Gå til innhold

Ønsker tips til systemkamera for filming


magman1

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg er helt ny i systemkameraverden. Har aldri eid et speilrefleks eller speilløst kamera, og er sånn sett helt nybegynner. Har kun lekt meg med det meste av funksjonene GoPro har å by på. 

Liker dog å bruke tid på å sette meg inn i tekniske duppeditter, så jeg har tro på at jeg kan lære meg bruken av et kamera som ikke er helt i nybegynner-kategorien med litt trening. 

Hovedformålet med bildekameraet vil være filming i felten. Grunnen til at jeg ønsker et systemkamera i stedet for videokamera er fordi jeg ønsker å få frem den filmatiske looken, med god dybde. 

Ser flere gamle tråder her med tips om kamera, men finner få av nyere dato. Regner med at den teknologiske utviklingen har kommet et stykke de siste 3-4 årene. 

Ser for meg å bruke rundt 5000 brukt på Finn.no, og setter pris på tips☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte du 5000,- inkl optikk ?
For 5000,- er de tipsene du har funnet i de trådene du har lest ganske relevante.
Her er noen alternativ:

https://www.finn.no/98066937
Ikke verdens beste optikk men du kommer deg igang.

https://www.finn.no/98305214
Her var det ikke zoomobjektiv med. Men knall kamera.

Skal "looken" frem finner du ganske fort ut at det er kjekt med litt ekstra optikk. Det kan skaffes fint brukt [emoji3]

Jan


Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips fra Jan her!

Et annet kamera som kan anbefales er Canon 60D eller 70D. De er ganske billige brukt nå, har fin videokvalitet, og har overraskende bra værtetting, noe som er veldig kjekt når man filmer utendørs. Har filmet mye i regnvær med 60D.

GH3 er et veldig bra kamera, ulempen er at sensoren er litt mindre enn på f.eks. Canon, Sony eller Nikon. Men det blir veldig bra resultat med det også.

Mht optikk sverger jeg til gammel manuelloptikk fra 70- og 80-tallet, gjerne objektiver med fast brennvidde. De er små, har veldig smooth fokusring, og fås kjøpt for nesten null og niks på ebay. Som regel er de skarpe nok i massevis for filming (og vanlig foto, for den del). Gode merker er f.eks. Nikon/Nikkor, Pentax/Takumar, Olympus/Zuiko etc. Adapterringer til hvilket som helst systemkamera koster typisk rundt ti dollar, så det er ikke noe problem. 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar, begge to. GH3 er et av kameraene jeg allerede har hatt oppe til vurdering. Det kan virke som at GH3 er litt lettere å filme med og finne fokus? 

Vil den større sensoren på 60d for det meste komme til nytte på foto? Hvilken effekt vil det eventuelt ha på video? Mer dybde? 

EDIT: Fant også denne annonsen. Litt dyrere enn 5000, men får med en del objektiv. Virker dette å være en god deal? Ser ut til at disse objektivene egner seg greit til film også. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=93904828

Endret av magman1
Lagt til annonsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig bra ut den pakken der!

Størrelsen på sensor har litt å si, ja. Det går både på dybdeskarphet, lysfølsomhet, og en litt udefinerbar estetisk kvalitet. Sensoren i GH3 er vel en såkalt micro 4/3, som er halvparten så stor som en  fullformatsensor. Sensoren på 60d er midt i mellom de to, eller litt nærmere fullformat, og den sensorstørrelsen kalles APS-C, eller Super 35. Litt av en begrepsjungel i dette gamet, nesten like ille som fluefiske:) 

Men det betyr egentlig ikke allverden, man får lekre bilder, altså, og du kan absolutt få det filmpreget du er ute etter med GH3.  

Det finns forøvrig adaptre som gjør at man får et lignende uttrykk på Micro4/3 som på fullformat, f.eks.:

https://www.bhphotovideo.com/c/product/1259765-REG/metabones_mb_spfd_m43_bm3_speed_booster_ultra_0_71x.html?c3api=2572%2C138045322040&gclid=Cj0KEQjwg47KBRDk7LSu4LTD8eEBEiQAO4O6r4tvXWwK_1ulMEEKWC-w0c18p9sYZv2uN88lCtSqLBsaAqsW8P8HAQ

Endret av Håvard Stubø
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...