Gå til innhold

Fortomsfrustrasjon


-Lars-

Anbefalte innlegg

Har de siste sesongene brukt Soldarini nylon som spiss på mine fortommer.

Det jeg imidlertid opplever rett som det er med dette materialet er at når jeg strammer flueknuta, så drar jeg bare knuta opp igjen.

Benytter vanlig slukknute, som jeg mer eller mindre alltid har gjort . . . Dette skjer enten jeg fukter sena eller ikke, faktisk.

Jeg må altså knyte gjentatte ganger før knuta sitter som den skal. 

Syntes også jeg har ryki fisk oftere enn godt er med dette materialet, og jeg mistenker at det er knuta som gir seg.

Har nesten begynt å tvile på om jeg plutselig, etter 35 år, ikke får til denne knuta lenger, eller hva pokker det er.

I fjor begynte jeg imidlertid sånn smått å bruke nylon spissmateriale fra Trouthunter, og med dette har jeg aldri opplevd å dra opp igjen knuta når jeg strammer til. Ikke har jeg røket en eneste fisk heller !

Noen andre som har lignende erfaringer ?

Kan ikke skjønne annet enn at Soldarini har en annen type overflate på sin nylon, som gjør den uhyre glatt ?

Ut over dette uholdbare problemet liker jeg Soldarini spissmaterialet veldig godt, men det blir nok å holde seg til Trouthunter inntil jeg får negative opplevelser med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd deg med noen av de knutene man typisk bruker på såkalte fireline sener? (slukfiskegreier) akkurat kjøpt ei spole med slik spissmatriale sjæl, bruker som oftest Davys knot, men kan ikke si jeg har fått prøvd den enda. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke forsøkt denne knuten, og den ser heller ikke ut som en knute man gjør i en fei mens regnet høljer ned, og sena klistrer seg til fingrene :-\

Det blir uansett uaktuelt å begynne å bruke en ny knute, bare for dette materialet fra Soldarini.

Hadde vært noe annet om jeg opplevde samme problemet med all nylon.

Davy's knot har jeg forsåvidt benyttet innimellom, men har ikke helt fått dreis på den enda :rolleyes:

Når man har benyttet samme knuta i omtrent en mannsalder, så må ei ny knute knytes omtrent 5000 ganger før det sitter ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd problemet når jeg har hatt på cdc olje e.l.og så måttet bytte flue.

Løsningen da har vært å lage en valig slukknute men at man trer tampen inn gjennom løkka igjen før man strammer til. Dette har hjulpet veldig, men vet ikke om det hjelper mot ditt problem.

EnkelSluk-1.jpg

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, klepto skrev:

Palomar-knuten er både sterkere (spesielt for tippet/sene med lav friksjon) og enklere å knytte enn slukknuten:

 

Hvordan er denne på småtteri som for. Eks fjærmygg o.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får slå ett slag for crawford knuten jeg da, røyk fisk i fjor på dårlig knuta clinch, selv om jeg har vært nøye på å dra forsiktig til å fukte godt, har det på flere forskjellig spiss materialer blitt småkrøller ved knuten. 

Crawford knuten lærte jeg meg i blinde på en kveld der jeg satt og knøyt den om og om igjen og den sitter som bare juling. Kjørt forholdsvis stor fisk ganske hardt flere ganger den siste uka med 0 problemer!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Feskbaill skrev:

Får slå ett slag for crawford knuten jeg da, røyk fisk i fjor på dårlig knuta clinch, selv om jeg har vært nøye på å dra forsiktig til å fukte godt, har det på flere forskjellig spiss materialer blitt småkrøller ved knuten. 

Crawford knuten lærte jeg meg i blinde på en kveld der jeg satt og knøyt den om og om igjen og den sitter som bare juling. Kjørt forholdsvis stor fisk ganske hardt flere ganger den siste uka med 0 problemer!

Den knuten har jeg brukt i sikkert 15 år og den går svært skjelden opp. De gangene jeg ryker fortom så er det kirurgknuten (skjøten) som går til dundas. At den blir svært liten og nett er heller ingen ulempe synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På YouTube ligger det minst 4-5 oppskrifter på hvordan knyte crawfordknuten, og ingen av dem gjør det på samme måte, tror jeg :-\

Dette er ihvertfall den jeg har brukt, når jeg har anvendt den . . . Noen av dere som gjør den på en annen måte ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Morten D. skrev:

Litt off-topic, men kan noen forklare hvorfor de eventuelt skulle bruke noe annet enn kirurg-knuten til å skjøte tippet? Det er jo en meget enkel knute som går kjapt å knyte og som det skal litt til å føkke opp..

Blodknuen glir bedre mellom ringene ettersom "tappen" står vinkelrett på lina, i motsetning til ved kirurgknuten hvor "tappene" peker fremover og bakover. Da er det lett å hekte stangringer.  Blodknuten blir imo i tillegg mindre og det er en fordel på vannet.

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...