Gå til innhold

Bodø og omegn - tips


Daniel L

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg skal begynne å studere i Bodø om noen få uker, og ser veldig frem til å prøve noe annet en Østlandet. Problemet er at jeg er helt blank når det gjelder fiskeplasser, fiskebutikker, fiskemiljø osv. 

Jeg tenker å ha med bilen oppover, så jeg har mulighet til å komme meg litt bort fra Bodø. Fisker hovedsakelig etter brunørret og røye, fisker også både i vann og elv. Må man utenfor Bodø for å finne noen greie plasser med fin fisk? 

Hvordan er fluefiskemiljøet? Noe bindekvelder osv? 

Setter stor pris på alle svar som kommer! 

Daniel

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Har studert seks år i Bodø selv, kommer fra et lite sted ti mil sør for Bodø, som heter Rognan. Skjerstadfjorden, altså fra Bodø og innover mot Rognan byr på noe av det beste sjøørretfisket i Norge, kanskje i Norden. Med Mjønes og Saksenvika (google it angel) som de virkelige kremplassene. Saksenvika har gitt meg pb på 3,4 kilo, mens den største sjøørreten jeg har sett i levende live bli tatt i sjøen, ble tatt der, 96 cm :rolleyes:

Men man må nok utenfor bygrensene for å finne godt fiske (i mine øyne), det være seg brunørret, sjøørret, røye eller laks. Selv om det i byen er mulig å få laks og ørret i futelva, gangavstand fra Universitetet. 

Elver med bra fiske etter brunørret og røye er det ikke mange av, men de finnes hvis man er villig til å gå litt, men da snakker vi nabokommuner (Beiarn eller Saltdal). Kan anbefale området rundt Balvatnet sør for Sulitjelma, spesielt vassdraget rundt Rosnivatnet, der skal det være overkommelig å komme i kontakt med fisk på både to og tre, sikkert mer enn som så og, men de har jeg bare hørt rykter om og ikke hatt i hoven :rolleyes:

Anbefaler Komplett Fritid, har det meste man trenger, selv om fluebindeseksjonen kanskje er litt vel vinklet mot laks og sjøørret, og de er som oftest fri for minst en av tingene du trenger til et bestemt fluemønster. De arrangerte også bindekvelder mens jeg bodde der, meget hyggelige kvelder. Er et par ivrige fluefiskere som jobber der som er på din alder, Elias Waage Helstad er en av dem, tror han er her inne på forumet. 

Er det noe mer du lurer på så er det bare å ta kontakt på PM ;D

Skitt fiske! 

Endret av Jonas Eilertsen
Skriveleif.
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...