Gå til innhold

Mat på tur! Tips & tricks.


devi

Anbefalte innlegg

Nå som telt og turutstyr pakkes over det ganske land så lurer jeg på om det er noen med noen gode tjuvmeiter-triks på mat fronten? 

Sjæl kan jeg nevne:

Pannekaker på flaske, putt røra i ei plastikkflaske så slipper du problemer med søl og klin. Samme kan du også gjøre med egg / eggerøre. 

Pytt i panne er jo en klassiker, lag store kvanta på forhånd, dypfrys den om du skal på en lengre tur, så holder den seg litt lenger. Varm opp i panne på bålet / primusen. 

Spytt ut noen forslag a! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro med nyinnkjøpt vaffeljern sist tur og det må jeg si tok bålkosen til nye høyder for min del. Røra på plastflaske og en liten plastboks med smør. Syltetøy på spruteflaske. Priceless:)

Biffwok i trippelt lag med matavfallsposer er også sykt digg bålmat.

Endret av Feskbaill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taco er digg på tur , spesielt etter noen dager. Kjøttet stekes ferdig hjemme og lagres i en tett boks. Kan med fordel fryses for økt holdbarhet( er også mulig og tørke). Kjøper du samme dag som tur så finn de gamle frosne pølsene med kjøttdeig. da har du minst en dag eller to ekstra holdbarhet.

Når jeg lager pannekaker bruker jeg pose , da slipper jeg å bære alt vannet :) . Sammen med tørrsaltet bacon som er skikkelig røkt er det en vinner som holder seg mange dager på tur.

Spekeskinke i helt stykke, Pesto og Pasta er alltid digg og superenkelt. Med ei flaske rød på lur da er lykken stor.

Er det bilvei helt frem er det å lage en diger kjele suppe med godt kjøtt sykt digg. Og det holder seg noen dager hvis det ikke blir super varmt. Jeg lagde over 6 liter til tur på svenske kysten forrige helg , og alt blei borte :rolleyes:

Kul tråd <<l

 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røktes kjøttpølser klarer seg greit i 2-3 dager, kålrotstappe i pose er også enkelt. Vanntett pose så du kan holde mat kald. HUSK at den må plasseres i skyggen.

Et triks jeg har brukt når jeg har kjølebag til mat og må kjøpe mer proviant,  kjøper jeg 2L sodd eller annen ferdig suppe som er fryst. Den fungerer da som fryse element et par dager, for så å spises.

Som nevnt over..... spekeskinke er aldri feil ( helst røkt)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På turer der jeg skal gå langt, har jeg veldig fokus på å holde vekten på sekken nede. Mat på slike turer blir kun sett på som drivstoff. Tørrmelk er et nøkkelprodukt for meg på slike turer. For eksempel bland tørrmelk, kornblanding og sukker i porsjonsposer. Bare å tilsette kaldt eller varmt vann og man har en grei frokost. Eller en pose fiskesuppe + tørrmelk + vann + fersk fisk = god stemning.

På turer i nærheten av bilen er det full pakke med egg og bacon som gjelder. Begge deler og særlig egg holder seg lenge i høye temperaturer..

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørker kjøtt, grønnsaker og frukt i dehydrator som igjen komponeres sammen med f.eks diverse Toro baser til komplette måltider som en slags hjemmelagd "Real Turmat" til lengre turer hvor vekta spiller en rolle. Ellers er tacomiks genialt, stek kjøttdeig og bland det med de grønnsakene du vil ha og frys det ned, da kan det enten tine opp i løpet av turen eller du bare putter klumpen rett i kjelen og varmer opp, taco lefsene varmes opp over primus/stormkjøkken/bålet. Tørka storfekjøtt i tynne strimler fungerer som Beefjerky og er genialt og gå og små spise mens en går eller som en enkel lunsj langs vannet mens en venter på neste runde ørretvak!

Har en notatbok liggende med oppskrifter og beskrivelser på flere retter, kan legge ut disse når boka dukker opp.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 15.5.2017 den 20.28, Gaarder skrev:

Bannocks har blitt en favoritt frokost på tur. Blander alt det tørre sammen hjemme i en brødpose. Tilsetter vann rett før jeg skal lage det. Veier lite og lett å lage.

http://www.fjellogfiske.no/redaktørene/bjørn/bannocks/bannocks1.asp

Gaarder: i linken du postet så fortelles ikke hvor mye vann som trengs - ikke som jeg greier å tolke iallefall. Hvor mye bruker du?

Skal teste ut dette i lag med ungene ved anledning hvis tålmodigheten deres (eller mangel på), tillater det...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...