Gå til innhold

Nye vadere


Knut Adolfsen

Anbefalte innlegg

Lekkende vadere er ikke behagelig selv om temperaturen på sjøvannet for tiden er bra. Derfor skal jeg ha nye uten å svi av alt for mye penger, men heller ikke kjøpe billig og dårlig. Har sett på Guideline Alta sonic, Patagonia skeena river, Vision Scout ultra, Simms headwaters.. Noen som har erfaring med disse eller har tips om andre som jeg bør vurdere.

Ser i ettertid at dette ble tatt opp her i 2014 men kom likevel gjerne med info og og tips. Det har jo rent mye vann i vadere siden den tid. 

Friluftsfjorden! 

Endret av Knut Adolfsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over noen redington sonic pro som var sterkt nedsatt i pris for noen år siden, og det er vel de vaderne jeg har vært mest fornøyd med og som har overlevd lengst med min bruk.

Lappet pinholes noen ganger, men det hører jo med. Hadde nok sett etter disse igjen om jeg skulle hatt meg nye vadere nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som lekker er av merket Redington. Jeg trodde det var billigmerket til Simms men ser at de er produser på en patent fra Orvis så da har vel de et par fingre med i spillet. Har et par Scierra som begynte å lekke etter noen timer med sitting i bellyboat. De lappa jeg med en tube aquasure og de har blitt tette. Men de har blitt for små og ikke "vinterisolert".. Jakter videre.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre en lang historie kort: For en del år tilbake hadde jeg prøvd alt fra samtlige leverandører i Norge. Det lakk, lakk og lakk. Problemet var egentlig ikke lekkasjen, for jeg fikk alltid ny vader i butikken. Jeg ble imidlertid lei av å til stadighet å dra på tur med et produkt som verken hold hva det lovet eller som holdt meg tørr. Så snublet jeg ved en tilfeldighet over min nye "hovdleverandør" av fiskeutstyr. Der fikk jeg først etter måltaking og prøving lov til å kjøpet et par vadebukser som etter godt vedlikehold var med meg i 8 år. (!) Etter det har det alltid vært Gore Tex vadere fra Simms og jeg har ikke angret en eneste gang! 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bifaller Simms, de og noen Cabelas vadere  ( fåes ikke i Norge) jeg har kjøpt har vart i årevis, mens kamerater med andre vadere har klaget over etter lekkasjer i sine etter en sesong.Simms er dyre men deler du på antall år de varer, blir de rimelige i lengden.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par Guideline Alta som har vart i mange år. De er med glidelås og har fungert utmerket. Etter at jeg rev de opp i skrittet over ett piggtrådgjerde ifjor investerte jeg i et par nye Simms G4 Pro. Har fremdeles Guidelinebuksa i bruk på sommerstid når det er veldig varmt. Ellers på året er det Simms buksa. Det er to helt vidt forskjellige bukser. GL er mye tynnere og lettere. Simmsen er tykkere og tyngre og mer en "tanks"


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært mest skuffet over simms faktisk. Har hatt flere varianter, og de har ikke holdt imponerende godt. Har hatt både goretex og 'rimeligere' varianter. Sist en g3 og den lakk på tredje turen, mye fra skjøten i mellom bukse og sokk, og jeg sendte den inn. Fikk beskjed om at det var kun et pinhole de hadde lappet og måtte betale 800 for jobben. Men jeg er ganske sikker på at sokken ble skiftet også... følte meg litt lurt, men etter de ble returnert så har de holdt tett, og nå virker de å vare.

Tydeligvis mye forskjellige erfaringer ute og går etter hva jeg leser, men man bør jo regne med at buksene holder når man betaler flere tusentalls kroner for de. Jeg tror jeg er nesten kronisk uheldig når det kommer til vadere, og det er nok en grunn til at simms stadig trekkes frem, selv om jeg er litt skeptisk til merket etter flere uheldige opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere hatt vadere fra Guideline som jeg har vært veldig fornøyd med. Lette, god passform og relativt rimelige. Kjøpte SIMMS Freestone og har hatt de de siste tre sesongene. Veldig fornøyd med disse også, og kanskje enda bedre passform. Det er viktig å kjøpe vadere som passer i bredden og lengden, ellers fører det til unødvendig slitasje og strekk. Jeg foretrekker å kjøpe vadere i butikk da man får hjelp til å finne passende størrelse og man kan gå tilbake dersom det skulle bli lekkasje.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv endte jeg opp med vision scout vadere nå sist, kan ikke si meg annet enn fornøyd, utrolig behagelige. De har kun vært i mitt eie i snart en sesong. Verdt en titt iallefall om du ikke er die hard simms fan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...