Gå til innhold

Flytende monofilament


Truls

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal snart i gang med å gjøre de siste forberedelsene før jeg setter kursen ut i skogen.

Jeg er veldig glad i flettede fortommer, og bruker disse (tapert) til såvel skogsvann som kystfiske, men til bruk i skogen synes jeg de har litt dårlig flyteevne.

Hvilken monofilament flyter best, evt hva kan jeg impregnere fortommen med for at den skal forholde seg flytende?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes alt ligger i/på vannet. Jeg prøver faktisk å få spiss til å bryte vannflaten så raskt som mulig så at det er bare flua som gir avtrykk. Ved fisking med små fluer 16 og nedover kan det medføre at spissen senker flua dersom den har liten flyteevne. I de tilfeller fetter jeg inn kun maks 2/3 av spissen. Aldrig siste biten mot flua. 

Håper noen flere kan gi deg sin versjon av fortom og spiss. Mye kan sikkert læres av proffene her inne.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har god erfaring med Hends Camou og Eikre Camou fortommer. Disse er det bra fleks i, noe som skal bidra til at kroken ikke slipper i fiskemunnen eller at fortommen ryker. Varm opp fortommen litt ved å dra den gjennom håndbaken før bruk og strekk. Da retter den seg ut ganske bra.

Mono trekker vann, og kan synke etter en tids bruk hvis man ikke impregnerer den. Vil anbefale samme som Dag Roar:

På 5/19/2017 den 8.53, Dag Roar Madsen skrev:

Loon Payette Floatant Paste

 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...