Gå til innhold

Danica i Leira


Anbefalte innlegg

Gjest Ørreten

Gratulerer, det var en kjempefin fisk til leira å være, godt gjort!

Jeg så et par fisk på den sizen jeg også, men greide ikkeå lure dem, de var for sky for meg :) Men prøver på dem neste gang, uansett en kjempekoselig elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
  • 2 år senere...
  • 5 måneder senere...

Er ikke det meste bittelitt tidlig i år? Synd det bare er småfisk i Leira da, bortsett fra den photoshoppa fisken til Kim.  ;)

Men, du har lært etter dette utsagnet øyvind.. ;D

Joda. Men man skal ha dritflaks. Tar alltid en del turer innom der på forsommeren før vannføringen blir for lav, og det er meget sjelden å få ørret over 200 gram, dessverre. Nydlig liten elv, sikkert konge for de som liker å driver kortlinefiske på småfisk. Det er mye småfisk, og det tror jeg er litt av problemet. Men det finnes fisk over kiloen der også, som alle andre plasser. Sikkert kilosfisk i Kampåa tilogmed. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Synd at leira ikke blir ordentlig kultivert. Jeg kan kun snakke om strekningen fra under rv 35 og et godt sykke oppover, men her er det egentlig en kjempeflott ørrett elv.

Med fine kulper og flott bunn.

Men som dere sier, det er mer eller mindre bare småfisk der. Det fine med den er at det er fin fisk å trene på. Bruker å gå noen turer dit, for å trene på flyt og tilslag.

Hadde bare gårdeierne brukt den kunskapen og ressursene som er her ute angående kultivering, snakket med de som har "bygd opp" hemsila eller andre elver rund om i landet og fått hjelp fra disse, ville vi hatt en aldeles utmerket elv her på øvre romerike.

Eller så kunne gårdeierne gitt ansvaret over til almenningene her oppe. Når man ser hvilket arbeid de har gjor med romeriksåsene de siste to tiårene, tror jeg de ville gått på elva også med samme lyst.

Da kunne de for eksempel hatt et kort på åsene slik som det er i dag, og et eget kort på elva. Tror menge her gladelig hadde betalt en god pris for ordentlig kultivering her. Da hadde vi hatt en god elv i kort avstand.

Men vi glade amatører her oppe får vell være glad vi har en liten elv, med så dårlig fisk, at vi har vår egen treningsdam  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at leira ikke blir ordentlig kultivert. Jeg kan kun snakke om strekningen fra under rv 35 og et godt sykke oppover, men her er det egentlig en kjempeflott ørrett elv.

Med fine kulper og flott bunn.

Men som dere sier, det er mer eller mindre bare småfisk der. Det fine med den er at det er fin fisk å trene på. Bruker å gå noen turer dit, for å trene på flyt og tilslag.

Hadde bare gårdeierne brukt den kunskapen og ressursene som er her ute angående kultivering, snakket med de som har "bygd opp" hemsila eller andre elver rund om i landet og fått hjelp fra disse, ville vi hatt en aldeles utmerket elv her på øvre romerike.

Eller så kunne gårdeierne gitt ansvaret over til almenningene her oppe. Når man ser hvilket arbeid de har gjor med romeriksåsene de siste to tiårene, tror jeg de ville gått på elva også med samme lyst.

Da kunne de for eksempel hatt et kort på åsene slik som det er i dag, og et eget kort på elva. Tror menge her gladelig hadde betalt en god pris for ordentlig kultivering her. Da hadde vi hatt en god elv i kort avstand.

Men vi glade amatører her oppe får vell være glad vi har en liten elv, med så dårlig fisk, at vi har vår egen treningsdam  ;D ;D

Helt enig med Reidar, elva er ei ordentlig perle, og jeg skjønner ikke annet enn at den må ha potensiale. Men det krever nok mye innsats fra mange over lang tid.

Hvordan ser det ut der nå? Er det fiskbart?

RuneW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Reidar, elva er ei ordentlig perle, og jeg skjønner ikke annet enn at den må ha potensiale. Men det krever nok mye innsats fra mange over lang tid.

Hvordan ser det ut der nå? Er det fiskbart?

RuneW

Det trengs nok å legge igjen mye arbeid der ja, men hva vill man få igjen!!! Ei SUPER elv, med gode med gode gytemuligheter, og dermed på sikt god egenproduksjon.Kan jo fint huse stor ørret. Elva vil ha et potensiale forl god tilstrømming av fluefiskere (er jo et par her på romerike også) og jeg tror mange gladelig hadde tatt prisen med at fiskekort prisen ville blitt større for å slippe å kjøre langt for å fiske. (i rennede vann) :)

Har ikke vært oppe å sett, men skal prøve å ta meg en tur opp i dag eller i morgen. rapport kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig litt rart at det ikke er større fisk i elva siden den starter oppe ved Leirsjøen som huser relativt stor ørret, nå vet jeg ikke hvilke områder av elva som blir nevnt her men det er mange fine plasser i øvre deler av elva, men som sagt tidligere her så er det mye småfisk i elva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Reidar, tror det var deg jeg byttet en TCR mot en SES og snelle. Er kjempefornøyd med stanga. Så at du solgte TCRèn litt senere. Det var ingen stang for kosefiske langs Leira.

Ja Leira!? Jeg bor i Lunner kommune og som fastboende får jeg 1/2 pris på fiskekortet i elvebiten mellom Leira og Avalsjøen. Noen nevnte: rart det ikke er stor fisk i elva, det finnes fisk på 3 kg i sjøen Leira. Ja men er dere sikre på at fisken svømmer nedover og ikke oppover mot Avalsjøen. Har selv ikke fått 2 kg fisk her men kjenner en. Bare et minus,  han tok den på spinner.

Håper jeg ikke ser for mange av dere her men stort sett er jeg alene, så hadde vært hyggelig med en prat med en fluefisker. Fine gratis parkeringer på hver side av bommen langs nye riksvei 35.

Jeg går langs elg-gjeret i 10 min. Kommer da på blåmerket sti og går 10 min til demningen av Avalsjøen. Rusler nedover i paradis.

Med snart 53 år bak meg og 5 sønner som "ikke" fisker, yngste fisker men de 3 fluestengene jeg har gitt den snart 20 år gamle gutten henge fortsatt på veggen, håper jeg noen flere fluefiskere fanger fisk her.

I vårflommen er det, dessverre, populært blant innenbygdsbeboende å fiske her med ørrkyte.

GOD sommer! :);)

Her forveksler du meg desverre med noen andre.

Jeg har også hørt om større fisk oppe i åsen, både leirsjøen og stråtjern . Har selv hatt tillslag på stor fisk ved fløyta. Men nedover i leira har jeg tilgode å se fisk større enn 2 hg. de fleste som biter på er under 1 hg. Og dette er synd for en så fin elv, med så mange muligheter. Men som du sier, det er jo kyte hele vegen  >:(

Snakket med en for en tid siden, som for en tid tilbake, hadde fått telefon fra en av gårdeierne langs leira, som fornøyd fortalte at de nå hadde satt i gang kultivering.

Dessverre hadde de kultivert for fiskeren, ikke fisken. De hadde kappa alt av skog langs elva, så det skulle være lett å komme til og lett og fiske. Og vips hadde fisken ingen steder å gjemme seg. Kunne de bare brukt kunnskapen som er der ute  :'( :)

Kjørte en tur forbi elva (rv 35) høy vannstand, men isfritt  :) . Har sykt barn i dag, men skal prøve å komme meg en tur opp og tusle en liten tur opp elva når fruen kommer hjem fra jobb i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan er nå denne fiskekort-ordningen i Leira? Eget kort for elva/Leirsjøen som også gjelder for vannene nordover?

Har lykkes en gang med å kjøpe fiskekort på en bensinstasjon i Maura, men året etter var det ingen av de ansatte som hadde hørt om disse fiskekortene  ???

Og da er det nærliggende å spørre: er det noen som bryr seg? Og hva går inntektene fra kortsalget til? Snauhogst langs elvebredden?

RuneW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elva renner mest vest mot øst, vest for Maura. Oppover er vestover. Litt vest for Leirsjøen kommer du til Lunner almenning. Da må du reise til Roa for å få fiskekort. Fiskekortet koster/kostet 400 og blir du tatt uten fiskekort er/var det dobbelt pris/gebyr! :-[ :-[ :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte på kvasir på leira+fiskekort, fant da en repotasje fra alt om fiske.

kopiert fra repotasjen skrevet :Publisert: 16.06.2008

Sist oppdatert: 05.05.2009 Skrevet av: Chris Appleby for Alt om Fiske

Leira

Kommune: Lunner, Nannestad, Ullensaker m.fl.

Avstand fra Oslo S: 40 km (Løken)

Total lengde: 98 km

Fiskesesong: Hele året, bortsett fra oktober

Fiskekort: Nei

link til siden : http://www.klikk.no/helse/friluft/article258830.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...