Gå til innhold

Opossum


Eivind Saurdal

Anbefalte innlegg

Smak og behag vil jeg si. Hvis du er ute etter syltynt dressa sommerfluer er kanskje ikke opossum førstevalget, da det har MYE underull og litt glissent med dekkhår.

Det er hovedsakelig 2 måter opossum brukes på:

 

1. (Som vel er blitt den mest populære) kutte tynne skinnremser i hårets vokseretning. Dette passer fint til små og store tuber og kroker av en viss størrelse. Det går også an å velge seg den delen av skinnet som har kortest hår og kutte veldig små remser/ trekanter og bruke disse. Når skinnet kuttes på riktig måte blir det en veldig fin siluett/ form på hårene. Og der ligger helst nøkkelen vil jeg si: det blir en ganske tydelig siluett av vingen. Vær obs på at dette er svært bløte hår så regn med å måtte binde inn en enkel bunt med hår helt i front slik at ikke flue blir helt "flat" i fronten.   

2. Velge ut den delen av skinnet man mener har omtrent riktig lengde på hårene (stor forskjell på ryggdel og magedel på skinnet). Klippe av en bunt med hår, tapere det litt og kanskje fjerne noen av de lengste dekkhårene dersom man ønsker, og binde inn på vanlig måte. Vær litt obs på at dette er svært bløte hår så kan være en fordel å binde inn hackle først som støtte til vingen, og deretter binde inn hårene - deretter kan man jo velge om man vil legge et hackle også i front.

Jeg vil si at opossum har noen fine fortrinn kontra andre materialer: Det er veldig rimelig i forhold til mengde, du får det i alle regnbuens farger (og gjerne to-farget), det er veldig livlig materiale og gir veldig fin siluett hvis det kuttes/ bindes skikkelig, trekker egentlig ganske lite vann kontra f.eks kanin, og er svært lett å forme zonker etter eget ønske. Jeg synes også det er veldig lett å jobbe med (men forutsetter sylskarp skalpell eller barberblad hvis man vil lage taperte zonkerremser). 

Eneste bakdelene jeg selv opplever er at det er litt vel bløtt materiale og vanskelig å lage de tynnest dressede fluene med. Når det er sagt så mener jeg at siluetten/ formen egner seg ypperlig til å lage giftige SØ fluer for nattfiske i elv med, i og med at profilen blir såpass tydelig og at den "dytter" litt vann.           

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Grunnen til jeg spør er at jeg kutter tynne skinnremser til større tubefluer. Men det blir litt svinn, så da tenkte jeg på små sommerfluer i str 8-10...

jeg bant en flue i str 8 med sort opossum vinge, litt flash og blått front hackle bare for å teste. Litt tilfeldig fikk jeg årets første laks på denne på onsdag bare etter 15 min bruk, så lurer bare på de positive/negative sidene med bruk av dette materialet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...