Gå til innhold

Elver - små som store - På Romerike/Akershus


jonasbegood

Anbefalte innlegg

Hei!

Var nylig i Rena og fikk fisket i elv for første gang. Det var utfordrende og spennende. 

Tålmodighet og tid er nøkkelen når du venter på klekkinger og vak. Vi hadde 4 dager (3 fiskedager) langs elven og det var såvidt nok.

Jeg har mange skogsvann tilgjengelig og har en grei oversikt over dette i nærområdet, men jeg kunne tenke meg og lære meg mer om lokale elver/bekker der man kan fiske ørret.

Gjerne fordel om elven inneholder ørret på 300-500g + noen større opp mot kg'n. Jeg ser for meg å bruke litt tid på å gå turer langs elven og finne gode spoter, se etter vakende fisk og bli godt kjent. Når man har litt oversikt kan en slik elv passe seg for dagsturer der suget etter elv blir stor.

Noen som har noen tips å komme med, evt tips om hvordan jeg skal gå frem for å finne disse elvene? Finnes det bøker som tar for norske småelver?

Jeg holder til på Sørumsand så har Glomma rett i nærheten. Noe av tid vil gå med på å finne steder under Bingsfoss og ovenfor Rånasfoss.

Har du noen tips så del gjerne her eller send meg en PM. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til artikkelen, kan det være verdt å merke seg at det er blitt kortsalg i Leira: https://www.inatur.no/fiske/50f3fe23e4b0e07d03ec36ed/fiske-i-leiravassdraget

Det er, for min del, den ufiskede hjemmelva, den kan være smått trasslete å bevege seg langs, pga gjenvekst langs elvekanten. Kan forøvrig varmt anbefale boken Øyeren og elvene.

Boken er ikke fiskerspesifikk, men gir en god innføring i det tittelen beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...