Gå til innhold

Bellyboat samletråd


Tørrflua

Anbefalte innlegg

Etter å ha søkt litt og fant noe spredt rundt på forskjellige tråder, tenkte jeg at det kunne være greit med en samlet tråd om bellyboat, utstyr, tips og triks.

Selv har jeg en GL Drifter og en gammel Ron Thomsen. Bruker bare Drifter i dag men låner ut den andre til kompiser som ikke har. Ulempen med RT er at man sitter lavt og kan bli kald i rumpa. Fordelen er at den er endel lettere en Drifter.

Etter å ha brukt stor pumpe,  har jeg nå kjøpt en liten elektrisk som går på 4 AA batterier.  Den klarer å fylle belly en til 95% blåser de siste 5% selv. 

Som svømmeføtter skaffet jeg 2 par på gjenbruk.  Disse er av gamle gummi type. For å få skoene inn snittet jeg gummien på oversiden. Limte så fast neopren når skoen var tilpasset. Synes det fungerer greit men de er ganske tunge. Er nå på utkikk etter noen som er lettere og kanskje gir litt hurtigere framdrift.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg bruker også GL sin drifter. Har ingen erfaring med andre båter, men veldig fornøyd med drifteren. Vil derfor dele av min erfaring med denne, dersom dette kan ha verdi for andre som vurderer denne båten:

Sittekomforten er veldig bra i Drifteren! Man sitter godt over vannet, og vanner rekker ca til midt på leggen et sted. Men likevel så må man bare innse at man sitter veldig lavt i forhold til stående posisjon og i tillegg så får du ikke satt den breie, stabile beinstillinga fra en belly, slik at man nødvendigvis ikke greier de enorme kastelengdene pga at snøret da ofte vil komme nedi vannet i bakslengen... det tok litt tid for meg å akseptere dette... Men man kommer uansett ekstremt (!) nært innpå fisker i denne båten. Ofte kan jeg oppleve at det vaker kun et par meter fra båten, så man føler seg virkelig i ett med omgivelsene :) Man kan selvfølgelig også anskaffe ei 10 fots stang, som vil gi noe mer høyde i bakkastet, men jeg greier meg med min vanlige 9 fots stang. I starten kan det være litt uvant og man er kanskje litt forsiktig med hvor mye man vil tørre å rugge båten i kastinga, men etterhvert så finner man seg teknikker med aktiv beinbruk/motvekt osv, og man blir helt komfortabel under kastinga. Jeg veksler mellom å sitte oppreist under kasting, eller ligge bakoverlent i skikkelig chille-modus dersom jeg ikke skal så langt med flua ^_^ Det er da stropper i ryggputa som lar deg regulere vinkelen på ryggstøtta, men disse er ikke lette å justere ute på vannet. Men man kan likevel lene seg godt tilbake og ta seg en kopp kaffe eller et hhhandjob der ute... 

Jeg tar ikke ut lufta av sitte- eller ryggputa i sesongen, da det er noe plunder å få lukket glidelåsene på disse når man har pumpet dem opp. Kun når jeg pakker båten bort for vinteren tar jeg ut all luft og legger den oppi en blå ikea handlepose. Jeg tar kun ut nok luft av pontongene til å greie å trykke båten inn i bagasjerommet på stasjonsvogna, og båten oppbevares stående med samme luftmengde, i sykkelboden. Da slipper jeg å pumpe den helt opp hver gang. Det er 4 separate luftkammer inne i pontongene. Dette er betryggende mtp sikkerhet, og det er enveis-ventil i alle disse, slik at man slipper å tenke på at luft kan slippe ut når man kobler fra pumpa.

Pumpa som følger med i pakken er noe jallagreier, men har likevel ikke orka å skaffe meg ny (men det kan også være at jeg bare fikk et mandagsprodukt). Pakningene inni pumpa som skal sørge for at stempelet presser lufta inn i båten, er gått delvis i oppløsning og effekten av pumpa er derfor noe redusert. Har forsøkt å smøre denne pakningen flere ganger, men effekten er så som så. Burde skaffa meg noe silikon-smøremiddel i sprayform, men har ikke giddet ennå.... evt bare kjøpt ei ny jallapumpe på Jula eller Biltema eller noe...

Føttene som følger med i pakken er også så som så i mine øyne. Jeg vurderer å anskaffe noen andre. Problemet med dem er for det første at de ikke er romslige nok til å få foten/sokken skikkelig inn i dem. Jeg bruker et ekstra neopren sokkepar utenpå sokken på vadebuksa for å skåne disse, og dette lar meg da trø ut av båten og direkte ned på bunnen uten frykt for å skade sokken på buksa. Men da blir samtidig også svømmeføttene jævlig tighte. Jeg burde vel ha gjort som Tørrflua over, og utvidet dem med en neopren- eller gummilapp.    Et annet problem med disse svømmeføttene er clipsene. Hvis man ikke har "hannen klipset inn i hunnen" (hvis det er lov å bruke et så tvetydig, billedlig språk^_^) så har "hunnen" hatt en tendens til å hoppe av dersom den henger ned mot bakken når man tråkker ned foten på bunnen med svømmeføttene på. Jeg har funnet igjen denne clipsen ved èn anledning, og tapt den ved en annen. Men her var Guideline veldig gode på service og sendte meg likesågodt 2 nye "hunner" gratis, når jeg ville bestille en ny og samtidig uttrykte skepsis til måten disse clipsa var festet til foten på. Men når det gjelder fremdrift så har jeg ingenting å utsette på disse svømmeføttene som følger med i pakka. Har man feks helseproblemer eller annet som forhindrer aktiv benbruk, så kommer jo også Drifteren med årer da....

En annen sak er at man liksom kan bruke rommet bak ryggen til oppbevaring av utstyr. Joda, men bunnen i dette rommet er av gummibelagt netting, så hele dette rommet er nærmest under vann når man sitter i båten, og man kan bare glemme å legge feks joggesko tørt der... Jeg bruker stort sett Crocs str 45 eller 46 når jeg går korte avstander fra bilen og til vannet, som da er store nok til å trø inn i med neoprensokkene (2 lag + ullsokker). Disse ligger greit i dette rommet, i lag med håven min. Dersom man skal oppbevare ting i dette rommet som ikke tåler vann, må man pakke dette i vanntett sekk! Så skal du gå fra bilen til vannet med joggesko så må man ha disse i en vanntett pakkpose i dette rommet.

Liker også at det er bra med oppbevaringsmuligheter oppå begge pontongene i drifteren. Disse har enkel adgang, og man kan enkelt åpne glidelåsene med bare èn hånd. Det er flere festemuligheter for feks håv på både venstre og høyre side av båten så den passer også til de 10% av befolkningen som er venstrehendte og dermed griper håven med høyra. Jeg har strikk i håven, slik at den ligger bak ryggen i oppbevaringsrommet, og det går helt greit å plukke denne frem ved behov.

Det følger også med bæreseler slik at man kan gå med den på ryggen, men min erfaring er at det nesten er lettere å bære den over lengre avstander sammenpakket i det omtalte blåe ikea-handlenettet, og deretter blåse den opp på stedet og stæsje pumpa i rommet bak ryggen når man sjøsetter.

Så det viktigste uansett båtvalg: aldri, aldri i båten uten vest!

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg om Drifteren Jan Ingvar. 

Den åpne delen med netting bak ryggen bruker jeg til hov og der legges ev fisk som tas vare på. Har brukt vanntett pose/sekk når jeg har med sovepose mm. Fester da posen i røret på ryggen. På den måten kommer posen over vann linja og ligger oppe på pontongene. Man kan også bruke en vanlig plastpose og henge en hank inn på hver side av røret. Er posen litt for lang,  lag hull i posen lengere ned så posen ikke er i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Noen tanker om snørevalg ved streamerfiske fra belly? Synk, flyt? Tapering?

Testet streameren noen runder sist tur ute - det ble mer kåling og mindre fisking, og jeg bytta til tørt. Denne dagen brukte jeg en Streamstix MKB #6 Intermediate line. Den har en tapering med forholdsvis lang klump, og en del vekt langt framme. Denne går så det griner når jeg har fast grunn under beina, men jeg lykkes ikke i bellyen - kortere kastevei gjør det vanskelig for meg å kontrollere hele klumpen på snøret (Selvsagt kan jeg bli mye bedre til å kaste i bellyen, men jeg kunne tenkt meg å fiske litt i mellomtiden.)

Hva bruker dere til dette fisket?

-r-

 

SS-MKB-line-link:https://www.streamstix.com/product.html/streamstix-mkb-design-control?category_id=70#.Wb6RA62B1E5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Litt seint svar, men men.

Fisket mest med streamer i fra pontongen,  da med synk 4 og intermediate line. Jeg bruker kun hele normale wf liner. For å få dreis på lina er ei linekurv/ bøtte, noe man bare må ha. Finn en kastelengde som du klarer hver gang og hold deg til den. Dersom du synes lengden er litt kort, mend ut litt line og padl litt bakover. Når det mørkner bruk kortere kast.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...