Gå til innhold
  • 0

Valg av snøre


flugu

Spørsmål

Hei,

 

Som fersk fluefisker trenger jeg hjelp til valg av ny flueline, da det er så mange typer og størrelser å velge mellom. Jeg har en gammel stang; Vangen 602, 9`. Snøret som sitter på er gammelt og ganske slitt, så jeg tenker å kjøpe et nytt. 

 

Jeg fisker med både tørrfluer og våtfluer, og ønsker til å begynne med et snøre som kan fungere til begge deler. Pris spiller ikke så stor rolle, men ser jo ikke for meg at det er noen vits i å gå for det beste og dyreste :)

 

Har dere noen konkrete tips? På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Du kan ta en titt på et som heter aircel for eksempel. Et godt snøre, som er et typisk wf-snøre som ikke har noen sære egenskaper på noen måter. Billig er det også.

Litt lang fortom og fortynget flue, så fisker du godt under overflaten da flua trekker ned, ellers vil det flyte fint ved bruk av tørrfluer.

Velkommen til forumet forresten :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for tips og velkomst :-)

 

Hva med størrelse på snøret? Jeg går utifra at navnet 602 på stangen min tilsier at jeg har en kl. 6 stang? Da er det vel naturlig å tro at jeg skal velge et snøre som er merket med #6, men mener å ha hørt at man i noen tilfeller skal gå opp en størrelse på snøre - bør jeg gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

At modellbenevnelsen på stanga er 602 betyr ikke at du kan ta for gitt at at den er i klasse 6.  Jeg har ei gammel Vangen 610, den er i klasse 8...
Det står skrevet på stanga di, det gjør det iallfall på min, A.T.M.F kl 8. 

Jeg tror det er først i nyere tid at du kan lese lengde og klasse på stengene ut fra modellbenevnelsen, men nå er jeg litt på tynn is her!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Snøret Truls nevnte er ikke så dumt. Mye for penga.

Jeg er også litt på tynn is her. Har en Vangen660 dream og den er glassfiber. Men får å gjøre det litt mer forvirrende så markedsførte daværende elbe en stang serie i grafitt (carbon) under betegnelsen Vangen 602 i forskjellige aftm klasser såvidt jeg husker.  Så tilbake til tilbake 70-tallet,  så hadde Vangen en brun glassfiberserie kalt noe med 600 med metal spigholtholk som var en rimeligere serie enn den gule dream stanga mi.

Du før ev prøvelåne noen snøre se hva som passer.

Vangen ble produsert i Oslo med blanks fra Fenwick. På nittitallet hadde de produksjon i Sigdal. Da denne ble lagt ned ble navnet markedsført av Elbe-normark. Kort fortalt.

 

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ser nå at det står #6-7 line på stanga mi, finner ikke noe annen merking enn det. Samtidig ser jeg på skittfiske.no sin info om Air cel snøret, at det anbefales å gå opp en lineklasse???

Så det betyr vel at jeg bør velge mellom størrelse 7 og 8 dersom jeg går for Air cel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...