Gå til innhold

Makrell på flue- vanskeligheter med å kroke


AndersK

Anbefalte innlegg

Jeg har fisket litt makrell de siste dagene og stusser på en ting som jeg har opplevd ganske mange ganger før også. Makrellen, gjerne tre-fire stk, følger flua og dulter borti den osv men krokes ikke. Kameraten som fisker med sluk kroker derimot fisk. Den mest sannsynlige forklaringen jeg finner er at sluken med relativt stor masse og trippel krok bakerst lettere kroker fisk som bare dulter borti enn den mye lettere flua med kun en krok. Tror dere jeg er inne på noe? Er det noen som har opplevd det samme og eventuelt har funnet en løsning som funker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du absolutt er inne på noe, det er også mulig makrellen angriper sluker mer aggressivt kontra ei flue? 

Også spør jeg litt dumt siden jeg aldri har fisket makrell med flue:

Hva slags flue bruker du til makrellen? Og bruker du synkeline? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Terje Bendiksby skrev:

Mulig et bomskudd, men ut fra erfaringen med fiske fra varmere strøk: Trekker du inn flua kjapt nok?

Tenker noe av svaret ligger her. Fisket makrell senest i går og det gikk bra. Tar du stangen under armen eller mellom beina og trekker lina innover med begge hender, så tenker jeg det bør skje noe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Devi: det går for det meste i diverse streamere og reker. Jeg bruker mest synk4 for å holde litt dybde også med raskt inntrekk. Det kan godt hende jeg bare bør øke hastigheten. I tillegg skal jeg prøve om fluer som ikke har hale bak kroken sitter noe bedre enn lange deceivere osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv en flue som har kroken bak, tandemkrok eller ei tubeflue. Flua kan være litt massiv, vanligvis bruker man litt gjennomskinnelige fluer etter f.eks sjøørreten, det er ikke nødvendig etter makrellen.

Trekk fort, og sitter den ikke på første hugget så brems ned og smårykk flua litt videre, som en skadet sild. Noen ganger er det effektivt med sakte inntrekk også på makrellen.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

I kveld hadde jeg et skikkelig artig fiske etter makrell fra båt i skjærgården øst for Nøtterøy. På et område på ca 300x200 meter vandret det to- tre makrellstimer fram og tilbake like under overflata (mulig det var flere små eller kanskje bare en stor stim) . Jeg vet ikke helt hva/om de spiste men det var ingen småfisk som hoppet eller sånne aggressive ploger som man ofte kan se når makrellen er i det lunet. Heller ingen ivrige måker.  Det var bare å ankre opp båten og vente til en stim var på kastehold. Det var litt krusninger på overflaten og ikke helt enkelt å se hvor de var til enhver tid men bølgene blir liksom litt annerledes der stimen holder på. Når seksersnøret landet på overflata ved/i stimen så det ut som noen hadde kastet ut en håndfull grus i vannet idet fisken skvatt til. Jeg prøvde litt ulike fluer og inntrekk men det som ga best uttelling var litt mindre fluer ala vaskebjørn og glimmerreker, altså ingen lange haler. Middels raske 10-20 cm lange inntrekk med mest mulig kontakt med flua ga best resultat siden fisken tok ganske beskjedent. Stanga under armen og full fart ble prøvd men var ikke rett medisin i dag. Etter 7-8 stk var det på tide å komme seg hjem og da dukket det opp et par seler uten at makrellen lot til å bli forstyrret av det.

Endret av AndersK
dårlig formulering
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

har opplevd det same med makrell som går i stim heilt i overflata, eg tipper dei jagar etter raudåte, som er ein liten hoppekreps på eit par mm som kan opptre i store mengder, skal dissektera neste gang eg opplever dette. Uansett så er sluk eller store fluer ikkje rett medisin er min erfaring her, små rekefluer som handtvister inn funker.

Slit med å få makrell til å ta fluer med hale, dei trekk berre i snøre på ein måte. Har då klypt vekk halen slik at kroken er bakerst og då får eg meir fisk. Verkar som dei ikkje snur eller bit på flua men berre søm over den på ein måte.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den spiser raudåte, så er en liten tangloppeimitasjon i rødt tingen (rød dubbung/flashdubbing surret rundt kroken)

rolige jevne inntrekk og gjerne litt forsiktig presentasjon, evt flytesnøre og kast langt foran stimen og trekk rolig rår stimen nærmer seg, så loppa går i samme dybde som fisken.

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...