Gå til innhold

Kan jeg lage noe med dette utstyret?


devi

Anbefalte innlegg

Ikke noe å skamme seg over disse fluene. Jeg synes du burde ha et par ekstra i tilfellet vi tar en tur igjen. Aldrig feil med fine fluer i boksen.

Vdr proporsjoner det eneste jeg kan se er muligens litt lange haler på den største tørrflua.  Den nærmeste haletråder ser ut som har fin lengde.ppparty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å se detaljene på buzzer'ne. Men et generelt råd er å tilstrebe en så slank flue som mulig samtidig som man forsøker å unngå ujevnheter (som man må bruke ekstra mye lakk /UV-resin for å dekke. 

Tråder som flater helt ut som Sheer, Benecchi eller UTC egner seg godt til kropper.

Til coating er Bug Bond Lite + et strøk med klar fluebinderlakk holdbart og fint. Viktig at man tar seg god tid med UV-resinet, bruker lite og fordeler det nøye med dubbingnåla. Klarlakken er for å unngå ei tacky flue og lakken bør tynnes dersom den er litt "seig".

Jeg håper det siste avsnittet er til hjelp. 

Studer gjerne Davie McPhail på tuben; https://www.youtube.com/playlist?list=PL9-97XSSTyRRm2m0Dctu_aYEcNTijqxFN

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Tørrflua skrev:

Ikke noe å skamme seg over disse fluene. Jeg synes du burde ha et par ekstra i tilfellet vi tar en tur igjen. Aldrig feil med fine fluer i boksen.

Vdr proporsjoner det eneste jeg kan se er muligens litt lange haler på den største tørrflua.  Den nærmeste haletråder ser ut som har fin lengde.ppparty

Har bundet opp en god del, spesielt de små baetisene så må få laget noen litt mørkere til vespertina'n i marka neste sommer ;)

24 minutter siden, Pål Hedenstad skrev:

Litt vanskelig å se detaljene på buzzer'ne. Men et generelt råd er å tilstrebe en så slank flue som mulig samtidig som man forsøker å unngå ujevnheter (som man må bruke ekstra mye lakk /UV-resin for å dekke. 

Tråder som flater helt ut som Sheer, Benecchi eller UTC egner seg godt til kropper.

Til coating er Bug Bond Lite + et strøk med klar fluebinderlakk holdbart og fint. Viktig at man tar seg god tid med UV-resinet, bruker lite og fordeler det nøye med dubbingnåla. Klarlakken er for å unngå ei tacky flue og lakken bør tynnes dersom den er litt "seig".

Jeg håper det siste avsnittet er til hjelp. 

Studer gjerne Davie McPhail på tuben; https://www.youtube.com/playlist?list=PL9-97XSSTyRRm2m0Dctu_aYEcNTijqxFN

 

Jeg har brukt en slags ribbing av kobbertråd på ett par av dem, dette bør en da kanskje unngå? Tanken var og få litt vekt på buzzeren slik at den skulle synke litt lettere med ei tørrflue i toppen, men den synker kanskje greit nok uten? Du bruker en slags klarlakk utenpå UV-limet igjen? Har brukt loon sin UV-resin, også ei UV-lykt, blir omtrent som glass nesten i mine øyne.

Bruker dere å legge inn tråder av f.eks UV-flash/tråd i kroppen på buzzere som en slags trigger? Eller er dette bare gimmick og fjas?

Hjertlig takk for tilbakemeldinger, settes stor pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også regulere vekta med ulike kroker. Fulling Mill SCH 31160 Super Grub er f. eks ganske tung. Det du har avbilda er på en ganske lett kurva krok?

Når det gjelder flash, så er vel det kanskje mer effektivt på de britiske øyene. Men variantene til McPhail med vingeanlegg av Lite Brite Hanks synes jeg gir en ganske passelig flashy effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer, har til nå brukt kroker myntet på tørt/klekkere. Må nok handle inn litt kroker. Hva slags størrelse bruker dere på puppene/buzzerne? Er de større på våren og mindre utover sommeren slik som fjærmyggen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflotte fluer! Disse kommer til å fungere ved rette forutsetninger :-)

Har følgende tilbakemeldinger:

-Bruk mindre lim rundt buzzerne. Lim/lakk skal bare forsegle flua med en hinne. Husk at mygglarver er veldig tynne.

-Baetisene fungerer antakelig fint. Jeg ville jobbet litt med vinge og hackle. Prøv å samle vingen noe. Dette er ikke så lett med polygarn som lett blir rufsete. Bruk gjerne en mørkere farge, da originalene har mørkegrå vinger når de er nyklekket. Bruk gjerne halvparten så mye garn i vingen som på fluene på bildene. Hackelet kan samles noe ved å binde opp en base noen millimeter oppover vingen med bindetråden før hackelet surres. Du kan også dra det forsiktig ned etter avslutning av flua. Målet er at så mange hacklefibrer som mulig ligger i samme horisontale plan, slik at du etterhvert trenger færre runder hackle for å få tilstrekkelig gode flyteegenskaper.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, devi skrev:

Ja, det stemmer, har til nå brukt kroker myntet på tørt/klekkere. Må nok handle inn litt kroker. Hva slags størrelse bruker dere på puppene/buzzerne? Er de større på våren og mindre utover sommeren slik som fjærmyggen? 

Ligger mye informasjon her: https://www.fluefiskesiden.no/artikler/buzzerfiske/

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...