Gå til innhold

Metall- og tungstenhoder med kobberfarge


Pål Hedenstad

Anbefalte innlegg

Når jeg bruker kobberutgaven av tungstenhodene mine (og vanlig metall for den saks skyld) så ender jeg opp med at de oksiderer etter bruk. Det går an å gni det av, men jeg hadde helst sett at jeg slapp å polere nymfene mine. 

Er det noen som har erfaringer - eller har en løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfart akkurat det samme med kobberhoder på små nymfer, som jeg bruker en del ved sightfiske på "flats" i fjellvann med stor ørret og røye. Jeg har ikke noen løsning på problemet, men har erfart ved sightfiske at det bare er fint at de ikke glinser så mye, ihvertfall under gode spotteforhold (sterkt sollys, vindstille, spritklart vann). Da er fisken ofte skeptisk til ting som blinker, og langt mer hissig på litt mattere ting.

Men hvis man blindfisker i litt mer farget vann vil man jo gjerne ha litt "bling", så jeg ser absolutt problemet, men har som sagt ingen løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes i dag mange fine hoder som er elokserte i oliven og brune nyanser - men lite representerte i norske butikker. Men jeg ønsker som du nevner å ha muligheten for litt "bling". Jeg bruker nesten utelukkende bly i tillegg til tungstenhodene. Kan blyet være med på å forårsake problemet? Jeg mener bestemt at Roman Moser bandt noen fluer hvor han la superlim over blysurringene - primært for å unngå misfarging av fllua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange metaller som reagerer med hverandre, og mange materialer som forårsaker reaksjon. Fukt og luft kan gjøre det samme.

En ting som kunne vært prøvd er å isolere materialet i uv-lim så vann ikke kommer til, samt å la ting få tørke ut skikkelig. fukt over tid er ofte problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...