Gå til innhold

Imitasjon av Svømmedøgnflue/Sipho


Morten_dehli

Anbefalte innlegg

Hei,

I det område jeg fisker om dagen skal det i følge klekkedatabasen være mye svømme døgnfluer. Hvordan imiterer man de svømmende puppene? Evt. andre forslag til imitasjoner og praktisk fiske for denne arten? Synes fisken sjelden tar de voksne insektene, og blir klarer ikke helt å "knekke koden".

Hjelp mottas med takk.

 

Mbh

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morten,

Siphlonymfer er dyktige svømmere og har livlige gjeller. Jeg har også hatt best fiske med nymfer når disse klekker og fisken oppholder seg gjerne nær land og tar for seg av nymfer som er på vei inn. Jeg har flere ganger sett massevis av spinnere sverme men ikke opplevd noe skikkelig spinnerfall.

De nymfene jeg har sett er ofte gråbrune eller gulbrunoliven. Dette er faktisk ganske kuule nymfer å binde og det er gøy å kaste på fisken som gjerne lager strømninger i vannet når den tar nymfene rett under overflaten. Det er Aestivalis jeg har fisket på som har gitt meningfullt fiske. Den er stor, nesten like stor som en vulgata og nymfene bør være 15-16mm lange. Jeg ville laget 2 fargevarianter av nymfa. En med typ. Flyrite nr. 20 som kroppsfarge og brunoliven struts som gjeller/rib. Og en mer brungul som f.eks Flyrite nr. 17 eller Superfine Brown Olive med brun struts som rib. Halene lager du av strutsherl. Bein er ikke nødvendig men det ser rart uten ;-) Lag de av Fasanhalefibre i natur en bunt med 4-5 på hver side. Vingesekk av Kalkun eller annen mørk fjør som du dekker med UV lim hvis du vil forsterke den.  Flua på bildet er en jeg bandt opp for Umpqua for mange år siden som selges i Norge. Den har fungert bra når jeg har brukt den. Lett fortyning er en fordel.

siphlo.jpg

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune,

Tusen takk for svar!

Kom akkurat inn fra noen timers fiske, forsøkte meg med den gode gamle hareøre nymfa, og den fungerte delvis, men de jeg hadde i boksen var mye mindre enn de du anbefaler. Får sette meg foran stikka i kveld og prøve meg frem;-) Nymfa på bildet så veldig fin ut forresten!

Fisker du den med type "handtwist" eller lengre rolige drag?

 

Mvh

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til den du nevner er det S. Lacustris og Alternatus som klekker i området. Alternatus er nesten lik i utseendet som Aestivalis, lacustris noe mindre. I praktisk betydning vil vel det bety at imitasjoner av Alternatus og Aestivalis vil være de samme og Lacustris vil være en til to krokstørrelser mindre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...