.

3. Hvor ofte bør jeg skifte fortom? Forstår det avhenger flere ting, antall fiskedager, rift og lignende som krever bytte. Men vil fortom/spiss forringes i styrke ved ikke å være i bruk eksempelvis 1 mnd? Har noen, noen faste rutiner på dette?

4. Har fått 2 rift/småkutt i mitt Evotec 5 Flyt snøre. Bør det vrakes?

5. Er frustrert over slange mønster som kommer ganske raskt etter utlegg. Har prøvd varmt vann (sett H Sæbø vimeo), strukket det, men det bukter seg like forbannet. Evotec mer enn Evelo. Hvor hardt skal jeg strekke og hvor lenge. Råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Helge Pedersen skrev:

1. Kan jeg forvente at hele fortom/spiss med knuter holder samme styrke som angitt? Fukter alle knuter. Dvs, vil knuter svekke styrken?

2. Hva er resultatet på kasting/presentasjon ved bruk av eksempel fortom 4x og spiss 6x, eller enda større forskjeller. Hvordan vil det merkes? 

Spør fordi jeg har vært ustrukturert i kjøp av fortom/spissmateriale fra 4x til 6x og husker ikke hva som sitter på snella og må rydde og standardisere innkjøp noe mer.

3. Hvor ofte bør jeg skifte fortom? Forstår det avhenger flere ting, antall fiskedager, rift og lignende som krever bytte. Men vil fortom/spiss forringes i styrke ved ikke å være i bruk eksempelvis 1 mnd? Har noen, noen faste rutiner på dette?

4. Har fått 2 rift/småkutt i mitt Evotec 5 Flyt snøre. Bør det vrakes?

5. Er frustrert over slange mønster som kommer ganske raskt etter utlegg. Har prøvd varmt vann (sett H Sæbø vimeo), strukket det, men det bukter seg like forbannet. Evotec mer enn Evelo. Hvor hardt skal jeg strekke og hvor lenge. Råd?

1. Knuter svekker styrken, men desto flinkere du er til å dra til knuten riktig, jo mindre svekkes den.

2. Litt usikker på hvor du vil her. Kan du konkretisere spørsmålet ytterligere? Er det bare luftferden og overslaget du lurer på?

3. Ikke noe problem å bruke fortommen etter 1 mnd - dvs buttdelen og overgangen. Du sjekker det med å strekke den. Ligger den i kveiler uansett for mye du strekker bør den byttes. Spissdelen byttes hver dag.

4. Man kan bøte på skaden med f. eks Aquasure

5. I min verden er det reklamasjon eller rett og slett kjøpe anerkjente flueliner med mindre minne ;-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man skal være forsiktig med hvor mye kraft man bruker for å strekke et fluesnøre fritt for minne. Det kan fort gjøre vondt verre.

Evotec-snørene, i likhet med mange andre, blir litt vriene å ha med å gjøre i kulde, det er ihvertfall min erfaring.

Hvis snøret er flere år gammelt, så kan det være det er på tide å bytte det ut

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkretiserer

". Litt usikker på hvor du vil her. Kan du konkretisere spørsmålet ytterligere? Er det bare luftferden og overslaget du lurer på? "

Hvis en har eksempelvis 4x fortom og 6x spiss, vil det det være vanskeligere å presentere fint enn 5x fortom og 6x spiss som jeg har lest meg til er korrekt. Vil jeg på noen måte merke forskjellen på "2x forskjeller" med f eks lettere å få griserumpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Helge Pedersen skrev:

Hvis en har eksempelvis 4x fortom og 6x spiss, vil det det være vanskeligere å presentere fint enn 5x fortom og 6x spiss som jeg har lest meg til er korrekt. Vil jeg på noen måte merke forskjellen på "2x forskjeller" med f eks lettere å få griserumpe?

(Om du knyter 6x mot 4x uten å gå via 5x, vil du få en litt svakere knute. Litt avhengig av hvilken knute man bruker og hvor flink man er til å knyte. Prosentvis er det stor forskjell på 0,18 og 0,13/0,12)

De fleste jeg kjenner kjøper 4x fortommer og bygger seg ned til den spissen som behøves. Da kan man også enkelt gå opp igjen i tykkelse når det er nødvendig. 

Griserumper skyldes kastefeil og du blir nok ikke kvitt disse ved å fokusere på fortommen ;-) Det er sikkert noen her som har brukt mye tid på å se fluekasting på Youtube. Om noen kjenner til en instruktiv filmsnutt som viser hva kasteren gjør feil, er det fint om det legges inn i tråden. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Feskbaill skrev:

Hvordan blir det da hvis man kjører tippet ring mellom fortom på 4x og fks spiss 6x. 

Har det ingen påvirkning på kastinga og overulling av fortommen at man "hopper over" en tykkelse?

 

Det mener jeg er minimalt og mest i teorien. Men kanskje på ekstremt lange spisser og når man bruker litt større fluer med stor luftmotstand. I utgangspunktet er det stangføringen og hvordan du utfører fremkastet / stoppbevegelsen som bestemmer hva som skjer i andre enden. Slik er det iallefall for meg. Jeg har endt opp med mye rare fortommer og det er rart hvor mye rart som har fungert. Når det kollapser så er det stort sett min egen skyld.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter 12-15 fots 4X leader -> mikroring -> spiss i enten 010, 012, eller 014 på både 4'er og 5'er oppsettene mine. Det fungerer i stor grad helt fint med de tørrfluene jeg fisker med i strl 12 og mindre.  De ganger det går gæli er det stort sett min feil:) Etter tips fra andre her, så har jeg funnet at Rio leaderne er min favoritt i forhold til å slå godt over 

Endret av fender77
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"5. Er frustrert over slange mønster som kommer ganske raskt etter utlegg. Har prøvd varmt vann (sett H Sæbø vimeo), strukket det, men det bukter seg like forbannet. Evotec mer enn Evelo. Hvor hardt skal jeg strekke og hvor lenge. Råd?"

 

Var nylig på en demokveld med Scierra, hvor selveste Mathias Lilleheim møtte for å fortelle om Scierra sine nye stangserier osv, som han har utviklet for dem.

Uansett: Godt over halve delen av kvelden var utelukkende med kaste-instruksjoner med både 1- og 2håndsstang, og alt snøret han hadde tenkt å bruke i kastet, dro han av snella meter for meter og strakk ganske godt mellom armene, og deretter startet han kastinga.

Minne i snøret er en evig problemstilling også for meg, som jeg fortsatt jakter på gode/endelige svar på, men å strekke hver meter av snøret, mens man står på stedet, og som man har tenkt å bruke kan nok funke ganske greit...

Endret av Jan Ingvar
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jan Ingvar skrev:

"5. Er frustrert over slange mønster som kommer ganske raskt etter utlegg. Har prøvd varmt vann (sett H Sæbø vimeo), strukket det, men det bukter seg like forbannet. Evotec mer enn Evelo. Hvor hardt skal jeg strekke og hvor lenge. Råd?"

 

Var nylig på en demokveld med Scierra, hvor selveste Mathias Lilleheim møtte for å fortelle om Scierra sine nye stangserier osv, som han har utviklet for dem.

Uansett: Godt over halve delen av kvelden var utelukkende med kaste-instruksjoner med både 1- og 2håndsstang, og alt snøret han hadde tenkt å bruke i kastet, dro han av snella meter for meter og strakk ganske godt mellom armene, og deretter startet han kastinga.

Minne i snøret er en evig problemstilling også for meg, som jeg fortsatt jakter på gode/endelige svar på, men å strekke hver meter av snøret, mens man står på stedet, og som man har tenkt å bruke kan nok funke ganske greit...

Jepp. Verre er det egentlig ikke, etter min erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en tur i elva og lot bare snøre flyte nedover, slapp ut til like før backingen startet, og lot det ligge i godt driv mens jeg tok en klunk med mat og drikke.

Også henger jeg det opp med litt strekk når jeg smører snøre. Sånn ca annenhver gang jeg har vært ute og fisket. Dette har fungert fint med mine to snører. Eikre og Rio. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...