Gå til innhold

En til tohånds


Anbefalte innlegg

Legger her et par bilder av siste prosjektet mitt: bygge om en Vision Cult 11'1" (enhånds) til en tohånds microspey -stil stang. Rev ut gamle håndtaket, bestilte nye håndtak (ferdige), og kuttet dem ned til passe lengde. PUR lim til kork, epoxy til snellefeste (Lemke LC-10 uplock montert opp-og-ned).

Har nå forresten fant en god metode å jobbe med utvidende PUR, i stedet for å teipe endene håndtaket: bruke q-tips, isopropanol og tid. :-)

Resultat ble gansk ok for nå. Limen tørker ennå så har ikke kastet stangen, men balansen ble fin: en klassisk ørretsnelle gir balansepunktet til stangen 10cm innenfor øverste håndtaket. Med senen på tror jeg den kommer til å ligge ikke langt unna der. Lovende.

 

20170710_105729.jpg

20170710_112720.jpg

20170710_114025.jpg

20170710_144324.jpg

20170710_154405.jpg

20170710_154419.jpg

20170710_171113.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mindre viktig enn på en enhånds, ja. Denne stangen var ekstremt topptung som enhånds, og det blir tungt å kaste etter hvert. Sånn som jeg har opplevt det så er det fint å ha balansen rundt øvre hånd og la bakhånden ta mer av jobben. Avhengig av teknikken som blir brukt, og personlig stil, men med min lang kasterfaring med tåhånds (to timer) so funker dette bra for meg. :D

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Terje, jeg venter i spenning hvordan dette blir. Stangen er jo opprinnelig en firer (#4) og kastet riktig klasse DT snøre fint. Cult er jo kjent å være myk så tipper den tåler å gå opp i klasse litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første testene kastet. Jeg bommet litt og hadde ingen femmersnøre med. Ikke overraskende så funker stangen med firerlina best i overhodekast. Nå er også balansen riktig so det er mer behagelig å kaste med en hånd. Barrio SLX funket best av snørene (SLX, Vision Cult DDT #4). Må teste SLX i #5 og en seksersnøre. Tror det er rett og slett slik at en enhånds er lettere å lade med overklasset line dersom man bruker begge hendene -- bevegelsene blir såpass mer sakte. Noen Switch-entusiaster her som kan av- eller bekrefte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...