Gå til innhold

spørsmål sage kork


markus glasø

Anbefalte innlegg

hei, kjøpte en sage som hadde sprekker i korken, og ble sendt inn for å fikses, når jeg fikk den tilbake, så føltes korken som sandpapir. problemet er at jeg nesten ikke fikk rørt stanga før jeg måtte sende den inn, å husker selvfølgelig ikke om den var sånn når jeg fikk den.  er dette vanlig på sage kork? legger ved et bilde. 20170514_095720.thumb.jpg.522369ee04ac852b48586aa3f1d8e300.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser det ut som det er lagt på cork-filler og pusset med alt for grovt sandpapir. Greit nok, man grovsliper først, men så går man over med finere, og avslutter med veldig fint, rundt 400 korning, da blir det skikkelig finish på korken. 

Det er dessverre mye dårlig kork ute og går, og det er en av hovedgrunnene til at jeg bygger selv.

Du gjør helt rett i å klage på det! Vi forbrukere bør ikke finne oss i sånt når vi betaler godt for premium produkter. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en skikkelig kjip opplevelse, og spesielt når de tar seg så godt betalt for produktene som de gjør. Da bør ting være i orden fra første stund. Klart noen reklamasjoner vil det være uansett, men da må de håndtere reklamasjon på en optimal måte. Og det har de ikke gjort. 

Dessverre! 

Kjedelig å se sånne ting som dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, markus glasø skrev:

 er dette vanlig på sage kork?

Hvor vanlig det er med dårlig kork på Sage stenger vet jeg ikke. Men min SLT som jeg kjøpte ny for noen år siden har svært dårlig kork (som jeg ha nevnt i en tidligere tråd) . Da stanga ble kjøpt var dollarkursen svært gunstig (under 6 kroner) og jeg fikk fri frakt. Med andre ord ble stanga kjøpt usett. Jeg trodde jo at en såpass anerkjent stangprodusent hadde en kvalitetskontroll på håndtakene, men der tok jeg feil. 

Jeg har ikke noe ønske om å henge ut Sage, men det er min erfaring og således et tips til de som skal kjøpe seg ny stang: Er det plast på håndtaket, riv den av i butikken og gransk nøye etter limfuger. Spesielt på den øvre delen av håndtaket der du holder tommelen. Man kan jo alltids leve med litt dårlig kort nede på håndtaket, men øverst er det jo helt krise.

Markus: Hvor mye betalte du for utbedringen?

Truls: Hvor lenge holder sånne limfuger i snitt? Jeg ville jo tro at løsningen er å rett å slett bytte kork selv - eller å få noen her på FFS til å bistå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du limer kork selv, ser du ofte hulrommene i ringene. Her er det egenlig bare snakk den siste finpussen. Enkelt å fikse selv med litt scotchbrite eller 400 papir. Kan du leve uten stanga for en stund så lever den tilbake for å påpeke det slette handverket. Apropos liming av kork, dess mindre epoxy dess sterkere, men epoxy fugene overlever stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pål Hedenstad skrev:

Hvor vanlig det er med dårlig kork på Sage stenger vet jeg ikke. Men min SLT som jeg kjøpte ny for noen år siden har svært dårlig kork (som jeg ha nevnt i en tidligere tråd) . Da stanga ble kjøpt var dollarkursen svært gunstig (under 6 kroner) og jeg fikk fri frakt. Med andre ord ble stanga kjøpt usett. Jeg trodde jo at en såpass anerkjent stangprodusent hadde en kvalitetskontroll på håndtakene, men der tok jeg feil. 

Jeg har ikke noe ønske om å henge ut Sage, men det er min erfaring og således et tips til de som skal kjøpe seg ny stang: Er det plast på håndtaket, riv den av i butikken og gransk nøye etter limfuger. Spesielt på den øvre delen av håndtaket der du holder tommelen. Man kan jo alltids leve med litt dårlig kort nede på håndtaket, men øverst er det jo helt krise.

Markus: Hvor mye betalte du for utbedringen?

Truls: Hvor lenge holder sånne limfuger i snitt? Jeg ville jo tro at løsningen er å rett å slett bytte kork selv - eller å få noen her på FFS til å bistå.

betalte ingenting, det var store sprekker i den da jeg fikk den, og helt ny stang fra butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si med sikkerhet hvor lenge cork-filler varer, men det er kort tid. Det er  egentlig bare å anse som pynt når stanga er ny, det begynner ofte å forvitre med en gang man tar det i bruk. 

Tror ikke bare sage har sine synder. Jeg har hatt flere merker hvor stusselig korkkvalitet har forekommet. 

Bytte håndtaket er en overkommelig oppgave heldigvis. 

En stor fordel med å bygge selv er at man velger kvalitet på komponenter selv. Om man velger å kassere 15 korkringer til fordel for noen bedre så gjør det egentlig ingen ting.

Endret av Truls H. Johnsen
Skrivefeil...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos cork filler. Er det for ille skjærer jeg ut en kork bit fra en ring. Legger litt epoxy på sidene og presser på plass og taper. Pusser etterpå. Ev blander epoxy og  korkstøv. Lar det herde og pusser. Synes helt til du har brukt stanga endel, men  det overlever stanga.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...