Gå til innhold

Femundsmarka - Røa-vassdraget i August


RolvS

Anbefalte innlegg

Hei,

Første uka i August skal jeg på en ukestur i Femundsmarka med en liten gjeng. Med på tur er to barn, blant annet vår eldstemann på seks år - dette blir første tur med flere netter i telt for han - så aksjonsradiusen vår er ganske begrenset på grunn av det. Planen er å ta båt til Røa, og gå inn til Røvollen og overnatte der (i nærheten) første natt. Deretter er planen å gå til ???, og ha en lavo som basecamp i to netter før turen går samme rute (og med samme tidsbruk) tilbake.

Ingen av oss har vært i området tidligere, så det hadde vært spennende å høre litt om andres erfaringer fra området. Hvilke områder generelt burde vi vurdere å komme oss avgårde til, er det noen vann/tjenn vi burde satse på å komme innom? Det aller viktigste er at alle kan  fisk (guttungen fisker med mark), og aller helst ørret. Det er ikke nødvendig å 'perse' på tørt, men fint om det ikke er bare hundregrammere å finne. :) For ikke å snakke om fluevalg og innsektsliv i dette området i det aktuelle tidsrommet - her flyr jeg blindt, og alle flueboksene jeg da må ta med kommer til å gjøre det trangt i sekken...

Alt av erfaringer og tips mottas med takk!

-r-

ps: Et søk på ordet 'femundsmarka', 'røa' og 'mugga' ga 0 - null, zero, nil - treff. Har ingen snakket om fiske i femundsmarka i forumet? :)

pps: En kar jeg snakket med som hadde fisket mye der, avslørte at jeg måtte ha fluer med 'noe gult'. Så heeeeelt i blinde er det jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok bunkre opp med plenty vårfluer i div størrelser. Gjerne noen pupper synkende og typ superpuppan.
Hva med bibio? Kan fort komme litt.
Litt diverse døgnfluer ville jeg også hatt, det er vel tiden for litt småsaker der vil jeg tro. Krok 16-18 oliven og mørke gråsvarte.

Det er mange år siden jeg var i femundsmarka, nesten 20 år faktisk. Grislehåen, buddhåen, krokåthåen i grøtåa, røvolltjenna. Selv om det sikkert er hardt fisket i Røa så finnes det nok en og annen sværing ved røvollen også. Det er nok tia for å fiske der når unga har lagt seg ;-) I langeggtjønnan så var det ihvertfall masse ørret før, les overbefolket. Kan være en grei plass for guttungen. Men det er da helt supert å fiske med mark i røa også.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎13‎.‎07‎.‎2017 den 19.11, rolvseehuus skrev:

ps: Et søk på ordet 'femundsmarka', 'røa' og 'mugga' ga 0 - null, zero, nil - treff. Har ingen snakket om fiske i femundsmarka i forumet? :)

Søk etter "Femunden" - det bør gi deg greit med treff :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanhende litt off topic å debugge Rolvs søkeskills på fluefiskesiden, men det er jo noe pussig: Logget inn med Chrome og søker i all content som beskrevet av Eirik over, ett treff - Jan Ingvars post over. Utlogget, søker i all content, 85 treff... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, rolvseehuus skrev:

Det er kanhende litt off topic å debugge Rolvs søkeskills på fluefiskesiden, men det er jo noe pussig: Logget inn med Chrome og søker i all content som beskrevet av Eirik over, ett treff - Jan Ingvars post over. Utlogget, søker i all content, 85 treff...

Ja, litt snodig. La oss håpe en eller annen sosemikkel av en admin tar tak i dette :)

Edit: jeg får 85 uansett hvordan jeg søker. Skriver du det likt hver gang? Jeg sjekker videre med testbruker og slikt...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Eirik Rusten said:

Ja, litt snodig. La oss håpe en eller annen sosemikkel av en admin tar tak i dette :)

Edit: jeg får 85 uansett hvordan jeg søker. Skriver du det likt hver gang? Jeg sjekker videre med testbruker og slikt...

PM sendt - greit å ta dette videre offline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tur vel gjennomført.

Skikkelig dårlig fiske. Det verste fisket. Det verste fisket noen sinne. Det var helt forferdelig. (<- Sånn ville The Donald beskrevet fisket.)

Superkort rapport: Fant en harr på ca 15 cm i Røa rimelig raskt etter kaia (der brua går over elva) - det skulle vise seg at denne dvergen av en fisk ble turens tredjer største - kun forbigått av to steikørrett fisket i en av hølene halveis mellom kaia og Rødvollen. Fisket oppe på Rødvolltjønnene et par dager - negativ pers på abbor (5cm.) Resten av følget (tre voksne) hadde tilsammen tre fisk i 10cm-klassen. Var litt lengre inn til skogtjønna en dag. Deilig vær, lettskyet med litt sol, masse innsekter overalt - vårfluer i alle farver og fasonger, ganske stor døgnis jeg ikke kan navnet på (mørk bruk, gul segmentering, #14) og selvsagt fjærmygg. En lang periode med vindstille - hvor lang ligger et sted mellom 30 minutter og to timer - og ikke et eneste vak å se. Resten av perioden var det ganske sterk vind - bris fra nordvest. Ingen vaking da heller. Stort sett kaldt. 10 grader om natta - kanskje den tippet over 18 midt på dagen. Prated med mange på veien - blant annet en familie på fire som hadde vært inne i femundsmarka i ti dager og som hadde planlagt med selvfisket fisk som proteinkilde. De hadde bare spist tilbehør. En som leide hytte inne ved Krokåthåen hvert år som aldri hadde sett det værre. Hyttevakta på Røvollen som fortalte at de aller fleste sa de ikke hadde fått fisk. En ganske stor gjeng vi møtte hadde fått en skarve fisk i Røvolltjønna i løpet av fire dager (det er håp in a hanging snor.)

Fisket i Femundsmarka opp rundt Røa suger altså i år. Noen dårlige teorier for hvorfor:

1) Drittsommer. Fisken sitter på en stein midt utpå vannet et sted og tenker på livet i havet mens den venter på bedre tider.

2) Monseneffekten. Vi fisket i de lettest tilgjengelige områdene i Femundsmarka (og det var fortsatt rimelig folksomt, til tross for at fellesferien er over) med dertil hard beskatning, dette har fått bestandene til å havarere.

3) Alle jeg har snakket med, meg selv inkludert, er generelt udugelige til å fiske

Jeg tenker fasit er en kombinasjon mellom 1 og 2. Teori 3 holder jeg for å være ganske usannsynlig - NOEN av alle de folkene jeg møtte kan fiske. Noen andre med gode teorier?

-r-

Endret av rolvseehuus
  • Lik 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen vann jeg fisker ganske mye i har det vært dårlig i hele sommer, med et par korte hederlige unntak.  Nå hadde vi så sein vår her oppe (nord i Nordland) at sommern har vært kort, men dog, veldig dårlig fiske, til tross for at det er bra med fisk i vannene.  Nå, etter et par uker med sol og varmt vær har vanntemperaturen blitt i overkant høy, noe som forsåvidt er normalt, og da blir fisket dårligere, får en noe er det stort sett bare småfisk.

Men, i går ettermiddag, kom det et voldsomt lokalt skybrudd, himmelens sluser åpnet seg, temperaturen falt noen grader, og det øste ned et par timer før det klarnet opp, temperaturen steg igjen og det ble helt stille....  Da skjedde det noe, en voldsom klekking av små døgnfluer, nærmest på str med små stikkmygg, og en annen type, større ca krok nr 14, og fisken gikk helt bananas, det vaket langs land overalt rundt hele vannet!  Jeg hoppa i vaderne, grep stanga og opplevde tørrfluebonanza et par timer før et kjølig nordvestlig vinddrag kom og det hele var over og vannet ble nærmest helt dødt igjen...

MIN teori er at det har noe med vær og temperatur å gjøre, et plutselig væromslag kan endre forholdene fullstendig. 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...