Gå til innhold

Fremgangsmåte på døgnflue imitasjon


Anbefalte innlegg

Har lyst å prøve et nytt mønster på døgnfluer i år i tillegg til de vellprøvde, og har sett et veldig interessant mønster som jeg tenker å binde noen testfluer av. Problemet er bare at jeg ikke helt ser fremganhsmåten. Har gjort meg opp en tanke om hvordan jeg tror det er, men er veldig i tvil. 

Legger ved et bilde av en slik flue. Forøvrig bundet av Thomas Roos fra Sverige. Bilde er fra hans Instagram konto. Synes de ser usedvanlig giftig ut på sær ørret.

Håper noen har innsiktsfulle tips eller link til sbs/video angående fremganhsmåten. 

 

Mvh Daniel 

Screenshot_20170526-175143.png

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2017 den 18.00, Daniel Løvheim skrev:

Har lyst å prøve et nytt mønster på døgnfluer i år i tillegg til de vellprøvde, og har sett et veldig interessant mønster som jeg tenker å binde noen testfluer av. Problemet er bare at jeg ikke helt ser fremganhsmåten. Har gjort meg opp en tanke om hvordan jeg tror det er, men er veldig i tvil. 

Legger ved et bilde av en slik flue. Forøvrig bundet av Thomas Roos fra Sverige. Bilde er fra hans Instagram konto. Synes de ser usedvanlig giftig ut på sær ørret.

Håper noen har innsiktsfulle tips eller link til sbs/video angående fremganhsmåten. 

 

Mvh Daniel 

Screenshot_20170526-175143.png

Det er noe Stalcup'ish over dette her. Jeg har laget vulgtaer med forlenget kropp på denne måten for typ 12-13 år siden når jeg kjøpte boka hans.
Det du gjør er å binde in hårene på undersiden av kroken, pekende framover. Vingen på oversiden, samme retning.
Dubb thorax bakover og end opp med tråden i bakre del av thorax, brett så noen fibre bakover og legg surring rundt, gjør dette på hver side. Så et steg fram og gjenta, nå bretter du vingen bakover og legger et par tørn rundt den også. Spinn tråden slik at den er oval så unngår du at den viser seg noe særlig i thorax. Alternativt så kan du dubbe thorax i et par omganger ettersom du trekker bein ut til siden...

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen metode hvis du ønsker parachute av hår er å gjøre som jeg har vist her for ganske lenge siden..
Bind inn en bunt med hår midt på framkroppen, pekende nedover. Dubb på hver side, du har klargjort evt. vinger før dette på samme måte som nevnt over. Etter du har dubbet, bretter du over vingen og avslutter. Nå tar du å sprer hårene til hver side med fingrene, slik at de spriker. Ta buttenden på dubbingnåla og gni i senter på bunten, legg en liten dæsj med superlim der og dytt opp mens du blåser. Vips! Så var det gjort.. fallskjemhackle av hår.

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig! Hadde det vært midtvinters så skulle jeg laget en SFS ;D Du trenger ikke så forferdelig mye hår for at det skal stabilisere og flyte, en litt lett krok er også lurt.
Hvis du har litt tynnere hår av typen de kategoriserer som comparadun hair eller rådyr så er det fint.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på og prata med Thomas Roos når han viser denne teknikken. Det han gjør er at han stacker ganske myke hjortehår og legger de i materialklemma, og prøver å spre de utover i klypa. Han forbereder hackelet ved å spinner korte hjortehår i en dubbingløkke. Så surrer han hackelet framover (som i tradisjonelt hackle) og drar hårene bakover for hver runde for å ikke binde ned hår. Så friseres det på over- og undersiden, slik at det bare står ut hjortehår til hver side. De legger seg ganske fint i vifteform (sett ovenfra) på grunn av hjortehårets fylde. Man må jobbe litt med saksa og fingrene for å strukturere hårene.

Det er lagt ut en beskrivelse på hackeleknikken på facebookgruppen "Alla vi som älskar torrfluge fiske". Dette er en lukket gruppe så jeg vet ikke om linken under fungerer for alle, men det er bare å melde seg inn i tilfelle.

https://lookaside.fbsbx.com/file/Onsdagsflugan 20161130 av Thomas Roos.pdf?token=AWxIHXk8RhI84JqFimbTxsy5q57Pqx6f5YJ0uj44TcP4rXcoRccYZFsHB8IlYHq7S0CcznsGKFK5VA4ubZDD-V2X-ZUVQdqGdZWnqPmRrclguYUn64opLT2kWT9AMnTJUA5UuvcOUO6jTCm57Prgcw9n

Gjorde et forsøk på en aurivilli med denne teknikken i går kveld. Dette er ikke fluebinding for nybegynnere eller når man har det travelt, da det er mye knot og trening som skal til for å få et brukbart resultat. Slik ble min aurivilli på Hends 454 #14 (mobilbilde):

Aurivilli.thumb.jpg.41a46b11fae86220682feea89240bfcc.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Jarle TL skrev:

 han stacker ganske myke hjortehår og legger de i materialklemma, og prøver å spre de utover i klypa. Han forbereder hackelet ved å spinner korte hjortehår i en dubbingløkke. Så surrer han hackelet framover (som i tradisjonelt hackle) og drar hårene bakover for hver runde for å ikke binde ned hår. Så friseres det på over- og undersiden, slik at det bare står ut hjortehår til hver side. De legger seg ganske fint i vifteform (sett ovenfra) på grunn av hjortehårets fylde. Man må jobbe litt med saksa og fingrene for å strukturere hårene.

 

Jeg står over å melde meg inn i FB gruppa, men lurer på følgende: Legger han hjortehårshackelet oppå dubbingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på det Pål, da jeg bare har fått demonstrert hjortehårspuppa (vårfluepuppe), men jeg tror det blir for liten plass for dubbing under hjortehårshackelet. I mine spede forsøk på denne teknikken så har hjortehårshackelet bygget en del. Det får mer enn nok fylde etter trimming på over og undersiden. Det betyr at fargen i thorax blir den samme som det hjortehåret har i "butt-enden". Hvis man ikke tusjer litt da selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...