Gå til innhold

Historien om et snellefeste


Anbefalte innlegg

Er i gang med å bygge en treer. Kjøpte et flott snellefeste med mahogni innlegg, men alt for tungt med 27 gram på en treer. Hadde et lett et uten treinnlegg på 10 gram liggende. Ut å lete etter trematerialer, tørr epleved, pæreved, lerk, bøk og ask ble  prøvd og spent fast i dreibenken. Alle materialene hadde sine utfordringen i og med at diameteren skulle være 15 mm med et 8 mm hull. Asken var den som var lettest å få til. Så var det finishen. Det er et kapitel for seg selv. Leste at noen kokte bambuspiller for å få gylden glød, noen løste opp stålull i syre eller brukte jernvitrol. Jeg endte op med Herdins vannbeis i kirsebær deretter Biltemas mahognibeis og så mange strøk med båtlakk. Vekten ble totalt 12 gram og her resultatet liggende på en vedkubbe av ask som var utgangspunktet.

snellefeste.JPG

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aluminiums delene er fra tackle24.de under navnet TAC. Problemene jeg opplevde under dreiingen var med pæreved små hulrom inne i veden, eple en løs kvist på kritisk sted.  veden knakk. Lerken ble fin, men inneholder så my harpiks at boret kilte seg og jeg måtte bore manuelt med drill og da fikk jeg det ikke rett nok. Veggene  innlegget er på det tynneste 2 mm og det ble bra varmegang under boringen og asken taklet det fint. Gleder meg til å få treerstanga ferdig, selvfølgelig med egen dreid kork.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...