Gå til innhold

Kan jeg lage noe med dette utstyret?


devi

Anbefalte innlegg

Tjohei. Fikk fluebinder utstyr til jul, nå har jeg tatt til motet og tenkte jeg skulle prøve å binde ei flue. Men det er jo en jungel av materialer der ute. Kan jeg lage noe som helst med det jeg allerede har eller må jeg kjøpe noe mer? 

Må nok innom butikken etter mer, men det klør i finga, hehe.  

20170730_201217.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bundet noe tidligere? Hvis ikke, så er det vel god trening å begynne å lage veldig enkle fluer.

Noen fiber til hale, dubbing til kropp og litt sparomt hackle. Lurt å begynne helt basic, men jeg regner med at du får flere gode råd, er mange dykrige fluebindere her! Og jeg er ikke en av dem. Men jeg får fisk på fluene jeg lager da. Det kommer du til å gjøre også. Det er veldig artig å fange på selvbundet. Bare å glede seg!

Lykke til med bindingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Truls H. Johnsen skrev:

Har du bundet noe tidligere? Hvis ikke, så er det vel god trening å begynne å lage veldig enkle fluer.

Noen fiber til hale, dubbing til kropp og litt sparomt hackle. Lurt å begynne helt basic, men jeg regner med at du får flere gode råd, er mange dykrige fluebindere her! Og jeg er ikke en av dem. Men jeg får fisk på fluene jeg lager da. Det kommer du til å gjøre også. Det er veldig artig å fange på selvbundet. Bare å glede seg!

Lykke til med bindingen

Aldri bundet noe som helst, hehe. Ja, tenkte noe helt basic, samme hva jeg lager egentlig. Gjerne noe baetis eller maur og fjærmygg er noe som står høyt på ønskelista. Begynte med å klundre litt med den whipfinishern, tror jeg har taket på den nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo feks starte med fasanhalenymfa. Enkel å binde og helt sikkert kjent flue for deg:)

 

Her er den britiske bindeguruen sin versjon. Enkelt å følge, og du har det du trenger i settet ditt. Thorax (selve brystpartiet/klumpen på flua) kan du enten lage med påfugl-herl, eller dubbe med dubbingen i settet ditt:)

Lykke til! Binding er veldig kjekt.

https://m.youtube.com/watch?v=IWsRFNoq5OQ&feature=youtu.be

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Jan Ingvar skrev:

Du kan jo feks starte med fasanhalenymfa. Enkel å binde og helt sikkert kjent flue for deg:)

 

Her er den britiske bindeguruen sin versjon. Enkelt å følge, og du har det du trenger i settet ditt. Thorax (selve brystpartiet/klumpen på flua) kan du enten lage med påfugl-herl, eller dubbe med dubbingen i settet ditt:)

Lykke til! Binding er veldig kjekt.

https://m.youtube.com/watch?v=IWsRFNoq5OQ&feature=youtu.be

 

Hjertelig takk! Må nok innom butikken på mandag ja 

Her er de 2 første, prøvde å lage ett slags forsøk på baetis, tror jeg må vente på blind ørret, men artig å plundre litt 

20170730_213818.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe du går kanskje litt høyt ut med slike mønstre, men for all del, fluebinding handler om å ha det gøy både mens man binder, og senere når man knyter flua på og tar fisk på den! Prøving og feiling er en del av morroa med bingingen, så veksle mellom avva oppskrifter lik dem du nå har gjort, og de helt enkle, slik at du ikke går lei eller mister motet :-)

Verdige forsøk på vanskelige fluer må jeg si^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Jan Ingvar skrev:

Hehe du går kanskje litt høyt ut med slike mønstre, men for all del, fluebinding handler om å ha det gøy både mens man binder, og senere når man knyter flua på og tar fisk på den! Prøving og feiling er en del av morroa med bingingen, så veksle mellom avva oppskrifter lik dem du nå har gjort, og de helt enkle, slik at du ikke går lei eller mister motet :-)

Verdige forsøk på vanskelige fluer må jeg si^_^

Haha, ja, tror ikke noe av det som blir produsert vinner noe pris akkurat ;D skal bli gøy å følge noen oppskrifter! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørreten deler ikke ut priser. Hehe.

 

Men et lite tips:

bruk de første fluene du binder også!

Og de som overleverer fiskinga sparer du på.

Om du forsetter å binde og utvikle deg i mange år kommer du til å ha stor glede i fremtiden av de første fluene du bandt.

Jeg har fortsatt mange fluer som jeg bandt i min spede periode som fluebinder for mer enn 20 år siden, og jeg har fortsatt enkelte av dem med meg på tur og setter på ei i ny og ne og koser meg veldig. Det bringer frem minner og glede hos meg iallefall - åsså fanger dem fisk og:)

 

Endret av Jan Ingvar
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Streaking caddis kan du også leke deg med... Egentlig veldig enkel oppskrift. Hairstacker har du muligens ikke... Det er et slags rør msn putter håret nedi og så dunker mot bordet for å oppnå at alle hårene får lik lengde (at de "slutter på samme sted"). Men det betyr ingenting!! Det fikser du bare på øyemål med fingra. Ofte at jeg gjør det hvis jeg ikke gidder å bruke stackeren. 

https://m.youtube.com/watch?v=kOAC2W1pbSI

 

(faen nå fikk jeg lyst å binde selv... Litt vanskelig her på hotellet mellom Legoland og diverse andre parker i danmark^_^)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Jan Ingvar skrev:

Streaking caddis kan du også leke deg med... Egentlig veldig enkel oppskrift. Hairstacker har du muligens ikke... Det er et slags rør msn putter håret nedi og så dunker mot bordet for å oppnå at alle hårene får lik lengde (at de "slutter på samme sted"). Men det betyr ingenting!! Det fikser du bare på øyemål med fingra. Ofte at jeg gjør det hvis jeg ikke gidder å bruke stackeren. 

https://m.youtube.com/watch?v=kOAC2W1pbSI

 

(faen nå fikk jeg lyst å binde selv... Litt vanskelig her på hotellet mellom Legoland og diverse andre parker i danmark^_^)

Kongebra tips du kommer med! Ett spm, hva bruker man denne voksen til? 

20170730_225439.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukes ifm dubbing mener jeg... For å få dubbingen til å feste seg til tråden...Omstridt produkt vil jeg si (smak og behag). Noen liker det og andre ikke.

Jeg bruker det ikke selv... Du kan bare bruke spytt på fingra hvis du ikke har nok svette på fingrene til å tvinne dubbingen fast til tråden med... Noen bruker vel også Blå Swix (skismøring)

Her viser en kar sin bruk av voks:

https://m.youtube.com/watch?v=G3CyVk6dizw

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Jan Ingvar skrev:

Brukes ifm dubbing mener jeg... For å få dubbingen til å feste seg til tråden...Omstridt produkt vil jeg si (smak og behag). Noen liker det og andre ikke.

Jeg bruker det ikke selv... Du kan bare bruke spytt på fingra hvis du ikke har nok svette på fingrene til å tvinne dubbingen fast til tråden med... Noen bruker vel også Blå Swix (skismøring)

Her viser en kar sin bruk av voks:

https://m.youtube.com/watch?v=G3CyVk6dizw

 

Takker og bukker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle vært nye, og alle har begynt helt fra scratch, og dine fluer ser bedre ut enn mine første. 

Jeg bruker voks (blå swix) når jeg dubber i løkke. Når jeg bare spinner på tråden, så tar jeg det helst i håndflata og knir det mellom hendene så det festes til tråden. Kan også ta det mellom tommel og pekefinger, og vri det fast på tråden. 

Sikkerth noen enkle instruksjonsvideoer å se på, ofte lettere det enn å prøve å forklare.

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter truls sitt innspill vedr løkkedubbing!! (dubbing i løkke er nok leksjon 2 når det kommer til dubbing for en nybegynner).

Kan gi deg et siste tips dersom døgnfluer er høyt på lista over ønsket kompetanse: øv deg på å dubbe veeeldig tynne kropper!

Ofte så dubber man for tykke kropper! Så ender man opp med å måtte "binde seg i revers" tilbake til der man startet dubbingen, ta det av igjen, dubbe om igjen og forsøke en gang til... Man trenger sykt mye mindre dubbing til feks døgnfluer enn man først skulle tro:)

Så prøv deg på en del dubbing nå i starten og se om det ser like tynt ut som en virkelig fluekropp:lol:

Endret av Jan Ingvar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, devi skrev:

Kongebra tips du kommer med! Ett spm, hva bruker man denne voksen til? 

20170730_225439.jpg

Dersom jeg ikke tar helt feil er dette trådvoks, så dette produktet har du bruk for! Det er hardere enn voksen som noen bruker for å få dubbingen festet til trår/ løkke. Noen bindetråder kommer ferdig vokset, andre ikke. Jeg bruker lignende voks konsekvent, rett og slett fordi tråden får mye bedre grep om både krokstamme og materialene man binder inn. Ta en titt på Davie McPhail sine bindevideorer; der ser du han konsekvent benytter trådvoks. Du kjenner det også på bindetråden når du har dratt den igjennom voksen et par ganger - den blir mye "seigere"/ gir mer friksjon. Er spesielt nyttig ved innbinding av glattere materialer og låser dette mye bedre enn uten...hvis man ikke sverger til superlim da :-)

Kos deg med bindinga - øv deg på litt ulike "enkle" mønstre, etabler god trådkontroll og lær deg å kjenne de ulike materialene som du bruker. 

Kanskje arrangeres det bindekurs i din nærhet?  

Lykke til!    

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Øyvind Jensen skrev:

Dersom jeg ikke tar helt feil er dette trådvoks, så dette produktet har du bruk for! Det er hardere enn voksen som noen bruker for å få dubbingen festet til trår/ løkke. Noen bindetråder kommer ferdig vokset, andre ikke. Jeg bruker lignende voks konsekvent, rett og slett fordi tråden får mye bedre grep om både krokstamme og materialene man binder inn. Ta en titt på Davie McPhail sine bindevideorer; der ser du han konsekvent benytter trådvoks. Du kjenner det også på bindetråden når du har dratt den igjennom voksen et par ganger - den blir mye "seigere"/ gir mer friksjon. Er spesielt nyttig ved innbinding av glattere materialer og låser dette mye bedre enn uten...hvis man ikke sverger til superlim da :-)

Kos deg med bindinga - øv deg på litt ulike "enkle" mønstre, etabler god trådkontroll og lær deg å kjenne de ulike materialene som du bruker. 

Kanskje arrangeres det bindekurs i din nærhet?  

Lykke til!    

Joda, men det er ikke så mange bindekvelder før til høsten/vinteren, så jeg får tjuvstarte litt hjemme først :) Hjertlig takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎31‎.‎07‎.‎2017 den 18.59, devi skrev:

Joda, men det er ikke så mange bindekvelder før til høsten/vinteren, så jeg får tjuvstarte litt hjemme først :) Hjertlig takk for tips.

Skjønner at du ikke vil la utstyret ligge i påvente av evt. bindekurs altså, og veldig fint å starte selv. Hvis jeg var det ville jeg tatt en titt på instruksjonsvideo fra Jon-Erlend Sundnes, for eksempel den om Superpuppan. Det er en moderne klassiker som man bør ha i flueboksen dersom man skal fiske i elv eller vann, og inneholder en del bindetekniske elementer man kan lære seg å mestre uten alt for mye plunder. Ser ut som om du har bra materiale til denne flua også etter det jeg kan se. Legg merke til proporsjoner på materialene og opparbeid jevnhet i dubbingen, så er du langt på vei kommet :-)  

 

Endret av Øyvind Jensen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er godt i gang med hooked sine videoer, fått handla inn litt mere stæsj. Det kommer seg, men det er vansklig. Noen som vet om noen gode videoer på døgnisser size 18-22? altså 2.gen døgnis. :) Har blitt glad i den voksen sjæl, spesielt ved festing av vinger og haler.

 

Vil også tipse om denne til andre glade amatører :)

Endret av devi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Devi.  Kjør på med Superpuppan,  enkel å grei å binde og fisk fanger de som du vet. ;D 

Jeg binder de litt andeledes en på videoen. Muligens en litt mindre holdbar men de har en tendens til å bli borte før de går i stykker.

Her er (kort)beskrivelse:

Fest bindetråd og end opp lengst bak der krok bøyen begynner,  fest inn hackel der. La fjæra peke bakover til senere.

Dubb så inn den farge du vil ha bakerst fram til ca midten av krok rygg. Dubbet så videre framover med en annen farge. Avslutt dubbing ca 2 mm fra krokøye. La trådholder henge ned der.

Surr hackel samme retning som du gjorde med dubbing fram til trådholder.  Bind fast hackel og klipp av resterende hackeltupp.

Avslutt med halvstikk eller wipfinish.

 Klipp hackel fiber flere ganger med liten åpning på saksa over og til slutt under flua. Lakk avslutnings knute om du vil mens du sitter å nyter mesterverket.

Min favoritt grå svart og brun med grizzli st 12 til 16. Jeg har også omtrent dobbelt så tykk dubbingkropp som vist i video.Stor flue på kvelden liten på dagen dersom du ikke har noe å referere til.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

River litt liv i den gamle tråden min her, ønsker litt tilbakemeldinger på fluer. Blir ofte usikker på proporsjoner, plassering, farger. Her er mine første buzzere, aldri fisket med dem før så er helt blank på fargekombinasjoner/tinsel/UV flash. 

 

20170926_200148.thumb.jpg.3d8bb741312d111f6744c0843fdc8a23.jpg

 

 

Krok 21 baetis om jeg ikke tar feil. Myntet på 2.gen baetis, disse er helt jævlig å binde. 

 

 

20170926_201222.thumb.jpg.bf1a9709e7512910192c9a5b538ff952.jpg

 

 

Storebroren, Baetis, krok 12 tror jeg, virker alt for stor, men man vet aldri. 

20170926_201506.thumb.jpg.210e12c05dcc2d7c75a8ea0315a11212.jpg

Har flere fluer, men begynner med disse først. 

Beklager kvaliteten på bildene, er tatt med tlf, men det er det jeg har, he he.

Endret av devi
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...