Gå til innhold

Hva vaker fisken på?


devi

Anbefalte innlegg

Hoi. Er ufattelig dårlig på disse insektene enda så jeg spør og graver litt.

På vei hjem fra nattarbeid så passerer jeg steinsfjorden, et vann som er kjent for å huse mye gjedde og abbor. Men, det er også noe ørret visstnok. Men i går og i dag var det MASSE små rolige vak både her og der. Hva tror dere fisken tar? Jeg stoppa ved vannet for å se om jeg kunne se noen innsekter, men kunne kun se vakene. Første tanken var fjærmygg, men kunne ikke se noen. Det var dog fortsatt litt mørkt så kan være jeg som er blind.

Ikke verdens beste bilder, hehe. Temperaturen var ca 3-4 grader.  Ser kanskje ikke ut som det vaket så fælt mye på de bildene, men det vaket ca for hvert 30 sekund. Kan det være marginata som er på vei opp til overflaten? 

20170505_051643.jpg

Snapchat-1517871964.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette mener jeg er fisk som tar fjærmyggpupper rett under/i vannskorpa (det er svært ofte det fisken vaker på når det ser sånn der ut, tidlig på sesongen). Sett på en liten buzzer på tynn fortom, fett inn fortomsspissen frem til et par desimeter fra flua, kast litt foran fisken, og beveg flua veldig sakte, gjerne med hand twist. Så er det bare å stirre på den flytende delen av fortommen. Når du ser bevegelse i fortommen gir du tilslag umiddelbart. Voila!

Endret av Håvard Stubø
Skriveleif
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Håvard Stubø skrev:

Ja, dette mener jeg er fisk som tar fjærmyggpupper rett under/i vannskorpa (det er svært ofte det fisken vaker på når det ser sånn der ut, tidlig på sesongen). Sett på en liten buzzer på tynn fortom, fett inn fortomsspissen frem til et par desimeter fra flua, kast litt foran fisken, og beveg flua veldig sakte, gjerne med hand twist. Så er det bare å stirre på den flytende delen av fortomen. Når du  ser bevegelse i fortommen gir du tilslag umiddelbart. Voila!

Det skal jeg jammen meg gjørra! Dette som de proffe kaller mudding? Stanga skal få være med selv på nattevakt fra nå av. 

Takker for opplysninger folkens, da har jeg lært litt i dag også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...