Gå til innhold
  • 0

Nybegynner sjøfiske snøreanbefaling


eriksson

Spørsmål

God kveld, alle sammen :)

Som fullstendig amatør når det kommer til fluefiske og kasting, gikk jeg nylig til innkjøp av ett sett bestånde av LTS Zalt i klasse #6, og skulle gjerne hatt noen tips til ett noenlunde lettkastet snøre som kan hjelpe meg med å øke lengden på kastene. Kjøpte settet med utgangspunkt i SØ-fiske, men føler at det nåværende snøret kanskje ikke er optimalt til stangen (SA Wet Cel Intermediate)? Kan jo for all del være så enkelt at kastene ikke får noe lengde fordi jeg er helt "noob", men synes ikke at det sklir noe særlig gjennom stangen og har fryktelig mye minne, noe som ender opp i frustrasjon og snørevas.

Fikk rekommendert Arctic Silver snøre, men syntes det var i drøyeste laget med en 1000-lapp, selv om pris egentlig ikke står i fokus.

Så hvis noen har tips og anbefalinger mottas disse med stort takk!

Flott forum forresten! :)

Mvh, Tim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Tusen takk for svar! Da skal jeg definitivt teste ut dette snøret. Bør jeg gå for fast eller slow intermediate med dette snøret? Fisker stort sett rundt Surnadal, Bæverfjorden og opp mot Halsa :)

Eirik: Ja, driver på med kurs for øyeblikket, parallelt med fisking på helgene, så kastene begynner å bli noenlunde brukbare; har dog noe problemer når det blåser opp litt. 

Mvh, Tim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har aldri kastet med SA wet cel, men ser at klumpvekten på #6 lina er på bare 10,4gram. Det virker veldig lett for en 6'er stang. Guideline Coastal som har blitt nevnt er en line mange trives med.Den har en langt tyngre klump(15 gram i #6) og du vil nok oppleve at den er mye lettere å kaste med.
Støtter de andres anbefaling fullt ut :)

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Jeg har aldri kastet med SA wet cel, men ser at klumpvekten på #6 lina er på bare 10,4gram. Det virker veldig lett for en 6'er stang. Guideline Coastal som har blitt nevnt er en line mange trives med.Den har en langt tyngre klump(15 gram i #6) og du vil nok oppleve at den er mye lettere å kaste med.
Støtter de andres anbefaling fullt ut [emoji4]

 


Det du sier om klumpvekt kan nok stemme ganske bra, lina er fryktelig lett og større reker/nymfer bremser nesten kastet. Ville du ha satset på en slow eller fast intermediate? Og skulle jeg kanskje ha gått en vektklasse opp på lina? :)

Mvh, Tim

Sent from my NEM-L21 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Guideline coastal i lineklasse 6 vil sikkert passe stanga di bra. Hvorvidt du bør ha slow eller fast intermediate er litt avhengig av om du vil fiske helt i overflata eller lengre ned i vannsøylen. Slow intermediate er nettopp "slow" og legger seg fint rett under vannflata. Men ikke særlig mer. Er det litt dybde og/ eller en del bølger ville jeg gått for fast intermediate. Husk at man normalt trekker raskt inn ved SØ fiske uansett, så selv om lina oppleves å synke ganske raskt så er dette sjelden et stort problem (dersom det ikke er veldig grunt med tang/ stein på bunnen da).  

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Angående guideline coastal er nok #6 lina riktig valg. Skal sies jeg ikke har kastet med stanga du bruker, så bare en antakelse.
Selv har jeg coastal lina i fast int(slow int var utsolgt), men skulle jeg gitt en anbefaling måtte det vært slow int., for så å skaffe en synk 4 eller noe der om kring når behovet for å fiske dypere dukker opp.
Når det er sagt. Står valget mellom slow int. og fast int., målet er sommerfiske, og du kun ønsker én line. Da ville jeg helt klart gått for fast int.

Mine 3 valg til kystfiske er: int/slow int, synk 4 og flyt(først og fremst til kvelds- og nattfiske)

Endret av Anders R. Næsset
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk igjen for alle tips, ble en rull med slow/int.#6 til å begynne med, har en god del tareskog i nærheten av der jeg bruker å stå, så får heller vente noen sekund på at snøret synker :)

Mvh, Tim

Sent from my NEM-L21 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Høres ut som en god og gjennomtenkt plan. Slow int har jeg hatt lenge og liker den lina veldig godt. Vil du litt hurtigere ned kan du alltids sette på en fortynget flue som f.eks. Jiggy eller noe tilsvarende med kuleøyne, så er du godt dekket.


Har noen fluer med kuleøyne som burde fungere ganske greit i djupere vannlag, gleder meg til å teste ut denne lina! [emoji2]

Sent from my NEM-L21 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...