Gå til innhold

Scott Radian eller Hardy Wraight


oozing ztinky

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk, 

Jeg har allerede begynt å planlegge julegave til meg selv... Men trenger litt hjelp til å bestemme meg. Jeg er ute etter en 9 fots femmerstang som har nok kraft til å slenge ut en morrish mouse 2.0 som på bildet. Den er i krokstørrelse 6.

Jeg har lest det jeg kan finne om Scott Radian og Hardy Wraight men, det hadde vært supert om noen som har brukt disse stengene kan gi meg noen tilbakemeldinger om sine erfaringer med stangen. Jeg bruker idag en Hardy Zenith 486-4 som jeg liker veldig godt. Jeg trenger en ny stang som jeg kan bruke til litt større fluer og tørre streamere som blir våte under vann :rolleyes:

Jeg vil også bruke stanga fra bellybåt. 

Det jeg egentlig lurer på er vel om Scott Radian har ryggrad til å få distanse på de litt større fluene. Jeg vet det er forskjell på folk og meninger men,nå er jeg bare ute folk sine erfaringer med disse stengene. Håper noen kan gi meg tilbakemelding. 

Mvh Ole 

8e3e6f557eb7cb4e6e134f71b5cadd52.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ole,

brukte en 8,6' Radian i #5 til sjøørretfiske en periode i fjor høst helt problemfritt. Clousere i størrelse fire var det tyngste jeg utsatte stangen for, og ettersom stangen taklet det vil jeg ikke tro en Morrish Mouse skal være noe problem.

Lykke til med kjøp! 

Mvh Christopher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar. Jeg heller mest mot Scott Radian så det høres bra ut at den kan takle større fluer. Jeg har lest at Rio Gold passer som hånd i hanske, så det blir det første jeg prøver. Om det passer til store fluer og klarer å slå de over på en god måte vet jeg ikke. Rolv,hvis du har noen tips og tanker så setter jeg stor pris på det. 

Hilsen Ole 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt akkurat å leste denne snøretesten fra Trident for å gjøre et informert streamersnørevalg, den er kanskje nyttig for deg og: http://www.tridentflyfishing.com/blog/fly-line-shootout-review-buyers-guide En av hovedlærdommene her er at snøretapering har mye å si for evne til å for eksempel kaste store fluer.

Selv har jeg en wraith 5'er jeg kjøpte i våres, men har ikke kastet mye store greier. Kastet greit en 5cm baitfish og en size 6 woolly bugger 20m - tror jeg - uten mye anstrengelser med et gammelt evotech 85 i #6 hvor jeg har kappet av to gram fra tuppen. Det er nok ikke et eksempel til etterfølgelse, klumpen kjentes litt ustabil ut :) Det kjentes dog ut som det var mye å gå på fra stanga så jeg kan skvise noen meter til om jeg fokuserer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rolv,

Takk for info, her var mye interessant lesning. Utrolig lærerikt. 

Hva synes du om Hardy Wraight stangen?  Bruker du den til ørret eller sjøørret?  Hvordan er det å kjøre fisk på den? Hvordan er det å sette tilslag? 

Har du brukt tynn tippet og fungerer det greit med den ganske stive stangtoppen?? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ruttis nok til å kunne svare kompetent på alle de spørsmåla, Ole :) Så her kommer litt mysing.

Wraith stanga elsker jeg, selvsagt - vanskelig å ikke bli veldig glad i noe man bruker så mange laken på. Den kjennes så fjærlett, og likevel er den så eksplosiv... Jeg har brukt den fortrinnsvis til ørret innlands på tørt så langt (også fra belly med et Guideline Precision #5 - funker fint.) Opplevde bitte litt buyers remorse da det slo meg at jeg burde ha testa Scott Radian før jeg kjøpte, men det gikk over.

Den ene tingen jeg kan bidra med, kanskje, er at jeg måtte justere kasting litt for kort til mellom-distanse (under ~15m) stillevannsfiske med tørt. Ikke noe skyting, for eksempel; veldig vanskelig å beregne myk nok framsleng til å skyte 'akkurat' det du tenker, så snøret farer ut som en rakett og smeller tilbake. Holde høyere opp på stanga - i overgangen kork/stang for litt mindre eksplosivitet. (Scott Radian får litt bedre score på kort-hold enn Wraith i denne testen fra Yellowstone Anglers: https://www.yellowstoneangler.com/gear-review/2016-5-weight-shootout-fly-rod-review-5weightflyrodcomparison-new-fly-rods-best-all-around-fly-rod-g-loomisnrxlp-scott-radian-orvis-helios2-hardyzephrus-hardy-wraith-sagemod-sage-bolt-loop-optistream Wraith vinner på distanse. De hadde en ny test av femmere litt mer nylig hvor distanse ikke ble premiert like bra, Wraith eneste stang som fikk 10 av 10. Radian kom dog enda bedre ut i den testen: https://www.yellowstoneangler.com/gear-review/2017-5-weight-shootout-fly-rod-review-best-5-weight-rod-best-fishing-pole-best-fly-rod-g-loomis-nrx-lp-scott-radian-g-loomis-asquith-t-t-avantt-thomas-and-thomas-avant-edge-by-gary-loomis-orvis-h2-covert-winston-air-sage-x)

Ikke tatt fisk på Wraithen med tynnere enn 5x enda. Om jeg synser, kan det hende jeg har nappet flere fluer ut av munnen på fisk enn med #4'ern. Men jeg har ikke gode nok data til å konkludere der (telle mislykkede tilslag i løpet av fiskeøkta er kanskje nyttig. Men sannsynligvis ikke noe jeg greier ta meg tid til de gangene datagrunnlaget ville blitt verdifullt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rolv, tusen takk for tilbakemelding. 

Dette er er nyttig informasjon for meg uansett om det er dine personlige erfaringer. Jeg vet at jeg må prøvekaste stengene for å kjenne hvilken som passer meg. Men det er alltid fint å høre andres meninger. Jeg bruker Hardy Zenithen til de mindre tørrfluene så det har vel egentlig ikke så mye å si hvordan toppen er mot tynn tippet. Tanken er jo å ha en litt kraftigere stang til større fluer og distanse. Men utifra det jeg har lest så er Wraight ganske så stiv og Radian har en mykere topp og mere "feel" og det 

må jeg kjenne litt på. Jeg innrømmer gladelig at de fleste fiskene jeg får gjennom sesongen er et sted mellom 3-8 hekto og da føler jeg at Wraighten kan høres litt stiv ut. Men på den andre siden, større fluer, muligheten til å kaste på fisk lengre ut kan resultere i større fisk. 

Ole

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...