Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Folkens!

Vadesko, hva sier menigheten om dette tema.

Er ikke ute etter "mine sko er de beste som finnes" men heller litt mere betraktninger om hvorfor du liker/ikke liker de du har.

Jeg må ha nye nå og vurderer varianter fra Simms, Guideline, Korkers m fl. Som dere skjønner er jeg åpen for forslag.

Har sett litt på de modellene uten snører, men en wire som man drar sammen med en liten knapp. Er det noe feller her ? De koster litt ser jeg. Det frister, siden å snøre søkkvåte lisser ikke er noe kult.

Fint om dere kunne komme med noen tips her :)

 

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg veldig fornøyd med korkers med "hjul" og ikke lisser. Har hatt Simms men ikke guideline. Grunnen til jeg bruker korkers er de utskiftbare sålene. Hadde antagelig kanskje valgt den modellen,  i all fall vurdert,  hvor du bretter ut baksiden vel akillessenen. Som sagt syes det utrolig kjekt å ha forskjellige såletyper for hånd. Har hatt/ har alle tre generasjonen med forskjellige låsesystemer fra korkers og de blir bare bedre. PS uansett, jeg vil aldri velge sko med lisser igjen, synes bare blir verre og verre å løsne og stramme kaldere og våte de blir.

 

 

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg kommer ikke til å hjelpe til her men... Jeg kommer aldri til å kjøpe sko med wire (boa eller lignende) igjen

Nå får riktignok vadeskoene mine stemoderlig behandling, men boa har vært en kortvarig glede for min del. Blir bare vanlige lisser for min del fremover. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd boa, men man snører jo bare skoene en gang pr dag, så det klarer jeg fint selv om lissene er våte. For meg personlig er lav vekt noe av det viktigste da det blir mye traving opp og ned elven. Patagonia har noen sko som er en del lettere enn de Simms-skoene jeg har hatt. Kommer også selvfølgelig mye an på hvor mye vann skoene trekker. Jeg har et par Simms-sko som aldri er helt tørre selv om jeg ikke fisker fra oktober til mars..

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Vision Loikka Gummi med studs i vår, som supplement til G3'ene mine som har filt. Bruker da visionskoa når det blir mer gåing.

Billige (på skittfiske iallefall), lette og komfortable! :)

 

Endret av Jan Ingvar
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Korkers med utskiftbare såler, og var egentlig fornøyd med dem, men etter hvert når jeg hadde brukt dem en del så begynte sålene å løsne når jeg gikk i "sugende" terreng som myr. Mista en såle uten å merke det. Boa- systemet synes jeg var ålreit, en vaier røk etter drøye to år, men enkelt å bytte. Blir ikke å kjøpe med utskiftbare såler mer, da jeg ikke vader noe i sjø og egentlig ikke trenger filt.

Har nå kjøpt Simms G4 med Boa, virker bra men ikke prøvd ut ennå.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Truls H. Johnsen said:

Hehe, jeg kommer ikke til å hjelpe til her men... Jeg kommer aldri til å kjøpe sko med wire (boa eller lignende) igjen

Nå får riktignok vadeskoene mine stemoderlig behandling, men boa har vært en kortvarig glede for min del. Blir bare vanlige lisser for min del fremover. 

Hei

Hva er årsaken til det ?

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boasystemet fungerer ok når det er nytt, men det er ikke lange stunden før det kommer skitt, sand og andre ting inn, så systemet ikke går like smurt. Wire' en er også veldig tynn, og blir raskt slitt av sand, skarpe steiner osv, og jeg hadde første wire-brudd allerede etter få turer. Så et til, og enda et... går en liten ståltråd løs, så lager det problemer i systemet. Og man må ha med et repsett tilfelle noe skjer på turen, ellers henger skoen løst og dingler.

Min konklusjon er at dette ikke fungerer til mitt bruk.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Korkers med utskiftbare såler, og var egentlig fornøyd med dem, men etter hvert når jeg hadde brukt dem en del så begynte sålene å løsne når jeg gikk i "sugende" terreng som myr. Mista en såle uten å merke det. Boa- systemet synes jeg var ålreit, en vaier røk etter drøye to år, men enkelt å bytte. Blir ikke å kjøpe med utskiftbare såler mer, da jeg ikke vader noe i sjø og egentlig ikke trenger filt.
Har nå kjøpt Simms G4 med Boa, virker bra men ikke prøvd ut ennå.



Eg har også mista sålane på Korkers og gjekk difor vekk frå det merket. Muleg det var ein dårleg modell men.. Har no Simms Freestone med vanlege lisser..


Sent from my iPad using Tapatalk
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har vært heldig med mine sko, men vaieren har aldri røket for meg og går like enkelt som når skoene var helt nye. Jeg vader stort sett kun i sand og mudder, aldri hatt et problem. Men jeg har ikke brukt skoene i saltvann.

Har hatt de i 3 år og de brukes så godt som hver dag hele sesongen. Men det kan som sagt hende jeg har vært heldig, har bare hatt det ene paret.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker til folket for mye gode tips! Lokasjappa mi i Molde har mye god erfaring og etter litt prøving havnet jeg på Simms G3 sko med vanlige lisser. Disse er også uten filt. Jeg har testa de i elv nå igår kveld og må si jeg ble meget godt fornøyd.
Igjen, takk for gode synspunkter og vurderinger.

Jan


Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...