Gå til innhold
  • 0

Alle de forskjellige gruppene av fluer, hvem hva og hvordan?


devi

Spørsmål

Hoi. Har prøvd å søke litt rundt etter et slags kart eller plansje om du vil som viser ett bilde over hovedgrupperingene til alle de forskjellige fluer. Har fått litt oversikt nå, men samtidig føler jeg meg litt forvirret i alle de forskjellige begrepene som brukes. Det er en herlig sammenfletting av norske sågar som engelske ord. Så jeg spør her, om det er noen som har sett eller vet om en fin side hvor det er nogenlunde greit å få oversikt? Klekkerdatabasen her inne er gull verdt, snappet opp mye god informasjon der.

Slenger ut litt div spørsmål som surrer og går sånn i bakhodet:

Hva er caddies?

Mayflies er det samme som Vårfluer?

Spinnere? Spent spinner? 

Duns?

Klekkere og pupper, hva er egentlig forskjellen der? Nymfer?

Fjærmygg, er mygg en egen gruppe eller kan den sorteres under noe sånt som døgnfluer? 

Sikkert mye rare spørsmål. hehe, tar gjerne i mot tips av form av en bok eller video på youtube e.l, har full forståelse for at dette feltet er svæært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 1

Hei!

Caddies er vårflue på amerikansk. På engelsk heter det sedge

Mayfly betyr døgnflue. Men når engelskmennene sier mayfly snakker de kun om den største de har der som vi kaller Danica. Amerikanerne bruker vel mayfly som et samlebegrep om alle døgnfluer..tror jeg.

Spinner, eller spent spinner er en døgnflue i sin siste fase av livet. Den er kjønsmoden og skal bare parre seg i en dans over vannet, og blir deretter liggende død på vannet. Dette kalles spinnerfall. 

Dun er en ferdig klekket døgnflue. Etter klekking flyr den gjerne inn i noe busker eller trær, skifter ham en gang til og blir da en kjønnsmoden spinner.

Klekker er en nymfe eller puppe som det klekkes et voksent insekt ut av. Grunnen til at det noen ganger kalles puppe og noen ganger kalles nymfe er at ikke alle insekter er innom puppe stadiet men går klekker rett fra nymfe stadiet til voksent insekt. De som blir pupper kalles gjerne larver først og ikke nymfer.

Fjærmygg er en egen gruppe innen mygg. De stikker ikke.

Hvis du kommer over boka Insektlære for fluefiskere av Pål Krogvol så er den fin. Den kan kanskje være i vel detaljrik når det kommer til f.eks døgnfluer, men det er ikke nødvendig å bry seg om årenett i døgnfluevingene med det første.. antagelig ikke i lengden heller selv om det kan være gøy for kunnskapens del. Ligger også mye på nettet og youtube. Bugs of the underworld er ganske ok syns jeg.

Mange her inne som kan veldig mye om dette, og de retter sikkert på meg om det er noe som ikke stemmer helt :)

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
13 minutter siden, devi skrev:

Hoi. Har prøvd å søke litt rundt etter et slags kart eller plansje om du vil som viser ett bilde over hovedgrupperingene til alle de forskjellige fluer. Har fått litt oversikt nå, men samtidig føler jeg meg litt forvirret i alle de forskjellige begrepene som brukes. Det er en herlig sammenfletting av norske sågar som engelske ord. Så jeg spør her, om det er noen som har sett eller vet om en fin side hvor det er nogenlunde greit å få oversikt? Klekkerdatabasen her inne er gull verdt, snappet opp mye god informasjon der.

Slenger ut litt div spørsmål som surrer og går sånn i bakhodet:

Hva er caddies?

Mayflies er det samme som Vårfluer?

Spinnere? Spent spinner? 

Duns?

Klekkere og pupper, hva er egentlig forskjellen der? Nymfer?

Fjærmygg, er mygg en egen gruppe eller kan den sorteres under noe sånt som døgnfluer? 

Sikkert mye rare spørsmål. hehe, tar gjerne i mot tips av form av en bok eller video på youtube e.l, har full forståelse for at dette feltet er svæært.

Du må rett og slett ta deg bryet med å lese en bok ;-) Når du har lest den to ganger, så begynner ting å falle på plass.

Det er flere bøker som er egnet, men jeg tror vi anbefaler denne; http://www.adlibris.com/no/bok/insektlare-for-fluefiskere-9788252930528

De har den nok til salgs hos Jarle & Bjørnar Fluefiske ( 63 80 11 60).

Bra du har vett til å spørre, er nok mange som famler lit rundt i blinde her. Derav begrepet blindfiske.

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En liten off topic:

"Vårflue nymfer" / "caddis nymph". Masse folk som instruerer via Youtube som konsekvent betegner både larve- og puppestadiet til vårfluer som "nymph"..... Tror det er lettere å bli forvirret nå enn før. Var enklere den gang vi bare forholdt oss til bøker. 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
28 minutter siden, devi skrev:

Slenger ut litt div spørsmål som surrer og går sånn i bakhodet:

Hva er caddies?

Mayflies er det samme som Vårfluer?

Spinnere? Spent spinner? 

Duns?

Klekkere og pupper, hva er egentlig forskjellen der? Nymfer?

Fjærmygg, er mygg en egen gruppe eller kan den sorteres under noe sånt som døgnfluer? 

Hei

Mayflies er døgnfluer. Les mer om dem her.

  • Spinnere er fullt utviklete og kjønnsmoden
  • Spent spinner er døde spinnere, altså etter egglegging
  • Duns er subimago, altså et mellomstadie før spinner

Caddis er en vårflue. Les mer om dem her.

Fjærmygg er en familie av mygg. Les mer om dem her.

For å knytte dette til fiske, kjøp boken Pål skriver om.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Og mens du venter på boken, som er et must, kan du kose deg litt her: https://thecatchandthehatch.com/basic-entomology-for-fly-fishing/

Dog et par ting:

Caddis=vårflue

Mayfly=døgnflue

Dun, spinner og spent spinner=stadier av døgnfluer

Lykke til:)

Endret av Morten D.
Ser noen kom meg i forkjøpet..
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ah, dette er helt konge informasjon! Bok skal skaffes uten tvil! Stor takk til hele bølingen.

Gode, forståelige og konkrete svar for en vordende fluefisker. Nå er det bare å trakte seg en liten kopp kaffe og lese på! Hjertelig takk :)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 timer siden, Truls H. Johnsen skrev:

Da får vi bare vente til han har lest den ferdig, og kan legge ut en oppsummering her ;-)

Helt enig med deg Truls. Oppsummering hadde vært supert. Kanskje Superpuppan får en eller 2 konkurrenter.<<l

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kom ei bok i posten i dag gitt! Er vel ikke lenge til jeg også har blitt en sånn gærning som er like opptatt av insektene som selve fisket :) FFS og dens brukere leverer nok en gang! 

20170515_205946.jpg

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

 

Jeg ville i hvert fall gjort det ttongue

Er ikke det en hedersbetegnelse..?

Selv bruker jeg stort sett betegnelsen NERD om meg selv, og likesinnede, men gærning er jo innafor det også.

Jeg er stangbyggernerd, og sjøørretnerd, og er på vei til å bli skaunerd og her inne er det vel andre som kan gå under hedersbetegnelsene fluebindernerder, kastenerder, innsektsnerder osv.

Kom til å tenke på det så er det nesten litt mer "schwung" over gærninger ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
56 minutter siden, Anders G Kristiansen skrev:

Jeg vil heller påstå at det er alle de som IKKE driver med alt dette som er gæerne!ppcrazyeyes

Men at vi er nerder er vel ikke til å komme unna...lllol

 

Ja, når du ser sånn på det, så er det selvfølgelig umulig å være uenig med deg!;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...