Gå til innhold

GAMMELT FORTOMSMATERIALE


Anbefalte innlegg

Det er sikkert mange som funderer på hvor gammelt fortommsmateralet kan være før det svekkes. Jeg tenker da på vanlig monofilament - ikke FC. Mine spoler er nesten uten unntak 100 meters spoler og jeg har alltid noe i reserve. Med andre ord blir ikke alt brukt samme sesongen som det er innkjøpt. 

For å holde orden på alder, merker jeg alle med årstall for innkjøp. I går landet jeg en fisk på et par kilo på 6x fra 2013. MEN jeg ser alltid til at fortomspolene mine ikke fuktes og tørkes gang på gang. 

I samme slengen kan det nevnes at de ferdigtaperte 12 fots fortommene later til å ha litt ekstra minne i de tykkere delene når de har overvintra et par sesonger, så det skal jeg se til at jeg ikke hamsterer like iherdig i fremtiden.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mitt inntrykk også. Jeg sjekker jo selvfølgelig før jeg drar på tur med det, men min erfaring er at stroften min fint tåler et par år så lenge det lagres som nevnt. Sliter også med at fjorårets ubrukte leadere har litt mer minne enn ønsket. Men har grei erfaring med Rio og French Camou sine, må bare strekke dem litt forsiktig og fiske en liten stund, så blir de også tålelig greie.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig tapere fortommer som har fått minne kan man koke/ trekke i 10-15 minutter. Akkurat som man gjør med pølser. 

Her er hvordan jeg gjør det :

Koker opp vann i stor kasserolle.

Når vannet koker settes varmen ned til lavt nivå

Når vannet har sluttet å koke legges en ren klut eller glasshåndkle i bunn av kjelen. 

Når vannet har en på ca 90° legges noen fortommer i vannet

Vent i ca 10-15 min ta ut 1 fortom av gangen og heng den til strekk mellom 2 spikeren eller lignende.

Når de har hengt en stund kveil fortom men i så store bukter som mulig.

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være greit å presisere at jeg ikke oppfordrer noen til å fiske med gammelt spissmateriale sånn helt uten videre - men man KAN altså bruke spissmateriale som har vært med noen sesonger dersom det er oppbevart fornuftig. Jeg oppbevarer ikke kjølig. Fortomsspolene ligger i skapet på fluebinderrommet. 

Å vurdere om monofilamentet fortsatt holder, krever at man har referanser gjennom erfaring, så er man usikker så resirkuler (men da har man kanskje såpass kort fartstid med fluestanga at man ikke har rukket å bygge opp et lager av "gammelt" spissmateriale).

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite forslag fra sidelinjen, til hvordan du kan lage en målerigg: 

Du kjøper en slik: http://www.xn--verkty-fya.no/hjem-og-fritid/verktoy-og-hageverktoy/tvinge-hurtigtvinge/tvinge-quick-grip-506-150mm

For denne kan du "snu" slik at den skyver fra hverandre, istedet for å klemme sammen.

 

Så fester du en krok (altså ikke en fiskekrok, men en slik en krok som du henger opp lamper i e.l.) i den ene klossen/puta som du fester fiskevekten din i (antar nøyaktig Lawson e.l.), og så fester du en krok/øyekrok i den andre klossen/puta.

 

Så fester du fortommen mellom vekta og øyekroken, og så er det bare å klemme rolig i vei mens du ser på vekta.

Og når den gamle fortommen ryker, vel da har du vel målt nåværende bruddstyrke på den da iiinnocent

 

EDIT: har ikke peiling på om dette funker altså - bare noe jeg kom på nå mens jeg leste problemstilligen deres :lol:

Endret av Jan Ingvar
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, tenker dette er risikosport på høyt nivå. En ting er hvilken kontroll og oversikt du selv fører med materialet du har kjøpt, en helt annen ting er forhandleren. Vet bare om én eneste forhandler jeg kan stole 100% på når det kommer til riktig oppbevaring av materialet og som ikke omsetter gammelt ræl. Kjenner du virkelig din leverandør av fortomsmateriale?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er hysterisk å bytte ut spolene bare fordi de ikke er nye. Mine oppbevares kaldt og mørkt om vinteren, ellers ligger de stort sett i hippacken. Har hatt en spole jeg har kastet, men den var dårlig fra første sekund. At mono skulle bli dårlig kun pga tid får jeg ikke til å stemme. Er ikke det snakk om en nedbruddstid på 150 år? Har forøvrig stort sett brukt Stroft, men gått over til Rio i år, men det er av andre grunner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mr. Bean skrev:

Vet bare om én eneste forhandler jeg kan stole 100% på når det kommer til riktig oppbevaring av materialet og som ikke omsetter gammelt ræl. Kjenner du virkelig din leverandør av fortomsmateriale?

Meget godt poeng. Den gang vi hadde mange grossister på fluefiskeutstyr her til lands, var det enkelte som solgte fra samme batch år etter år (er nok bedre nå) . Det er derfor jeg begynte med 100 metere med Rio fra USA. Han jeg kjøper fra lagerfører ikke 100 meters spoler, og da må han bestille fra Rio hver gang jeg plager ham med en ordre. 

Utover det så er det ingen risikosport. Det er bare å knyte som vanlig og teste knuta FØR du legger flua på vannet. I tillegg kan man ta en liten strekktest, men jeg tror jeg har mitt på det tørre når jeg sier at man får svaret via knuta (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...