Gå til innhold

Hvordan binde, fiske og best etterligne dette..?


Truls

Anbefalte innlegg

Tok bilder av noen 'etterlatenskaper' jeg så mye av ved et vann. Regner med at det er skall etter en eller annen vårflue. Forholdsvis store skall, og vårfluene var 15-20 mm store og grå/brun-spraglede. 

Jeg ønsker å finne meg en imitasjon av disse som klekkere, men såpass stor og tykke, hvilke mønstre egner seg? Hvilke farger osv er mest relevante, og hvordan best fiske disse..?

Veldig takknemlig for forslag, og hjelp!

mms_img738293171.jpg

Endret av Truls H. Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Sømmepuppa og klinkhamer ville stille høyt på lista mi. Fargespekter fra mørk oliven over til lys brun mye å velge i men også gul. Fordel med mørkere fremkropp, slik som superpuppa som også er aktuell.

Hvordan fiske avhenger litt, men som regel er disse ganske aktive jævler, som de fleste vårfluer i dette stadiet. Ville uansett fisket uten bevegelse først og lagt til bevegelse etterhvert som jeg så hvordan insektene beveget seg og selvsagt hvordan fisken griper saken ann.

Håper det hjalp litt på vei

  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Truls H. Johnsen said:

Takk, Alt er til hjelp! Så jeg håper på masse svar, og erfaringer.

Hvilke størrelser er aktuelt, og er det noen sammenheng mellom farge på voksent insekt og puppe?

Hyggelig, jeg bruker nesten aldri slike fora som dette så unskyld hvis jeg bidrar med noe teknisk fomling og rot. Jeg benytter størrelsene 8-18 litt avhengig av kroktyper. Mitt inntykk er at fargene i hovedsak er de samme men noe mer matt/blass på voksne individ kontra puppene som er mer "gjennomskinnelige". Men akkurat i klekkingen vet jeg ikke fordi det ofte går fort og ikke skjelden i dårlig lys.

 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe teknisk krøll, det er gode bidrag du kommer med. Jeg pleier å prøve å følge med om noen har sitt første innlegg, så du må ha velkommen til forumet! Mange nye i det siste, og det er kjempebra. Her er alle positive bidrag velkommen.

Skal etter hvert prøve å få bundet opp en del klekkere til vårfluer, har fått mine avvist ved flere anledninger, da må man prøve ut noe nytt og forhåpentligvis bedre.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Truls

Gode forslag over her.
Jeg bruker ofte Devil Bug i tilfeller som dette Str. 12 event. 14.
Lar flua stort sett ligge stille med noen bevegelser innimellom

Bruker premium yearling elk natural samt Natures's spirit emergence dubbing farge callibaetis.
Legger også inn litt z-lon dark dun som ekstra nymfevedheng under elk halen. 

-dag roar   

 

  • Lik 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gleder meg til å få testet ut disse tipsene, for jeg ble lurt igjen i helgen, av to flotte ørreter som beitet like under eller i overflaten, og ut fra mengden vårfluer så vil jeg gjette at det var de som sto på menyen. Her har jeg tydeligvis mye å lære!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Truls H. Johnsen skrev:

Hvilken farge kan man anta at puppene har?

Dette kan jeg ikke svare på, men når jeg er i tvil, så pleier jeg å binde flua med en nøytral fargekombinasjon av grå, brun og kanskje litt oliven. Noe likt som Dag Roar anbefaler over her, for eksempel fargen callibaetis fra Nature's Spirit. Lag noen med lys bakkropp og noen med mørkere bakkropp. Nå er ikke jeg noen vårflueekspert, men jeg tror de irrgrønne (Rhyacophila) bare lever rennende vann. Når det er sagt, så finnes det sikkert grønnaktige/kremgule/gule vårflueklekkere i stille vann (jeg er på tynn is nå), men jeg regner med at du kan dekke ditt behov med lyse og mørke, gråbrune varianter.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...